IFR naar de UK/Schotland

Sidewinder959

New member
Hallo,


In januari ben ik van plan om vanaf Lelystad een 2tal IFR vluchten te maken naar Birmingham en Glasgow met een Piper Seneca.

Deze kist beschikt niet over zuurstof, dus ben ik gelimiteerd tot FL100. Een snelle blik op de IFR kaarten doet mij echter enigzins schrikken. Binnen de UK richting het noorden lijkt tussen 0700 LT en 2000LT een MEA te gelden van ongeveer FL130. Ook op de terugweg van Glasgow richting het zuiden ontkom je niet aan een MEA van FL110.

Is het binnen de UK dan praktisch niet mogelijk om een IFR vlucht te plannen zonder zuurstof? Tot op heden heb ik nog niet eerder een vlucht richting de UK gemaakt, voor mij een nieuwe zaak dus.

Eraringen en tips zijn van harte welkom.

M.v.g.
 
Mijn advies zou zijn om FlightPlanPro te downloaden (http://flightplanpro.eu/Download.html) en daarmee te experimenteren.

Direct EHLE-EGPF op of beneden FL100 is inderdaad een beetje een dog-leg (125% van directe route) maar als je via Birmingham vliegt dan valt het erg mee. Je kunt FL110 filen en in de lucht vragen om of FL100 te blijven. Het is daar niet druk dus meestal geen probleem. Maar van Glasgow naar Lelystad mag DCS N57 POL M605 DTY M189 CLN L620 TULIP Y12 SPY op FL100.

Zorg dat je IFR de UK altijd in controlled airspace binnenvliegt want het is in de UK volledig legaal om IFR te vliegen buiten CAS maar dat is voor veel Europeanen een beangstigende ervaring. "PH-ABC you're clear of controlled airspace, radar service terminated, squawk 7000" is even schrikken op een STAR in IMC. Het is zeer aan te raden om ook VFR kaarten mee te nemen zodat je weet waar CAS is en waar niet. Je krijgt niet, zoals in Nederland, gegarandeerd ATC als je IFR vliegt en buiten CAS kun je IFR vliegen zonder zelfs maar met ATC te praten.

Om 'direct' van Nederland naar Schotland te vliegen IFR heb je zuurstof nodig. Dus je opties zijn;
- portable zuurstof systeem lenen (en mee trainen van tevoren)
- omvliegen via Lambourne (heen) of Clacton (terug)
- VFR tot bv GOLES en dan IFR oppikken
 
De route die je filed is natuurlijk belangrijk (o.a. voor comm failure etc) maar ik zou me er ook niet al te veel op blind staren. In de lucht krijg je vaak DCTs en kan je veel zelf aanvragen.

Je kan inderdaad buiten CAS komen (je blijft dan wel IFR en je behoud meestal je squawk code of anders 2000). Dit is niet alleen in de UK legaal, dit mag in Nederland ook (en komt ook voor) alleen hebben wij veel minder uncontrolled airspace.

Je kan dit ook niet altijd voorkomen omdat niet alle IFR bestemmingen in controlled airspace liggen.

Als je op de airways wilt blijven moet je dit de controller duidelijk maken anders krijg je ook heel snel een ''shortcut'' buiten CAS.
 
Flightplanpro is inderdaad goede software alleen niet heel erg intuitief.

Je mag inderdaad in de UK ook buiten controled airspace om ook IFR in IMC vliegen. Dus wellicht is dat nog een optie. IFR via airways richting de grens en dan (als het kan, heb nu geen kaart bij de hand) verder in klasse G airspace op een IFR vliegplan. Zelf geen ervaring mee, maar ik weet dat de mogelijkheid bestaat.
 
Heb de vlucht inmiddels op papier staan, eigenlijk zoals Immortal in zijn eerste post beschreven heeft.
Buiten CAS vliegen (in IMC) heeft niet mijn voorkeur, dus heb besloten daar niet op te plannen. Dan liever een klein stukje om, al valt het uiteindelijk best mee.

Bedankt voor de hulp, kijk al uit naar de vlucht! :)
 
Terug
Bovenaan