Iemand voor het AC, CoP, CoG, AoA

windshear

New member
Iemand die duidelijk kan aangeven wat het verschil is tussen het aerodynamisch centrum, de centre of pressure en de relatie hiervan t.o.v. de centre of gravity (bij verschillende angles of attack).


Windshear... cunfucius. :confused:
 
Het CP is de plaats waar de luchtkrachten aangrijpen, dus de gemiddelde plaats van de verdeelde belasting op de vleugel. Deze kracht levert een Moment om het CG. Bij een toenemende invalshoek (bij positief profiel) zal het CP naar voren verplaatsen bij bij een toenemende liftkracht. Nu is er ergens een punt, waarom het moment dan constant is, de liftkracht neemt ten opzichte van dat punt evenredig toe met de afname van de afstand van de liftkracht tenopzichte van dat punt. Dit punt is het AC. In het AC is dus het moment constant en neemt alleen de kracht toe. Let op!: het moment om het CG zal wel degelijk veranderen!(tenzij het CG=AC)
Om een stabiele vlucht te hebben moet het AC altijd achter het CG liggen, immers:
Als de invalshoek toeneemt (bijvoorbeeld door een windvlaag), neemt de kracht aangrijpend in het AC toe (moment blijft gelijk), als deze voor het CG ligt, zal deze zorgen voor een pitch up beweging, immer het moment om het CG is clockwise, dus de invalhoek neemt toe waardoor de liftkracht nog meer toeneemt enz.... Dit is dus instabiel.
Ligt het AC achter het CG zal bij toenemende invalshoek een neuslastig moment ontstaan, waardoor het vliegtuig de invalshoek zelf verkleint, met als gevolg dat het vliegtuig uit zichzelf de positie hersteld en terug gaat naar een evenwichts situatie, dus stabiel.

Nog even een link om het geheel te visualiseren: http://142.26.194.131/aerodynamics1/Stability/Page7.html
 
Top.

Thanx voor de duidelijke uitleg. Ik kwam er niet meer uit toen ik het een as ppl-er moest uitleggen.

Windshear, zit weer in een laminaire stroming. :)
 
Hallo,

Een goed werkend vliegtuig heeft altijd een centre of gravity dat ligt vóór het centre of pressure.

Als dit niet zo zou zijn, zou een verstoring van de AoA, waarbij de AoA toeneemt, er een moment zou ontstaan, dat de AoA nog verder doet toenemen. Hierdoor zou het toestel de neiging hebben te overtrekken. Dit is dus ongewenst.

Bij de grotere toestellen b.v. de B747-400 is er sprake van een trimtank in de staart. M.b.v. deze tank is het zwaartepunt te verschuiven. Bij een achterlijker zwaartepunt vliegt het toestel namelijk zuiniger.

Groet koning
vectoren.JPG
 
@Windshear

De uitleg en het plaatje van Koning Lucht heb ik meer gezien,
nog vrij recent ook..... :grijns: :grijns:
 
:rt: dreams

Dat dacht ik ook ja!


:rt: Koning Lucht: dit is idd precies het schema dat ik al tekende in de informele 'ppl-klas' afgelopen zondag. Dreams zit daar ook in.

:rt: Windshear at the gate and signing-off.
 
Jullie weten dat er copyright op rust he?

Je bijdrage kun je leveren op giro 5555. t.a.v. Help Koning Lucht zijn A380 rating betalen....

Groet Koning
 
:rt: Koning Lucht.

De bedrage welke gestort is, is helaas niet voor je A380 rating. Die zul je moeten gebruiken voor de A515 rating.

Pas tegen de tijd dat die er is, zal de rente genoeg hebben opgeleverd om de volledige rating te betalen :grijns:

Ps: ik betaal al aan Stichting Reprorecht. Daardoor zou ik dit soort zaken moeten kunnen copieren. Claim jou inzet bij hen.

Groeten

Winshear.., zou een een flinke wind willen laten blazen bij die oplichtersstichting Repro, van Ali Baba of een van z'n veertig andere rovers.
 
:rt: Koning Lucht

Ik keek even naar je profiel. Maar kun je mij het volgende uitleggen (daar ben je tegen betaling goed ik blijkt ha ha ha :p:

Je hebt een SEPL (Single Engine), een BE20 rating? en een frozen ATPL en dan zit je bij Trans maar maak je maaltijden klaar met een TT van dik 550 uur.

Toch enigzins vreemde combinatie (vraag me niet maar mijn rare combi, maar ok).

Als jij echt als Koning Lucht in een Koning Lucht van Beech zit, moet je toch op de eerste rij kunnen komen bij De Groene.


Windshear.....
 
Terug
Bovenaan