huis

clown

New member
Dag allemaal,

Eind vorig jaar / begin dit jaar heb ik bij 2 a.i. opleidingen selectie gedaan, bij beiden ben ik helaas halverwege afgevallen. Zoals je snapt ben ik niet van plan om het op te geven, dus ik was van plan om het volgend jaar opnieuw te proberen.

Nu is het alleen zo dat ik op het punt sta om een nieuwbouwapartement te kopen, wat ik echt zie als een buitenkans. Vooral omdat ik niet de rest van mijn leven 'on hold' wil zetten tot ik een keer wordt toegelaten tot een vliegopleiding.

Als ik nu dat apartement zou kopen, wordt het dan erg moeilijk om daarna toch nog bij bijvoorbeeld EPST of NLS de opleiding te doen? En om vervolgens het hoofd boven water te houden. Het is pas begin 2008 klaar en ik ben nu 23.. Hoe doen anderen dit?

Adviseer mij! :)

Groeten,

Clown
 
Hey...

Het lijkt me een moeilijke beslissing, want beide klinken erg aantrekkelijk... een eigen huisje.. hmm... maar het lijkt me erg moeilijk financieel te combineren met een vliegopleiding. Zonder financiele hulp (sponsors, bijv ouders) is het zowiezo al vrij lastig om tijdens de vliegopleiding rond te komen, want voor een baantje heb je vrijwel geen tijd!
Ik weet niet hoe jou situatie is, maar als je gaat samenwonen en de kosten deelt lijkt me het te overwegen...
En anders zou ik in jou geval voor die vliegopleiding gaan als dat echt is wat je wilt! Als je eenmaal klaar bent kun je na een tijdje werken ook een leuk huisje kopen!

Succes!
 
Hoi,

Ik had in 1999 een huis gekocht net nadat ik mijn opleiding was gestart. Ik kon toen nog net mijn hypotheek regelen nadat ik was gestopt met mijn werk.

In 2002/2003 huis verkocht en met overwaarde in een keer mijn vliegopleidingschuld afgelost. Was voor mij te doen omdat ik een relatief lage hypotheek had (maandelijkse lasten hypotheek was minder dan huren).

Ligt eraan natuurlijk hoe hoog je hypotheek is... als dit veel is dan is het inderdaad lastig om nog eens een schuld te hebben van je vliegopleiding!

K.
 
Gewoon uitrekenen wat je kwijt gaat zijn aan maandelijkse lasten. Ik heb hetzelfde gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat het eigenlijk niet te doen is. Ik had 8 jaar geleden een appartement gekocht voor een schappelijk bedrag, maar ik kwam na 1,5 jaar opleiding toch op een schuld van zo'n 2,5 ton (1 ton hypotheek + 1,5 ton opleiding) uit. Daarbij loopt de rentelast van je hypotheek gewoon door tijdens je opleiding en dit zal je dus ook mee moeten financieren. Al met al kwam het bij mij op zo'n € 1100,- rentelasten en dan heb ik het nog niet over aflossing.

Als je 1 van twee met eigen geld kan financieren, dan is het het overwegen waard. Aan de andere kant moet je ook even denken aan huren, want met de huurtoeslag van tegenwoordig zit je bijna voor niets (i.i.g. voor de helft) in een gehuurde woning.

Greetz
 
@prettyfly:
Je hebt gelijk, en ik wil ontzettend graag vliegen.. maar tegelijk weet ik dat de kans dat dat niet lukt heel reeel is. En ik wil daar niet na mijn 25e achter hoeven komen, en dan spijt hebben dat ik andere mooie (niet luchtvaar gerelateerde) kansen heb laten schieten.

@gridmora:
Lucky bastard. In mijn geval is de netto (!) hypotheek waarschijnlijk ongeveer even hoog of iets lager (ben geen taxateur) als wat een verhuurder zou vragen. Wel komen er nog kosten bij als Vereniging van Eigenaren en OZB. Stel dat ik nog eens aan een a.i. opleiding (mag) begin(nen), dan is dat vermoedelijk binnen 2 jaar anders ben ik te oud. Maar dan heb ik nog maar net mijn huis,hypotheek e.d. Dus of verkopen dan al een optie is... verhuren zou kunnen maar ook dat is niet 1-2-3 in kannen en kruiken..

Maar als ik 450 euro netto rente per maand (ex OZB, energie, gemeentebel.) afzet tegen huren, dan is huren wel goedkoper te doen. Huurtoeslag zit er voor mij trouwens niet in, zit boven de inkomensgrens.

