IFR en NQ

  • Onderwerp starter Onderwerp starter surfrules
  • Startdatum Startdatum
S

surfrules

Guest
Aviation people,

ben momenteel bezig met mn PPL-a cursus, daarop aansluitent zou ik graag mn IFR en NQ willen behalen.
aantal dagen geleden had ik een discuscie met iemand die wist te vertellen dat men eerst een ATPL/IR op zak moet hebben alvorens men met een IFR en NQ kan beginnen!

aan welke voorwaarde moet men voldoen om de cursussen IFR en NQ te volgen.???

best regards
:rt:
 
mmm

mmm

MM ik dacht dat niet noodzakelijk was.
Volgens mij kan je na afloop van je PPL gewoon je IR halen. Heb je dan nog een aparte NQ nodig?? Valt dat niet onder een IFR vlucht?? VFR in nederland is niet toegestaan voor zover ik weet.

mvgr.
 
IFR is niet gelijk aan NQ. Moet je apart aanvragen. Benodigd zijn: minimaal 5 uur waarvan minimaal 1 uur tijdens overlandvlucht en 5 solo starts & landingen waarbij het vliegtuig volledig tot stilstand wordt gebracht. Deze uren worden wel gemaakt onder IF regels.
 
dus als ik het nu goed begrijp,

* PPL- A opzak
* 10 IFR traing uurtjes + IFR Exam.
* 3 nachtvluchten (training) NQ + NQ Exam.

reight?

best regards:rt:
 
een ATPL/IR is onzin, omdat een IR conform ICAO annex 1 is geintegreerd in een ATPL.

Je kunt je NQ eenvoudig bovenop je PPL halen, daarvoor is niet meer nodig dan een paar lesvluchten. Er is geen NQ-examen. Voor een IR op je PPL zul je eerst flink de boeken in moeten. De exacte eisen ken ik niet, maar reken erop dat het niet veel minder is dan voor een CPL/IR.

Trouwens een interessant onderwerp: IR en NQ. Er staat nergens in JAR-FCL dat je met een IR ook 's nachts mag vliegen; er staat wel in de paragraaf over de NQ dat je er een moet hebben om 's nachts te mogen vliegen... ben je dan in overtreding als je met een ATPL zonder NQ een verkeersvlucht bij nacht uitvoert?

Erik.
 
surfrules zei:
dus als ik het nu goed begrijp,

* PPL- A opzak
* 10 IFR traing uurtjes + IFR Exam.
* 3 nachtvluchten (training) NQ + NQ Exam.

reight?

best regards:rt:
Wrong (het woord ook trouwens :grijns: )


IR(A): (JAR-FCL 1.190/1.200/bijlages)

-PPL(A) MET NQ, of CPL(A)
-tenminste 50 overlanduren als eerste bestuurder, waarvan tenminste 10 in vleugelvliegtuigen.
-theorie opleiding bij FTO + theorie examens gehaald
-aantal instrumentvlieguren modulaire opleiding: 50 (zie hieronder)
"de eenmotorige IR(A)-opleiding dient tenminste 50 uur instrumentvliegtijd te omvatten vaarbij van het onderricht daarvoor maximaal 20 uur instrumentgrondtijd in een FNPT I mag zijn, of maximaal 35 uur in een vluchtnabootser of FNPT II. indien zulks is overeengekomen met het bevoegd gezag"


Nachtkwalificatie: (JAR-FCL 1.125(c))

5 uur vliegtijd 's nachts in vleugelvliegtuigen, tenminste 3 uur dual, 1 uur overland, en 5 solostarts en landingen tot een volledige stop. Hier zijn geen theorie- en praktijk examens voor vereist.


Trouwens een interessant onderwerp: IR en NQ. Er staat nergens in JAR-FCL dat je met een IR ook 's nachts mag vliegen; er staat wel in de paragraaf over de NQ dat je er een moet hebben om 's nachts te mogen vliegen... ben je dan in overtreding als je met een ATPL zonder NQ een verkeersvlucht bij nacht uitvoert?
Voor de uitgifte van een CPL moet je 5 uur nacht hebben gevlogen, een NQ als NQ zijnde bestaat niet op een CPL of ATPL, maar is geïntegreerd met deze brevetten, en is vereist voor een IR (zie hierboven). (JAR-FCL 1.155)


-IB-
 
hey IB

thanxs for replay,
....maar typfoutjes onder voorbehoud he!...;) (seen it, done it!)

het is allemaal een stuk duidelijker.

best regards
 
Nog een discusie over singel engine!



Mag je met een singel engine A/C, IFR uitgerust, nachtvluchte maken???

heb zelf wat research gedaan via IVW.nl, maar kon het zelf niet 123 vinden...

Who can help me out!?..

best regards
 
Dat mag mits het vliegtuig voldoende is uitgerust. De exacte details staan vermeld in de vliegtuigpapieren. (ik meen in het BVL).

Groeten,

Flyingviking
 
Aanvulling op mijn vorige posting:

Uitrusting dient te bestaan uit:
Instrument- en installatieverlichting
Navigatielichten
Electrische zaklantaarn voor elk lid van het stuurhutpersoneel
Landingslichten
Verlichting in de eventuele passagiersruimte

Volgens mij is het rijtje compleet. Aanvullingen welkom.

Groeten,

Flyingviking
 
Terug
Bovenaan