IFR door restricted area?

Way2go

Member
Onlangs de FAA IR conversie naar EASA IR gedaan en ben voornemens vaker IFR door Europa te vliegen. Het valt mij op dat bij het plannen van een route via Autorouter de route vaak dwars door een Restricted area gepland wordt. Vooral bij routes door Frankrijk wordt de ene na de andere restricted area gecrossed. Maar ook in Nederland op een route EHLE - EDDG wordt gewoon EHR3A op FL40 gecrossed. Kan mij niet herinneren dat dat in de VS (bijv via Fltplan) ook het geval was. Iemand hier ervaring mee?
Kan mij voorstellen dat als je een IFR clearance krijgt voor de betreffende route, de area ofwel non-active is of atc dit reeds gecoordineerd heeft met de betreffende agency en je er dus gewoon doorheen kunt vliegen. Of is dat een verkeerde veronderstelling?
 
Het werkt hier wat anders dan in de VS. Als je je IFR vliegplan indient moet je wachten tot ie geaccepteerd is. Als je IFR flightplan wordt geaccepteerd zijn de restricted areas non-active of gecoördineerd met ATC. Zo niet dan wordt je route rejected

Als je filed via homebriefing.nl (gratis en werkt ook gewoon voor vluchten in het buitenland) krijg je automatisch bericht of je IFR vliegplan is geaccepteerd of niet.
 
Ok Dogleg, yep de ACK van het vliegplan door de CFMU is mij bekend (gebruik zelf EuroFPL), maar het is mij nu ook helder wat dat mbt restricted areas inhoudt. Dank voor uitleg!
 
Voor onderstaande route geeft CFMU een OK terug maar deze loopt dwars door EHP25 (Paleis Soestdijk, een prohibited area)

EHLE IVLUT/N0122A020 IFR DCT LOPIK DCT INKET INKET1R EHRD

2017-07-19_12_14_38-autorouter.png


Het wordt interessant wanneer je je route clearance hebt ontvangen en vervolgens een Comms failure krijgt :)

In de praktijk houdt ATC je vrij van deze areas.
 
Terug
Bovenaan