EDIT: ik ben in bovenstaande dus uitgegaan van aflossingsvrije hypotheek, aflossen is met mijn salaris nu niet te doen.

Zoals prettyfly al zegt, lastig. Mijn gevoel blijft zeggen dat dit nieuwbouw apartement echt een opportunity of a lifetime is, maar ik weet niet of ik dan mijn vlieg-glazen ingooi :(
 
Laatst bewerkt:
Wat is de waarde dan van de nieuwe huis die je wilt kopen als ik vragen mag?

OZB/riolering/waterschapslasten/energie/ zijn kosten die je als huurder ook moet betalen.. weliswaar ietsje minder maar het verschil vind ik minimaal (is te overleven was in mijn geval tenminste....).

Als het verschil met huren (maandelijkse kosten) niet zoveel scheelt dan zal ik voor kopen gaan!! . Ik heb misschien makkelijk praten ik had mijn huis voor de invoering van de euro gekocht en heb het in euros verkocht. Als je toch al op jezelf wilt gaan wonen.......
 
GridMora zei:
Wat is de waarde dan van de nieuwe huis die je wilt kopen als ik vragen mag?

Dat mag, 160.000 euro.

GridMora zei:
OZB/riolering/waterschapslasten/energie/ zijn kosten die je als huurder ook moet betalen.. weliswaar ietsje minder maar het verschil vind ik minimaal (is te overleven was in mijn geval tenminste....).

Weet je dit heel zeker? Ik dacht altijd dat alleen eigenaren OZB betalen. Van de andere dingen die je noemt weet ik het eigenlijk niet.

GridMora zei:
Als het verschil met huren (maandelijkse kosten) niet zoveel scheelt dan zal ik voor kopen gaan!! . Ik heb misschien makkelijk praten ik had mijn huis voor de invoering van de euro gekocht en heb het in euros verkocht. Als je toch al op jezelf wilt gaan wonen.......

Je hebt gelijk, dit is ook exact de reden dat ik ga kopen. Maar het nadeel van kopen is dat je op zo'n korte termijn het risico loopt het zonder winst (of zelfs met verlies) te verkopen.

Anyway, misschien moet ik me niet zo druk maken en kijken wat de toekomst brengt.

Bedankt iedereen voor het advies. Het is wel geruststellend om te lezen dat anderen iets soortgelijks hebben gehad. (Niet om het af te sluiten hoor, alle meningen zijn welkom:))

Clown
 
clown zei:
Weet je dit heel zeker? Ik dacht altijd dat alleen eigenaren OZB betalen. Van de andere dingen die je noemt weet ik het eigenlijk niet.
Clown

OZB wordt nu alleen nog maar door eigenaren betaald, gebruikersdeel is dit jaar afgeschaft.

clown zei:
Maar als ik 450 euro netto rente per maand (ex OZB, energie, gemeentebel.) afzet tegen huren, dan is huren wel goedkoper te doen.
€ 450,- netto?? Ik neem aan dat je hier ook een stukje inkomstenbelasting bedoeld die je terugkrijgt...maar dan moet je het wel eerst betaald hebben, zie hieronder...

clown zei:
Huurtoeslag zit er voor mij trouwens niet in, zit boven de inkomensgrens.
Clown

Als je je opleidingskosten als studiekosten opgeeft bij je belastingaangifte, dan kan je volgens mij nooit boven de inkomensgrens uitkomen voor dit jaar. Of je moet een belastbaar inkomen hebben ter hoogte van je opleidingskosten. Die huurtoeslag is dus wel iets om over na te denken. En dat hele jaar wat je niet kan werken doordat je in opleiding zit verdien je dus ook al niets.

In een normale situatie is kopen beter dan huren (vind ik tenminste), maar aangezien je in een beetje abnormale situatie terecht gaat komen is het toch handiger/goedkoper om te huren.

Even een voorbeeldje met de huur: € 500,- kale huur met € 20,- servicekosten is met een € 0,- inkomen ongeveer € 266,- huurtoeslag waard. Dat komt dus neer op de helft....
 
Ik heb geinformeerd bij de ABN AMRO die de financiering voor EPST studenten verzorgt. De dame die ik sprak zei dat het in principe mogelijk is, mits je de vaste lasten die je hebt tijdens de studie (naast je hypotheek) uit eigen middelen kunt opbrengen. Ze heeft eigenlijk niet gevraagd naar het hypotheekbedrag.

