IR / CPL

Capt. Granitus

New member
Ik ben er aan het denken om mijn IR (theorie) te gaan halen via Orbit. Nu kan ik natuurlijk ook direkt aan de CPL cursus gaan beginnen, want die is niet echt veel duurder. Op dit moment heb ik geen plannen met een eventueel CPL (ben op dit moment niet in de luchtvaart werkzaam) en heb trouwens ook nog niet de uren daarvoor bij elkaar.
Nu mijn vraag:
Stel ik doe mijn CPL theorie en vervolgens de IR praktijk en wil in de toekomst eventueel nog mijn CPL praktijk gaan halen. Hoelang blijft mijn CPL theorie staan? Is dat net zolang als destijds met de PPL theorie? (Dus 2 jaar na het behalen van de theorie moet je de praktijjk bij elkaar hebben)
Of is het gewoon verstandiger om nu alleen mijn IR te gaan doen?

Any suggestions?

Cheers,
Granitus
 
Volgens mij kan je met CPL theorie geen IR praktijk examen doen, daarvoor moet je IR theorie hebben. Dus houdt in als je IR wilt doen en misschien daarna CPL, je 2x een theorie cursus moet volgens en bijna in alle vakken 2x examen moet doen.

De enige theorie cursus die beide onderdelen bevat is de ATPL theorie.

In ATPL wordt alles gegeven, mensen die CPL volgen, kunnen sommige avonden thuis blijven, mensen die IR doen kunnen andere avonden thuis blijven. Je kan ook CPL/IR theorie tegelijk doen - alleen betaal je (waarschijnlijk) wel de kosten voor beide cursussen. Je moet in meeste vakken apart examen doen voor CPL en IR. Vergelijk de kosten voor CPL+IR met ATPL (neem ook je examen kosten mee ... in CPL+IR heb je 14 examens extra) en maak dan je keuze.

Succes
LuB :rt:
 
Thx voor de info Lub.
Dan is mijn info waarschijnlijk niet correct.
Er is mij verteld dat ATPL theorie een uitgeklede CPL cursus is en IR weer een uitgeklede CPL cursus.
Ik zal nog eens navraag doen.

Granitus
 
Dan ben je idd nogal verkeerd geinformeerd.

CPL en IR dienen twee verschillende doelen, en hebben dus verschillende theorie, ook al is er overlap. Er is dus geen sprake van een uitgeklede versie.

ATPL combineert beide cursussen, plus nog een beetje. Goed beschouwt is CPL een erg uitgeklede ATPL, en IR ook, maar eigenlijk mag je ze niet vergelijken.

Als je CPL en IR (ook al is het later) wilt doen, ben je veel voordeliger uit door de ATPL te doen.
Echter, zoals je zelf al aangeeft heb je aleen interesse in IR, dan kuin je die ook het beste maar doen.
Orbit biedt idd een IR aan.

Pick what suits your needs!

Suc6 met je studie!
 
Hou er wel rekening mee dat je theorie ATPL 36 maanden geldig is. Binnen die tijd zul je dus je CPL en/of IR praktijk moeten halen. Zie JAR-FCL 1495.

Flexer
 
Misschien is het goed eerst eens te bedenken wat je nu eigenlijk wilt qua vliegen. Als je geen plannen hebt om er je beroep van te maken lijkt het mij niet zo zinvol om je CPL te gaan halen.
Als je er over denkt om misschien later met het vliegen je brood te gaan verdienen, maar voorlopig nog niet, zou ik voor de IR gaan, daar heb je immers nu al wat/veel aan, aan een "kaal" CPL SEP heb je vrijwel niets ! Bovendien geef je aan nog onvoldoende uren te hebben voor je CPL, als je die nu "even snel" bij elkaar moet vliegen kost je dat nu een hoop geld, over een paar jaar heb je die uren waarschijnlijk al wel "ongemerkt" opgebouwd.
Als je niets beroepsmatigs met de luchtvaart wil doen zou ik een CPL niet eens overwegen. Waarom al die tijd/ moeite voor iets waar je niets aan hebt (plus de zwaardere klasse 1 medische keuring).
Nu gelijk voor het CPL gaan zou ik alleen doen als je van plan bent om binnenkort in de general aviation te gaan werken.
In ieder geval succes !

Leon.
 
@LHU
100% met je eens. Mijn info was fout.
Ik was in de veronderstelling dat: CPL= IR + wat extra vakken.
Dan had ik het hobbymatig wel willen doen.

Ik zal me er eens verder in gaan verdiepen.

Granitus
 
Ik ben het in zovere met LHU eens, als je voor je CPL nu uren moet gaan "boren" dan kost 't onnodig geld.

Aan de andere kant, als je die uurtjes boren met familie en vrienden/kennissen/collega's/buren/slager/albertheijnpersoneel en weet ik wie je allemaal kent kunt uitvoeren, en ze daarvoor laat betalen, dan kan het er al anders uitzien.

(PPL -> zelf wel het rechtmatige deel meebetalen! (Dus vliegprijs/POB = jouw rechtmatige deel) (In case of IVW-meelezers))

Ikzelf mag SE alleen VFR CPL vliegen, maar dat lijkt mij, in mijn geval, en later eventueel jou geval, ook genoeg. IFR rondvluchten verkopen zich slecht, maar met je CPL bij een bevriende vliegschool af en toe een (VFR-)rondvluchtje uitvoeren, en daarvoor niets betalen/betaald krijgen, dat is natuurlijk altijd mooi meegenomen. Eventueel ook meer als 1 vluchtje, maar dat ligt eraan hoe goed bevriend je bent.

In zo'n geval kun je die theorie CPL misschien toch binnen 2 jaar al gebruiken, waarbij je nu het voordeel hebt, dat je toch al lekker op dreef bent, qua leren.
Maar goed, dat moet je zelf bepalen. Is ook afhankelijk van hoeveel tijd je hebt om die rondvluchten met familie e.d. uit te voeren, om die CPL-uren bij elkaar te krijgen.

Greetz,

Klaas.
 
Terug
Bovenaan