IO-360-L2A

Yvette

New member
Dit is het model motor in de Cessna 172S.
Ik vraag me af waar de L2A voor staat.
Zelf dacht ik aan het modelnummer.

Weten jullie waar het precies voor staat? Alvast bedankt.
 
L2A betekend 13e wijziging t.o.v. originele ontwerp (L=13e letter in het alfabet), 2 is een type van de uitvoering van de voorkant/propflens, A is het type magneet.
 
De naam van de motor bestaat uit drie delen:

1) Prefix (= IO)
2) Displacement (= 360 cubic inches)
3) Suffix (=L2A)

De suffix waar hier naar gevraagd wordt kan (volgens het overhaul manual van lycoming) uit het volgende bestaan:

"E-1-B-4-D"

E = Power section & rating
1 = Nose section
B = Accesory section
4 = Counterweight application (van de krukas volgens mij)
D = Magneto's (D= dual)

Eigenlijk zoals gezegd in post #2.

En over de vraag van Chaseplane: dat wil ik ook wel weten :)

Gr,

3Bergen
 
De "O" dan nog, welke staat voor opposite wat dan weer slaat op de cylinderorientering. In dit geval is het een boxermotor.

GF.

Dat is inderdaad een onderdeel van de prefix, er zijn er nog meer mogelijk zoals:

L = Left hand rotation
T = Turbocharged
V = Vertical helicopter
H = Horizontal helicopter
A = Aerobatic
I = Fuel injected (wat de bovengenoemde motor dus heeft)
G = Geared nose section
S = Supercharged
O = Opposed cylinder (boxermotor)

Deze info komt ook uit het overhaul manual.

Gr,

3bergen
 
Terug
Bovenaan