Hallo,
Kortgeleden weer eens wat op een vliegveld gaan rondkijken en het kriebelt weer. Jaren geleden een proefvlucht (van 3 uur..) in een zweefvliegtuig gemaakt, maar destijds nooit de knoop doorgehakt. Ik ben van plan weer een proeflesje te doen met zowel een zweefvliegtuig als een 'iets met een motor'.
Ik kijk naar de mogelijkheden rondom Zwolle, dus bijvoorbeeld Aero Salland, Teuge en Lelystad. Vliegen is puur recreatie. Nog geen ambitie om van vliegen mijn werk te maken en mijn vergaderingen nog niet belangrijk genoeg om er met een prive vliegtuig naar toe te gaan...
Voordat ik dat doe wil ik al wat weten over de mogelijkheden met de verschillende soorten vliegtuigen en bijbehorende brevetten. Echter, doordat veel website nog informatie bevatten uit het pre-LAPL tijdperk is mij nog niet alles duidelijk.
Kunnen jullie middels onderstaand overzicht laten weten wat ik totaal verkeerd begrepen heb?!
Brevetten;
LAPL(A) – algemeen, voor ‘dingen met een motor’. Grootste beperking is enkel vliegen met goed zicht. Meest toegankelijke instap op gemotoriseerd vliegen na wegvallen RPL. Lagere eisen mbt geldigheid behouden.
PPL(A) – zoals bovenstaand, wat langer lessen maar meer mogelijkheden. Echter grootste voordeel wellicht wereldwijd vliegen. Hogere eisen om geldig te houden.
LAPL(S) – Europees brevet voor zweefvliegen. Prijs maakt het laagdrempelig.
RPL-MLA - Eén van de weinige overgebleven nationale brevetten. Enkel binnen landsgrenzen bruikbaar.
Conversies/extensie;
LAPL(A) --> PPL (A) – Lijkt prima mogelijk met wat extra uurtjes instructie
LAPL(S) --> LAPL(A) – Geen idee?
LAPL(A) --> LAPL(S) – Geen idee?
Registratietypes;
ULM – voordeel is vaak lagere kosten, o.a. doordat onderhoud zelf, lager verbruik en standaard euro95. Echter, niet alle vliegtuigen met laag startgewicht staan ook daadwerkelijk als ULM geregistreerd. Te vliegen met LAPL(A) en PPL(A).
TMG – combo zweef en motorvliegtuig. Voordeel is zweefvliegen i.c.m. zelfstandig stijgen en ook wat lagere kosten dan met SEP. Extensie nodig vanuit LAPL(S) en/of LAPL(A)?
SEP – ‘gewoon’ een eenmotorig vliegtuig. Hogere uurkosten, maar vaak wat zwaarder en daarmee veiliger en hogere payload/bagageruimte? Te vliegen met LAPL(A) en PPL(A).
Glider – zweefvliegtuig. Kosten ‘nihil’ en wordt gezien als ‘het pure vliegen’. Veelgehoord nadeel is weinig vliegtijd versus tijd op de club (al is mijn eigen ervaring anders). Vliegen enkel met LAPL(S).
Kortgeleden weer eens wat op een vliegveld gaan rondkijken en het kriebelt weer. Jaren geleden een proefvlucht (van 3 uur..) in een zweefvliegtuig gemaakt, maar destijds nooit de knoop doorgehakt. Ik ben van plan weer een proeflesje te doen met zowel een zweefvliegtuig als een 'iets met een motor'.
Ik kijk naar de mogelijkheden rondom Zwolle, dus bijvoorbeeld Aero Salland, Teuge en Lelystad. Vliegen is puur recreatie. Nog geen ambitie om van vliegen mijn werk te maken en mijn vergaderingen nog niet belangrijk genoeg om er met een prive vliegtuig naar toe te gaan...
Voordat ik dat doe wil ik al wat weten over de mogelijkheden met de verschillende soorten vliegtuigen en bijbehorende brevetten. Echter, doordat veel website nog informatie bevatten uit het pre-LAPL tijdperk is mij nog niet alles duidelijk.
Kunnen jullie middels onderstaand overzicht laten weten wat ik totaal verkeerd begrepen heb?!
Brevetten;
LAPL(A) – algemeen, voor ‘dingen met een motor’. Grootste beperking is enkel vliegen met goed zicht. Meest toegankelijke instap op gemotoriseerd vliegen na wegvallen RPL. Lagere eisen mbt geldigheid behouden.
PPL(A) – zoals bovenstaand, wat langer lessen maar meer mogelijkheden. Echter grootste voordeel wellicht wereldwijd vliegen. Hogere eisen om geldig te houden.
LAPL(S) – Europees brevet voor zweefvliegen. Prijs maakt het laagdrempelig.
RPL-MLA - Eén van de weinige overgebleven nationale brevetten. Enkel binnen landsgrenzen bruikbaar.
Conversies/extensie;
LAPL(A) --> PPL (A) – Lijkt prima mogelijk met wat extra uurtjes instructie
LAPL(S) --> LAPL(A) – Geen idee?
LAPL(A) --> LAPL(S) – Geen idee?
Registratietypes;
ULM – voordeel is vaak lagere kosten, o.a. doordat onderhoud zelf, lager verbruik en standaard euro95. Echter, niet alle vliegtuigen met laag startgewicht staan ook daadwerkelijk als ULM geregistreerd. Te vliegen met LAPL(A) en PPL(A).
TMG – combo zweef en motorvliegtuig. Voordeel is zweefvliegen i.c.m. zelfstandig stijgen en ook wat lagere kosten dan met SEP. Extensie nodig vanuit LAPL(S) en/of LAPL(A)?
SEP – ‘gewoon’ een eenmotorig vliegtuig. Hogere uurkosten, maar vaak wat zwaarder en daarmee veiliger en hogere payload/bagageruimte? Te vliegen met LAPL(A) en PPL(A).
Glider – zweefvliegtuig. Kosten ‘nihil’ en wordt gezien als ‘het pure vliegen’. Veelgehoord nadeel is weinig vliegtijd versus tijd op de club (al is mijn eigen ervaring anders). Vliegen enkel met LAPL(S).
Laatst bewerkt: