IR/CPL praktijk examen

wall fly

New member
Ik probeer er achter te komen wat ik van een praktijk examen hier in Nederland mag verwachten. Voor zover ik weet bestaat het IR gedeelte uit opstijgen, navigeren met behulp van airways, een missed approach vanuit een ILS, naar een derde vliegveld waar een hold wordt gemaakt en een laatste non-precision approach met een full stop landing. Mij is ook verteld dat de examinator terug vliegt......... als je het in ieder geval goed hebt gedaan.

Wat betreft CPL heb ik geen idee.

Alvast bedankt.
 
In het pre-JAR tijdperk is het bij mij als volgt gegaan (voor zover ik me nog kan herinneren):

T.O. gevolgd door airwork: steep turns, stall etc. QDM/QDR's intercept, hold.
Prec. en Non-Prec. approach, missed appr + go-arounds. Glide in. Dit alles rond hetzelfde veld, in dit geval EHRD.

Daarvoor ook nog wat theorie: Flightplanning, T.O. performance, Jepps. etc.



Succes!
 
Re: IR/CPL praktijk examen

wall fly zei:
Wat betreft CPL heb ik geen idee.

Je hebt al een CPL volgens je profiel?

Anyway, examens beginnen met theorie over de kist en algehele kennis. Doe je dat goed, dan ga je vliegen.

- SID
- Efato, N-1 circuit
- SID afmaken
- Intercepts QDM/QDR, radial inbound/outbound
- Stalls & Steeps
- Precision approach
- Precision approach met simulated eng fire / failure
- N-1 Approach
- N-1 G/A
- Single pilot non-precision approach (single pilot, werken!)
- Single pilot normal circuit & flapless.
 
Bedankt voor jullie antwoorden, klopt ik heb een CPL maar dan FAA. Sprak laatst met iemand en ze vertelde dat ze voor haar IR een single-engine missed approach moest uitvoeren, in een seneca. Daar wordt ik toch niet blij van, o ja en ze moest holden over een NDB, die dingen die er over een aantal jaar niet meer zijn.

Verder heb ik al twee jaar niet meer alleen in een cockpit gezeten, en nu moet ik dus alles in m'n uppie gaan doen :rolleyes:

Heeft er iemand trouwens ervaring met Wings over Holland?
 
Geen ervaring met Wings over Holland, wel met Singles & Twins, buurman van WOH. Leuke school met een Seneca.
 
Hallo Wall Fly,

ik heb een goeie maand geleden mijn IR examen afgelegd. Ik weet natuurlijk niet hoe het gaat bij de integrated cursussen, maar bij mij was het een sid, QDM, QDR, intercept van radiaal, holding over het baken, vor/dme approach, steep turn en stall, stukje limited panel, ILS approach and that's it. (dit was SE overigens). CPL examen heb ik volgende week en dat is gewoon VFR navigeren, half uur conform je navigatie plan, half uur uitwijken, dan de speciale handelingen (Stall, steep turn etc) en dan het circuit in voor de diverse landingen. Ergens onderweg wordt natuurlijk het gas dichtgetrokken..total time minimaal 1h30.

Bij mij heeft de examinator niet gevlogen hoor, die zat achterin, en naast mij een instructeur als safetypilot...Nogmaals, ik heb het modular in de vrije markt gedaan, wellicht dat instituten als KLS e.d. er hun eigen procedures op na houden.

Verder ken ik de mensen van Wings en S&T, beiden erg OK..S&T is wel goedkoper...zelf heb ik het bij de vliegclub Rotterdam gedaan, dan is je examen (waarschijnlijk) ook op EHRD, wel handig als je daar getraind hebt...
 
hoi, even off-topic: waarom steep sturns tijdens IR? Unusula attitudes wil je toch juist vermijden tijdens IMC?

Suc6 met je examen!
 
JC zei:
hoi, even off-topic: waarom steep turns tijdens IR? Unusula attitudes wil je toch juist vermijden tijdens IMC?

Suc6 met je examen!


steep turns draaien zodra je TCAS zegt "traffic traffic" :grijns:
 
ze vertelde dat ze voor haar IR een single-engine missed approach moest uitvoeren, in een seneca. Daar wordt ik toch niet blij van


ehhh??? wat heb je daar in Amerika dan geleerd???
Dat is toch echt standaard stuff zou ik zeggen.
Als je ME vliegt mag je toch verwachten dat je een N-1 go-around moet kunnen vliegen..... :confused: :eek:
 
@V1983

Tijdens het voorexamen moet je al als kennis tentoonspreiden dat voor types als Seneca, Seminole, Baron etc. geen verbluffende, of geen N-1 climbrate hebben. Een beetje verhoogde DA en @MTOW en je klimt helemaal niet meer. Geen goed plan dus om een N-1 go-around te doen, en hoort niet bij het examen. Wel EFATO kennis, en op veilige hoogte.

Bovendien nooit met fuel op 'off' want dat kan zoals bekend tot dodelijke ongelukken gebeuren.

S.
 
Hoi JC,

Die steep turns zijn dacht ik zelfs een mandatory item op de examination list. Je kan een lijst uit de JAR-FCL printen en daar staan alle mandatory en optional items genoemd. Bij het trainen hebben ze het nog veel bonter gemaakt in actual IMC.

Volgens mij is het inderdaad juist vooral n-1 procedures bij ME, ik moet er nog mee beginnen hoor, maar je moet volgens mij op zijn minst één (missed) approach n-1 vliegen.
 
Go around hoort zeker bij het examen !

(en heb ik ook gedaan)

Uit de Commercial PTS Airplane Multi-Engine Land
IV. Takeoffs, Landings, and Go-arounds
E. GO-AROUND
Echter niet N-1 !

IX. Multi Engine operations
Geen go-around

S.
 
wall fly zoekt info over een praktijkexamen in NL, niet elders. Hier is een zogeheten Asymmetric approach and procedural go-around een mandatory item op het examen.
 
Tijdens het voorexamen moet je al als kennis tentoonspreiden dat voor types als Seneca, Seminole, Baron etc. geen verbluffende, of geen N-1 climbrate hebben
Voor zover mijn kennis rijkt klimt een baron nog steeds als een beest met een n-1.
 
'elke piloot moet dit kunnen'

Tja kunnen, en zo slim zijn om bepaalde dingen te laten noem je inzicht of Aeronautical Decision Making.

Als je 390 fpm SE climb bij sea level, standard conditions @MTOW klimmen als een beest noemt, dan prima.

Kijk dan even in de tabel bij 27° op 3000 voet @MTOW, ik denk dat je geen factory test pilot bent (dus doe er maar 100 fpm af), motoren die al weer 1000 hrs na TBO hebben en laat me even weten hoe het beest dan klimt, en je weet waarom de FAA het geen goede test vond. Bedenk verder dat deze test dan ook nog met de P68, de PA44 en de PA34 gedaan worden :1855:

S.
 
Kijk dan even in de tabel bij 27° op 3000 voet @MTOW, ik denk dat je geen factory test pilot bent (dus doe er maar 100 fpm af), motoren die al weer 1000 hrs na TBO hebben en laat me even weten hoe het beest dan klimt, en je weet waarom de FAA het geen goede test vond. Bedenk verder dat deze test dan ook nog met de P68, de PA44 en de PA34 gedaan worden


WE HADDEN HET TOCH OVER EXAMENS????

HOEVEEL EXAMENS/PROFFCHECKS DOE JIJ MET MTOM???:1855: :1855: :1855:

JE BENT ALLEEN MET JE EXAMINATOR EN EEN BEETJE FUEL...
 
Terug
Bovenaan