Die vaste lasten tijdens de studie verschillen per persoon, maar het is me niet helemaal duidelijk wat ik hieronder moet verstaan. Bedoelen ze daarmee uitsluitend kosten voor levensonderhoud? Dan kan ik in ieder geval inschatten of het haalbaar zou zijn.

Als ik komende week ga tekenen is er geen weg meer terug. Mocht ik de selecties halen (bijvoorbeeld volgend jaar) dan moet ik mijn huis vermoedelijk verkopen of verhuren, en waarschijnlijk is het dan pas net af..

Wat een dilemma.

Groeten,

Clown
 
Vaste lasten:
-Gemeentebelasting
-Opstalverzekering
-Servicekosten (je had het toch over een appartement?)

En in principe zijn de hypotheekkosten ook vaste lasten. Dus rente en aflossing.

Maar heb je voor jezelf het rekensommetje al gemaakt? Want met €160.000,- kopen is €176.000,- hypotheek en dan nog €130.000,- voor je opleidingskosten is €306.000,-. Dat is bij 4,5% rente €1.145,- rente per maand. En dan nog je aflossing, want ik kan me niet voorstellen dat er een bank zo gek is om €176.000,- aflossingsvrij te geven.
Je zal echt een berekening moeten maken op papier (of in Excel) om te kijken of je het rond kan breien. En ik denk dat het zonde is om je huis dan te moeten verkopen als blijkt dat je het niet kan betalen. Met 10% kostenkoper maak je dan echt geen winst.
 
Clown,

ga voor de hypotheek eens praten met Vlieg Hypotheken in Amstelveen. Zij hebben een enorm aantal vliegers in hun bestand. Ik heb 2 jaar geleden een huis gekocht waarvan de financiering wat krap was. Met hun oplossing ben ik duidelijk goedkoper uit, zonder grote risico's te nemen.

Erik.
 
Hoi Smarty,

Bedankt voor je opsomming van de vaste lasten. Daar kan ik zeker wat mee, al had ik dit opzich wel op een rijtje.

De vraag was vooral welke vaste lasten de dame van ABN AMRO bedoelt kan hebben, want volgens mij bedoelde ze opleiding gerelateerde vasten lasten die je hebt tijdens de opleiding (die dus niet door de financiering gedekt zijn). Eigenlijk schiet dan alleen levensonderhoud me te binnen.

Ik heb een aanbieding liggen van een bank, zij lenen 170.000 (is op paar honderd euro na genoeg) aflossingsvrij, 4.9% voor 20 jaar vast.

Maar je hebt gelijk, een uitgebreide berekening maken is zo gek nog niet. Maar het blijft hoe dan ook allemaal een beetje koffiedik kijken.

Clown
 
clown zei:
Maar je hebt gelijk, een uitgebreide berekening maken is zo gek nog niet. Maar het blijft hoe dan ook allemaal een beetje koffiedik kijken.

Clown

Het valt best wel mee met dat koffiedik kijken hoor. Een offerte van een bank heb je al liggen, dus je weet al wat je kwijt gaat zijn voor de aankomende 20 jaar voor je hypotheek. De vaste lasten zijn zo te berekenen door een paar belletjes te doen naar waterbedrijf, energiebedrijf, gemeente, etc. etc.

Zo kan je voor ongeveer de aankomende 5 jaar een duidelijk beeld opzetten voor wat je nodig hebt. Je kan ook gelijk vragen met welke percentages zij verwachten dat de prijzen zullen gaan stijgen, kan je dat ook meenemen.

Als je eenmaal op een rijtje hebt wat je nodig hebt, dan kan je met een bank gaan praten voor de lening die je moet gaan afsluiten voor de opleiding en de kosten van levensonderhoud.

Ik denk dat je dus op een paar tientjes per maand uitkomt wat je niet precies kan zeggen, maar dan heb je toch een aardig beeld.
 
Even een update.

Ik heb het appartement gekocht. Naar verwachting wordt het al uiterlijk juli 2007 opgeleverd.

Ben net 24, dus ik heb nog even de tijd om uit te zoeken wat ik het beste met mijn appartement kan doen mocht ik de selectie halen. Verhuren of verkopen en hoe. En als ik niet door de selecties kom dan kan ik het ATPL eventueel modulair gaan halen.

Als ik meer weet dan post ik weer wat.

Clown
 
Terug
Bovenaan