Hour Building

BartFarmer

Expert
Hallo allemaal,

Na mijn onderwerp "PPL halen" en het onderwerp van berggeit over de modulaire opleiding wilde ik graag een apart onderwerp wijden aan het uren bouwen.

Zoals jullie waarschijnlijk weten heb ik nu mijn PPL gehaald en ben ik lid geworden van een vliegclub in Nederland.
Ik zou nu, voor het einde van het jaar, zo'n 60 uur PIC bij willen schrijven. Dat is geen vast gegeven: ik volg geen modulair of integrated ATPL traject dus geen druk.

Nu wil ik die uren gebruiken om echt een betere piloot te worden en ik zou die 60 uur graag op verschillende manieren willen invullen.
En daar heb ik graag jullie mening of advies over: hoe kan dit het beste?

Vliegclub

De eerste, voor de hand liggende mogelijkheid is natuurlijk: lekker vliegen bij de club. De instructeurs en examinator bij mijn huidige vliegschool hebben me op het hart gedrukt om niet teveel met allerlei willekeurige clubleden op pad te gaan, omdat zij het beeld hebben dat er een een aantal lui op vliegclubs rondlopen die denken instructeur te zijn, maar dat niet zijn. Ze zien ook vaak dat er in de 'hour building' fase verkeerde dingen worden aangeleerd door goedbedoelde tips van verkeerde mensen ter harte te nemen.
Wat ik wel van plan ben, is een leuke vliegmaat te zoeken en leuke reisjes te doen, maar: de beschikbaarheid van toestellen via de club is zeer, zeer beperkt... helaas. Het zal dus vooral beperkt blijven tot dagtripjes, rondjes om de kerk met familie en vrienden etcetera. Een prima besteding, maar wellicht red ik op die manier geen 60 uur in een vrij korte tijd en ik vind het nog steeds vrij beperkt.

Hour building bij de huidige vliegschool
De huidige vliegschool biedt hour building aan. Ik ben aan het navragen of ze toestaan dat ik het toestel bijvoorbeeld een week mee neem. Ze verhuren hier oude C150's waar ik gisteren mijn eerste vlucht in heb gedaan. Die Canarische eilanden heb ik grotendeels gezien en ik zou het heel zonde vinden om hier te blijven 'plakken'. Ik zou dan bijvoorbeeld naar Marokko willen vliegen en wellicht verder, om daar ervaring mee op te doen. Het nadeel is dat er veel administratieve rompslomp bij komt kijken en een safety pilot voor die week niet beschikbaar is, die willen graag thuis slapen haha.

Hour building bij andere aanbieder
Ik heb kort gegoogled en ik zie tal van andere aanbieders, die voor prijzen tussen de 120 en 150 euro per uur een breed scala aan mogelijkheden bieden. In Boedapest zit een aanbieder die safety pilots aanbiedt, mooie lange trips als suggestie heeft uitgestippeld en een hele moderne vloot heeft. Klinkt bijna te mooi om waar te zijn, al zit je wel in de middle of nowhere.

Spanje heeft natuurlijk ook tal van aanbieders, de bekende in Jerez etcetera. Als ik dat zie, krijg ik bij sommige aanbieders een vreemd gevoel. Oude toestellen, recensies over chaotische planning etcetera.

Wat mij tof lijkt, is hierin een combinatie te zoeken van bijvoorbeeld 2x25 uur. Een keer met mijn partner een week op pad en vliegen, vliegen, vliegen. Lekker een rondtrip doen bijvoorbeeld. En een andere periode, in een ander en volledig onbekend gebied, met safety pilot uitdagende tripjes maken die ik zelf niet zo snel zou ondernemen.

Participatie
Een andere mogelijkheid is een participatie aan gaan en op die manier mooie reisjes maken, maar naast Diamond Flyers ken ik niemand en zijn er denk ik weinig mensen happig op participanten met 50u TT.

Voor nu neig ik naar: vliegen met familie en vrienden in NL - 25 uur reizen met mijn partner - 25 uur met safety pilot dingen doen die ik anders niet zou doen.
En ergens in die uren de legs plannen die nodig zijn om door te gaan voor wat dan ook, dus XC PIC tijd en de route van 300nm.

