Het CP is de plaats waar de luchtkrachten aangrijpen, dus de gemiddelde plaats van de verdeelde belasting op de vleugel. Deze kracht levert een Moment om het CG. Bij een toenemende invalshoek (bij positief profiel) zal het CP naar voren verplaatsen bij bij een toenemende liftkracht. Nu is er ergens een punt, waarom het moment dan constant is, de liftkracht neemt ten opzichte van dat punt evenredig toe met de afname van de afstand van de liftkracht tenopzichte van dat punt. Dit punt is het AC. In het AC is dus het moment constant en neemt alleen de kracht toe. Let op!: het moment om het CG zal wel degelijk veranderen!(tenzij het CG=AC)
Om een stabiele vlucht te hebben moet het AC altijd achter het CG liggen, immers:
Als de invalshoek toeneemt (bijvoorbeeld door een windvlaag), neemt de kracht aangrijpend in het AC toe (moment blijft gelijk), als deze voor het CG ligt, zal deze zorgen voor een pitch up beweging, immer het moment om het CG is clockwise, dus de invalhoek neemt toe waardoor de liftkracht nog meer toeneemt enz.... Dit is dus instabiel.
Ligt het AC achter het CG zal bij toenemende invalshoek een neuslastig moment ontstaan, waardoor het vliegtuig de invalshoek zelf verkleint, met als gevolg dat het vliegtuig uit zichzelf de positie hersteld en terug gaat naar een evenwichts situatie, dus stabiel.
Nog even een link om het geheel te visualiseren:
http://142.26.194.131/aerodynamics1/Stability/Page7.html