Hallo,
@Gridmora, Hoe ik dat zou vertalen weet ik niet precies. Ik heb alleen VWO gedaan en dat is pre-university education, dus dat was simpel. Mij dunkt dat dat stukje niet het belangrijkste deel van het formulier is. het gaat vooral om de cases.
DUAL uren zijn uren waarbij er een instructie aan je gegeven werd. P2 is second in command. Heb zelf b.v. op een King Air gevlogen. Dit is eigenlijk een single pilot airplane, maar werd in multipilot operations gevlogen, dus ik was second in command.
Tja, ik zei al dat het een groot formulier was, maar je wilt toch piloot worden?! Als je moet dokken voor de TR, betaal je misschien € 30.000,- Dus als je 6 pagina's in moet vullen scheelt dit € 5000,- per pagina...
@skydiver De MCC is een verplichting om een typerating voor een multipilot vliegtuig bij te kunnen schrijven op je brevet, ook een GELDIGE ME-IR is vereist indien het de eerste multipilot TR is. De MCC bij CTC is een gedeelte van ronde 4 van de selectie (Airline Qualification Course) o.a. om die reden. Het niveau van de MCC is echt heel erg hoog. De professionaliteit van de organisatie, kwaliteit van de instructeurs en lesstof was niet vergelijkbaar met enige andere opleiding die ik heb gevolgd.
Ja, je moet hiervoor betalen en ja € 10.000,- is veel geld, maar als je bedenkt dat dit inclusief verblijf en voedsel voor een maand, 36 uur simulator op een 737 en goede instructie is. Plus het feit dat je na afloop ongeveer de helft terug krijgt, denk ik dat het niet duur is. Zeker niet als je het verglijkt met het kopen van een typerating, waarbij je geen enkele zekerheid op een baan hebt, vaak geen goede overbrugging van een single engine naar een jet hebt en niet voldoende wordt onderwezen in het multipilot concept.
Mochten er nog vragen zijn, iedereen kan me altijd PM-en of mailen.
Groet Koning