Wat is jullie idee of beeld hierbij? Of hebben jullie andere tips of ervaringen, een fijne plek waar je uren kunt maken en vooral een betere piloot kunt worden? Want dat laatste is voor mij het belangrijkste, ik zou niet graag 100 uur rondjes om hetzelfde eiland of dezelfde kerk vliegen om maar uren te maken.

Je hebt het over hour building, dus ik neem aan dat je blik gericht is op de 100 uur PIC (en 200 uur TT) voor CPL. Hoe ik het zelf gedaan heb qua soort vluchten: eerst zoveel mogelijk PIC cross-country, om zo aan de 50 uur PIC XC eis voor de start van een IR opleiding te kunnen voldoen. En veel andere velden zien, ook heel nuttig. Daarna IR halen, want daarmee kun je PIC IFR gaan vliegen, heel leerzaam. Tussendoor ook af en toe een lokaal vluchtje om wat te blijven oefenen met steep turns, stalls, forced landings etc. Kortom, zoveel mogelijk afwisselen, dan hou je jezelf scherp.

Ik heb zelf de meeste uren via mijn vliegclub, gelukkig prima beschikbaarheid (ook voor meerdere dagen) en voordelig. Wel eigenlijk altijd solo of met eigen passagiers, niet met andere leden. Ik snap het principe van een safety pilot niet zo goed, want wie is er dan echt de PIC? Het idee is juist dat jij dat bent, en op jezelf aangewezen bent om de juiste beslissingen te nemen.

Bedankt, dat is waardevol. Dat van de safety pilot was ook mijn idee, al is het wel mooi af en toe met een ervaren iemand op pad te gaan om nieuwe dingen te proberen/leren en slechte (ingeslopen) gewoontes benoemd te krijgen en te corrigeren.

Ik ben niet per se van plan een IR te halen, vooralsnog zie ik het nut niet, maar wellicht dat dat na die uren ineens anders ligt :)

Goed te lezen, thanks.

Safety pilot is bij sommige hour building adressen zelfs verplicht. Maar waar ze al die safety pilots dan vandaan halen die vrijwel of volledig gratis met je mee gaan begrijp ik niet zo goed. Zijn dat instructeurs in opleiding? Zijn het andere hour builders die stiekem die uurtjes óók als PIC schrijven?

Aan de andere kant helpt het wel om je grenzen te verleggen, als je met twee piloten bent wanneer je dingen voor het eerst doet. Jij bent natuurlijk al comfortabel met vliegen over water, maar ik vond het bijvoorbeeld best spannend solo, toen ik voor het eerst het Kanaal overstak.

Verder kan een safety pilot helpen met de workload door bijvoorbeeld de RT te doen, dingen voor je op te zoeken enz. Ik zie de safety pilot dus meer als een FO. Extra paar ogen, "sparring partner" wanneer PIC daar behoefte aan heeft, en verder koffie halen in dienst van de PIC. Zo heb ik me in die rol in elk geval altijd opgesteld (niet zo vaak gedaan nog).

Ik vind het wel goed advies om op te passen voor types die denken dat ze instructeur zijn. Van ervaren piloten kun je veel leren, maar let wel op de context van die ervaring. Spreek ook af dat ze minder belangrijke feedback bewaren voor de debriefing, anders is dat alleen maar een extra stressfactor.

Een goeie tussenvorm is een vertrouwde passagier die op dezelfde manier met de workload kan helpen en als extra paar ogen fungeert, zonder per sé zelf piloot te hoeven zijn.

Participatie
Een andere mogelijkheid is een participatie aan gaan en op die manier mooie reisjes maken, maar naast Diamond Flyers ken ik niemand en zijn er denk ik weinig mensen happig op participanten met 50u TT.
Dat vraag ik me ook wel eens af. In Duitsland en Engeland is levendige handel in aandelen en participaties van groot tot klein, in alles wat vleugels of wieken heeft. Open afors.com bijvoorbeeld eens. Vele per dag!

