Interpretatie PROB30/40

Ik zit me iets af te vragen....

Wat verstaan jullie onder het verschil tussen PROB30 en PROB40? Graag jullie input aangezien ik een beetje twijfel aan wat voor waarde je beide nou eigenlijk moet geven in een TAF.

Mijn interpretatie is ongeveer als volgt:

PROB30 TSRA Kleine kans op een onweersbui, waarschijnlijk niet.
PROB40 TSRA Vrij grote kans dat het gaat spoken, reken er dus maar op.

Ben benieuwd....
 
daar komt het wel een beetje op neer idd, plus dat het dan nog van de soort TAF afhangt. Die van MAA is niet al te betrouwbaar.
 
PROB30 TSRA Kleine kans op een onweersbui, waarschijnlijk niet.
PROB40 TSRA Vrij grote kans dat het gaat spoken, reken er dus maar op.

Allebei zijn het letterlijk vrij kleine kansen (probability) dat het gebeurt, zijnde 30 danwel 40 procent "kans". Meestal gaat het gepaard met buien, dus je kan dan een beetje een inschatting maken van de hoeveelheid (bijvoorbeeld 30 procent van de hemel is bedekt met buien danwel 40 procent). Het geeft aan dat als die bui voorbij is er een relatief grote kans (70/60 procent) dat het daarna weer een tijdje mooier is. Als de kans meer dan 50% is maken ze er dus kennelijk een tempo of becoming van. In dat geval zou ik pas zeggen dat er een vrij grote kans dat het weersverschijnsel plaats vindt.

Het is je eigen inschatting wat je er mee wil doen. Bij KLM is een prob 30/40 tempo verslechtering eigen inschatting. Zonder het tempo erin mag je een prob 30/40 alleen negeren als het buien betreft (al zijn die meestal toch tempo vanwege de tijdelijke aard), anders niet (zoals bij mist). Een prob 30/40 verbetering mogen we niet meenemen, de kans is daar zoals gezegd te klein voor.

Jou interpretatie lijkt me in ieder geval niet geheel realistisch.
 
Bij ons negeren we de prob 30/40 in de forecast ook in principe. Kan me trouwens de laatste keer dat ik een prob 40 zag niet echt meer herinneren meestal is het prob 30 (in azië)
 
prob40 komt in Europa heel regelmatig voor. Bij ons is het zo dat we een prob wel mee moeten nemen voor de planning, maar een prob tempo is "to be disregarded".
 
Uit de LH OM-A:

Whenever an AWRF contains MET conditions below minimum which are prefixed by BECMG or TEMPO, the aerodrome must be considered below minimum. Conditions prefixed by PROB or PROB TEMPO may be considered whenever judged operationally significant.

AWRF betekent Appropriate weather report or forecasts, dwz. het weer op DEST op ETA +/- 1 uur.

PROB30 en PROB40 mag je dus in je overwegingen meenemen en dit wordt bij ons ook zo gedaan, zeker in de zomer als het gaat om TS, SQ, CB etc. inbound naar heavy traffic destinations zoals bijvoorbeeld FRA en MUC.

Cheers,
Papahotel.
 
Laatst bewerkt:
Ok, duidelijk. Inhakend op de procedures bij KLM, wat gebeurd er met de vluchtplanning als je bijv. PROB30/40 MIFG (zonder TEMPO erbij) ziet staan. Wat voor gevolgen heeft dat?
 
Ok, duidelijk. Inhakend op de procedures bij KLM, wat gebeurd er met de vluchtplanning als je bijv. PROB30/40 MIFG (zonder TEMPO erbij) ziet staan. Wat voor gevolgen heeft dat?
Als het een verbetering betreft (van volledig mist naar patches of fog) mag het niet meegenomen worden, bij een verslechtering ligt het eraan of het een tijdelijk iets is. (is een mistbank iets tijdelijks?) Zo ja, mag je het negeren, zo nee, dan geldt het.
 
En dan heb je dus een geldige reden om extra brandstof mee te nemen? Moet ik het me zo ongeveer voorstellen?
Tsja, als jij denkt dat je meer mee moet nemen is dat altijd een geldige reden, toch? Daar doen ze bij de KLM (KLC) niet moeilijk over.
Of het ook nodig is, dat ligt aan vele factoren. MIFG tijdens zonsopgang na een onbewolkte nacht neem ik iets "serieuzer" dan MIFG op een dag waarbij het zicht rond de 2000 meter blijft hangen. En vaak wordt MIFG ook vergezeld met een forecast qua zichtwaarde, welke belangrijker is dan de term MIFG. Plus naar welk vliegveld je vliegt kan ook meespelen: het zicht heeft op zich niet echt meer een impact als je een CATIIIa N-1 kunt doen, maar de capaciteit op een druk vliegveld neemt wel erg af en dus kun je vertragingen verwachten, of het veld is heen CATII/CATIII.

Maar uiteindelijk slaat het wel of niet meenemen van een PROB30/40 mijns inziens meer op het feit of een veld in of out of limits is en of je dus een of twee alternates moet hebben.
 
Terug
Bovenaan