Ik zie door de bomen het bos niet meer! Help!

Thijsthg

New member
Hallo,
Ik ben at the momento 18 jaar en zit in VWo 5 met NT profiel. Ik heb mijn Havo diploma gehaad en ik zit eigenlijk te denk om beroepsvlieger in de helikopter wereld te worden.

Maar door de vele verschillende termen zien ik het bos niet meer. Mijn doel is om in de offshore te werken, mede omdat ik ook eerst een opleiding in de maritieme wereld wou doen.

bijv. de Bristow Academy. Ik lees bij veel threads dat dit een school met een goede naam is. Ze bieden meerdere pakketten aan zoals: JAA/FAA CPL(H), FAA CPL(H) en de JAA CPL(H).

-Een vraag van mij is: waarom is het beter om de JAA/FAA cursus te kiezen?

-Ik lees ook dat de opleiding JAA, UK approved is. Betekent dit nu ook dat ik in nederland goed zit met dat brevet of ergens anders in de wereld???

-Is er een soort van ATPL bij helikopters?? Zoja ik kan er niks op heli.com over vinden:S

- Is IR zou maar zeggen een pré met betrekking tot een kans op een baan.

- Is er bij Bristow Academy een soort van toelatings selectie??? Net zoals bij de kls? Hier over kan ik niks vinden, maar het zou toch raar zijn als ze alleen maar kijken of je bijv. een Havo of Vwo diploma hebt.

- Hoe zit het met de financiering? Ik weet dat ik als ik bij de NLs of kls ga ik geld kan lenen bij de bank om zo mijn opleiding te vergoeden. Gaat dit bij een helikopter opleiding ook zo? (misschien domme vraag hoor:P)

Nou ik hoor het wel;-)

Gr,

Thijs
 
Alles is makkelijk op internet te vinden.

Meeste antwoorden over ATPL en IR zijn op heli.com te vinden. Ook deze website geeft vele antwoorden. Lees simpelweg door de vorige posts. Kijk ook op www.pprune.org

FAA/JAA combined is beter omdat je dan ook na je opleiding in Amerika kunt werken om ervaring op te doen. Echter in deze economisch turbulente tijden is het slecht gesteld met werkgelegenheid in de US.

Financiering voor de opleiding zul je zelf moeten regelen. Onderpand of je ouders etc. Er zijn geen garantie fondsen.

Doe eerst zelf een beetje moeite om antwoorden op je vragen te vinden. (moeite doen is ook nodig om het te ''maken'' als helikopterpiloot)

Succes!!

ps. Dit deel van het forum is erg rustig, verwacht dus niet binnen 24 uur antwoord.
 
Laatst bewerkt:
Heli Holland heeft dacht ik wel een soort van financieringsplan. Maar je moet even zoeken in dit deel van het forum, staat meer dan genoeg. Of open dagen bezoeken van deze opleiding.
 
Voor een ATPL certificaat zijn de eisen:

'meer dan 1000 als PIC op meervliegergecertificeerde helikopters' (JAR FCL 2)

Dus om direct aan offshore te denken, is naar mijn idee een onrealistisch beeld. Voordat je die 1000 uur als PIC bijelkaar hebt dan ben je wel een aantal jaar verder.
 
Airwork forum:

Dit is het brevet dat je nodig hebt als verkeersvlieger. Je begint met het behalen van de ATPL theorie en de CPL praktijk. Je hebt dan een 'frozen' ATPL. Na voldoende uren krijg je een volwaardig ATPL.

Voor de helikopter geldt er dus een voldoende uren aantal van meer dan 1000 als PIC...
Je kan wel zonder ATPL in de offshore, maar die kans is enorm klein, misschien dat je enigszins kans hebt met ATPL theorie en een volledige IR rating, maar dan nog.
Je uiteindelijke doel kan natuurlijk wel offshore zijn, maar je stapt niet direct vanuit de opleiding de offshore in.

Een JAA opleiding is erkend in JAA landen, Amerika heeft FAA en Canada heeft weer iets anders, om maar wat voorbeelden te noemen. Een JAA/FAA certificaat (ik weet niet of het bestaat, maar jij noemde zoiets) zou dus je kansen verspreiden over JAA en FAA deelnemende landen. Maar het is ook prima mogelijk om een JAA certificaat te halen en daarna een FAA certificering.

IR kan nooit kwaad, maar het geeft wel wat meer dingen om rekening mee te houden. Om te beginnen een flink cursus bedrag en dan heb je net al je CPL betaald. Weer een flinke hoeveelheid theorie om je doorheen te werken, plus examens en het verplichte zo-veel-jaarlijkse testen.

Nu ben ik nog in opleiding, dus excuses als ik iets fout zeg. Maar er zijn hier genoeg ervaren piloten die je ook vast veel informatie kunnen geven.
De JAR FCL 2 kan je ook informatie verschaffen: http://www.ivw.nl/Images/JAR - FCL 2_A6_tcm247-197764.pdf
 
Voor een ATPL certificaat zijn de eisen:

'meer dan 1000 als PIC op meervliegergecertificeerde helikopters' (JAR FCL 2)

Dus om direct aan offshore te denken, is naar mijn idee een onrealistisch beeld. Voordat je die 1000 uur als PIC bijelkaar hebt dan ben je wel een aantal jaar verder.


Je hebt geen ATPL certificaat nodig om in de offshore te kunnen beginnen. Je moet wel je ATPL theorie hebben maar aangezien je als co-piloot begint heb je voldoende aan een CPL(H), IR en frozen ATPL. Het ATPL Certificaat haal je later op het moment je de ureneis hebt behaald.
 
Ja zo zei ik het ongeveer Snatch, maar de kans dat ze iemand met 135 of 185 uren (plus nog wat IR uren) direct aannemen is natuurlijk heel erg klein. Dat moet je er verder niet van weerhouden om helikopter piloot te worden, ook buiten het offshore vliegen is het leuk.
 
Hoi gents,

Even een commentaartje: bij CHC zijn er zat co's met minder dan 200 uur aangenomen...solliciteren kan al als je je IR nog moet doen...
 
Ik heb eigenlijk precies t zelfde. het is nu wel 2011 maar ik ben nu 18 jaar oud en heb ook mn havo gehaald en zit nu in 5 vwo.
en wil ook graag de luchtvaart in.

ik zoek ook zoveel mogelijk informatie over helikopter opleidingen en het is zoveel informatie die je even naar je hoofd geslingeld krijgt.

Maar is er echt niks te regelen qua kosten want der is niemand die zomaar ff 100.000 euro heeft liggen.

pff ik ga nog even verder zoeken.
 
Terug
Bovenaan