Hulp/instructie voor leren vliegen op flight sim

Hanque

New member
Ik wil graag flight sim wat intensiever gaan gebruiken tijdens mijn modulaire vliegopleiding. Het liefst online. Wie heeft hier goede ervaringen opgedaan met iemand/instantie die jullie mij kunnen aanraden?

Ik wil graag op mijn eigen pc er gebruik van gaan maken of evt bij een bedrijf maar wel voor schappelijke prijzen.

Ik wil graag 737NG goed onder de knie krijgen op FS2004. Wie weet goede start up materiaal/documentatie en welke software raden jullie aan?

Ik hoor graag,

alvast bedankt.
 
Beste Hanq,

Ik kan me best indenken dat je met flightsim aan de slag wil het is ongelofelijk mooi graphisch en er zijn piloten met 5 strepen die het beter weten dan de piloten die het echte vliegtuig besturen..

Echter als je echt wil leren vliegen en piloot moet worden zul je hoogstwaarschijnlijk nog steeds met vliegen op zicht vliegen. Als je nu al begint met instrument vliegen op de simulator zul je jezelf later tijdens de elementaire opleiding in de vingers snijden.

Je kan beter nog even wachten tot je vliegt en dan oefenen met bijvoorbeeld een PDMG model voor de 73NG.
 
Ik ben het eens met reach52. Een beetje aankloten met Flightsim is geen probleem, maar het 'professioneel' aanpakken geeft eerder negatieve training. Grote kans dat je jezelf dingen gaat aanwennen die er later weer uitgeslagen moeten worden. Kies een leuke Cessna met basic six en ga eens een mooie scenic tour doen op de PC :biertje:
 
Ben het met zowel reach als avian eens. Ik heb het namelijk zelf ondervonden. Ik speelde vroeger vrij veel flight simulator. Tijdens mijn eerste vlieglessen zat ik continue naar m'n instrumenten te turen. Op een gegeven moment heeft de instructeur gewoon zijn knee board voor de instrumenten gehouden. Zo heb ik moeten leren om op zicht te vliegen. Ik ben dus van mening dat Flight Simulator eerder een negatief dan een positief effect heeft op aspirant piloten. Als je eenmaal een paar honderd echte vlieguren hebt kan Flight Sim denk ik wel waardevol zijn om nieuwe kisten of velden te leren kennen.
 
Ik ben ook van mening dat Flight sim komt alleen van pas zal komen als je in je instrumentfase (intercepts, scanflow etc.) zit of als je tijdens je theorie bepaalde systemen (FMS, IRS etc.) behandelt. Dan kan het een best nuttig programma zijn om mee te oefenen.
Ga je het eerder in je opleiding 'intensief' gebruiken, kan het je alleen maar hinderen denk ik.
 
Ik vond en vind flightsim (nu x-plane) nuttig voor zowel VFR als IFR oefeningen. Ik had zeker een voorsprong met mijn opleiding daardoor. De eventuele valkuil zit niet in flightsim, maar in het zelf aanleren van bepaalde procedures, routines gewoontes, etc. Dit geldt net zo in een echte kist, je bent afhankelijk van de instructie.

Op de klm aeroclub zijn we bezig, helaas nog steeds niet af (verwachting najaar), met 3 sims waardonder een A320, 73NG en een generic prop single / twin. Dit is niet in detail 1 op 1, maar goed genoeg om met vrijwillige vliegers en instructeurs de juiste gewoontes aan te leren en te oefenen, ook voor wat betreft VFR vliegen.

Als je nu met modulair net begonnen bent zou ik me inderdaad vooral niet concentreren op heavy metal IFR kisten maar op de prop kist die je eerst gaat vliegen of al vliegt. Wellicht wil je uitleggen wat exact het doel is, welke vaardigheden je wil voorbereiden?
 
Eens met al het voorgaande.

Flight Sim kán naast leuk zeker ook nuttig zijn. Als je het maar serieus neemt en je beperkt tot zaken waarvan je zeker bent. En vooral single engine, liefst correct werkende, vliegtuigen gebruiken. Maar de praktisch gezien beste methode is en blijft natuurlijk dat er iemand bij zit die je instructie geeft - of dan toch minstens vertelt wat je fout doet. Net zoals in het echt dus ...

Kijk ook eens bij Prosim4U
Leuke tent met prima spullen, waaronder een Cessna 172 simulator met een volledige cockpit voor de basis training. Ook online dacht ik. En enthousiaste mensen die zelf single engine vliegen. Kwam de eigenaar, Peter Visser, gisteren nog tegen toen hij in een Cessna 152 stapte. En dat is nou precies waar je de basis op wilt leren toch?

Wat informatie over de zin en onzin van flight simmen en het echte vliegen kun je hier vinden. Daar is trouwens al heel veel over gepraat en geschreven ...
 
Terug
Bovenaan