Ik moet mijn brevet verlengen. Wat gaat er gebeuren?

Courgette

Rookie
Hoi,

De komende weken is het zover: ik moet mijn brevet verlengen. Ik heb al contact met een instructeur voor een instructievlucht.

Maar ik heb een paar vragen over het proces. Die wil ik mijn instructeur niet stellen omdat ik stiekem een klein beetje vrees dat ik daarmee wat negatieve aandacht op me vestig tijdens de instructievlucht.

1. Wat moet ik tijdens de instructievlucht verwachten aan oefeningen?
Ik verwacht dat we in het vliegtuig stappen en dat we een aantal oefeningen doen.
a) Slow flight, approach to stall, stall, in verschillende configuraties?
b) Normal landing, no flaps, glide-in?

Maar wat nog meer?

2. Kan je een instructievlucht zakken?
Ik ben niet van plan om die vlucht slecht te maken. En ik ga me ook voorbereiden. Maar moet ik dit zien als toets of een vriendelijke coaching die mijn skills opfrist?

3. Hoe werkt de verlenging van brevet?
a) Stel mijn brevet loopt op 31-08-2025 af. Ik doe de instructievlucht alvast in juli. Wordt mijn brevet dan verlengt tot 31-07-2027 of 31-08-2027? Of anders gezegd, ervaar je nadeel als je de vlucht te vroeg doet?
b) Is dat een redelijk soepel proces of moet je weer een berg papieren naar de KIWA/ILT opsturen waarna je twee maanden moet wachten voordat je weer mag vliegen?

Kan alleen antwoord geven op je eerste vraag.
Een instructeur is geen examinator, er is voorgeschreven wat er minimaal moet gebeuren maar meer kan altijd.
Wees eerlijk tegen je instructeur wat je zwakke punten zijn en of je die ook kan oefenen.
Die hele vlucht moet feitelijk een open boek zijn, vantevoren bespreken dus.
Succes

a) Stel mijn brevet loopt op 31-08-2025 af. Ik doe de instructievlucht alvast in juli. Wordt mijn brevet dan verlengt tot 31-07-2027 of 31-08-2027? Of anders gezegd, ervaar je nadeel als je de vlucht te vroeg doet?

Als je in het jaar voorafgaand aan de verloopdatum 12 uur gevlogen hebt, mag die instructievlucht ergens in dat betreffende jaar plaatsgevonden hebben. Die instructievlucht telt ook mee met die 12 uur. Heb je minder dan 12 uur gevlogen, dan moet je een profcheck met een examinator doen.

b) Is dat een redelijk soepel proces of moet je weer een berg papieren naar de KIWA/ILT opsturen waarna je twee maanden moet wachten voordat je weer mag vliegen?
Een examinator kan je brevet aftekenen op basis van die 12 uur + instructievlucht. Je SEP is dan weer twee jaar geldig na de verloopdatum. De examinator stuurt de papierwinkel op naar KIWA.

De instructeur en de examinator die je brevet aftekent hoeven niet, maar kunnen wel dezelfde persoon zijn.

Voorbeeld: mijn SEP verliep op 31 maart 2025. In augustus 2024 heb ik een IR profcheck gedaan. Op dat moment had ik al sinds 31 maart 2024 twaalf uur gevlogen. Dus de IR-examinator heeft (naast de verlenging van mijn IR) mijn SEP verlengd tot 31 maart 2027: het jaar voorafgaand aan 31 maart 2025 had ik die 12 uur al gevlogen.

De komende weken is het zover: ik moet mijn brevet verlengen. Ik heb al contact met een instructeur voor een instructievlucht.

Je brevet verloopt niet, dus je hoeft hem niet te verlengen. Je recht om er gebruik van te maken hangt af van de trainingsvlucht ("12e uurtje") en je medical. Je hebt het dus over een trainingsvlucht met een instructeur.

1. Wat moet ik tijdens de instructievlucht verwachten aan oefeningen?

De minimumeis is dat de trainingsvlucht minimaal 60 minuten duurt en met een bevoegd instructeur gevlogen wordt. Ik ken een verhaal van een instructeur die geheel naar waarheid 59 minuten met een leerling had gevlogen. Die vlucht werd afgekeurd en moest opnieuw.

Verder zijn er geen eisen. Wat je gaat doen bepaal je samen met de instructeur. In principe kun je een half uur rechtdoor vliegen, omdraaien, en een half uur terugvliegen. Alleen ken ik geen instructeur die je er zo gemakkelijk van af laat komen. Denk aan alle onderdelen van een examenvlucht, maar geef zelf aan wat je het liefst nog wat meer wilt oefenen. Als je niks zegt krijg je waarschijnlijk een standaard examenvlucht van een uur.

2. Kan je een instructievlucht zakken?

Nee. De instructeur is verplicht om na 60 minuten vliegen het formulier in te vullen. Dat formulier moet ondertekend worden door een instructeur die daar de bevoegdheid voor heeft (dat zijn niet alle instructeurs) en die vult ook een regel op de achterkant van je brevet in.

Ja. Als je performance ruim onder de maat is kan de instructeur wel een informeel berichtje sturen naar het bestuur van je vliegclub of de de directie van de verhuurder. Die zullen je dan aan de grond houden totdat je aantoont dat je weer veilig kunt vliegen op hun toestellen. Daarvoor moet je dan wel eerst een paar lessen nemen. Soms krijgen mensen het advies om te stoppen met vliegen. Dan heb je dus wel een afgetekend brevet, maar je kunt er bij die club of verhuurder verder niks mee.

Een instructeur met extra bevoegdheid tekent je brevet af aan de achterkant. Dan mag je hem weer twee jaar langer gebruiken. Er moet ook een formulier ingevuld en opgestuurd worden. Je krijgt geen bevestiging dat ze hem ontvangen hebben. Je kunt een maand later even bellen of mailen voor de zekerheid, dan krijg je alsnog bevestiging. Als het formulier niet aankomt is je brevet niet geldig.

Terug
Bovenaan