Los daarvan is 50 TT waarvan 10-15 PIC natuurlijk wel een dingetje, verzekeringstechnisch. Boven de 100u wordt het pas iets makkelijker allemaal, de volgende trede is meen ik 250u.

Maar in Nederland zie ik bijna nooit wat. Er is ook niet echt zo'n site als afors, of ken ik hem gewoon niet? Planecheck is toch meer voor de "hele" toestellen.

By the way ik denk vanaf eind juni zelf ook weer meer gas te kunnen geven met m'n eigen time building. Mocht je een keer mee willen of andersom een safety pilot zoeken sta ik daar best voor open.

Ik beloof dat ik je in het echt niet zo de oren van je hoofd klets als hier :sneaky:

Los daarvan is 50 TT waarvan 10-15 PIC natuurlijk wel een dingetje, verzekeringstechnisch. Boven de 100u wordt het pas iets makkelijker allemaal, de volgende trede is meen ik 250u.

Waarom zou dat een dingetje zijn? Je hebt een brevet gehaald op een ander type toestel. Je komt naar een nieuwe club/school/verhuurder/stichting en daar doe je een checkout. Als het toestel veel verschillen heeft met het toestel waar je les op gehad hebt heet zoiets een conversietraining. In dat geval kan het, zeker met weinig ervaring, meerdere uren duren. Als je goedgekeurd bent kun je los. In de verzekeringspolis staat niets over ervaringseisen.

In de verzekeringspolis staat niets over ervaringseisen.
Een verzekeringsagent heeft mij op de Airfair laatst uitgelegd, dat bij een polis op naam van één of een beperkt aantal PICs, ervaring fors bepalend is voor de premie.

Met die tredes (100/250/...)

De weinige keren dat ik een groter aandeel in een particulier toestel aangeboden zag worden in Nederland, stond daar precies één van die tredes bij als ervaringseis. Dat dat met de verzekeringspremie te maken zou kunnen hebben, nam ik dan maar aan.

Laatst bewerkt:
Een verzekeringsagent heeft mij op de Airfair laatst uitgelegd, dat bij een polis op naam van één of een beperkt aantal PICs, ervaring fors bepalend is voor de premie.

Met die tredes (100/250/...)

De weinige keren dat ik een groter aandeel in een particulier toestel aangeboden zag worden in Nederland, stond daar precies één van die tredes bij als ervaringseis. Dat dat met de verzekeringspremie te maken zou kunnen hebben, nam ik dan maar aan.

De Diamond Flyers zijn wat groter. Daar wordt een inschatting gemaakt op de totale populatie. Voorheen kochten mensen een participatie om vervolgens op hun eigen toestel les te nemen. Er werden dus ook vluchten met soloverklaring uitgevoerd. Daarnaast zijn er mensen die al meer dan twintig jaar participant zijn. Wij hebben voor participanten geen ervaringseis, als ze maar door de checkout/conversietraining heen komen.

Als het hierboven niet duidelijk was dat ik met die opmerking alleen op kleine eigenaars groepjes (grotere aandelen/participaties) doelde: bij deze.

Bij clubs en stichtingen waar ook PPL les gegeven wordt maakt het natuurlijk niet uit.

Safety pilot is bij sommige hour building adressen zelfs verplicht. Maar waar ze al die safety pilots dan vandaan halen die vrijwel of volledig gratis met je mee gaan begrijp ik niet zo goed. Zijn dat instructeurs in opleiding? Zijn het andere hour builders die stiekem die uurtjes óók als PIC schrijven?
Dat is hoe ik hem inmiddels begrepen heb, ja. Safety pilots schijnen soms die uurtjes (illegaal) bij te schrijven of soms voor 10-40 euro per uur ervaring op te willen doen. Bij mijn huidige vliegschool zijn de safety pilots instructeurs die de uren niet schrijven, en er een geldbedrag voor krijgen. Dat vind ik een andere safety pilot dan een PPL'er met 50 uur TT. Ik vind het een breed begrip en wat je van een safety pilot verwacht, en of ik er überhaupt mee ga vliegen, hangt af van wie het is en wat we gaan doen, denk ik. Een terechte opmerking en gedachte vind ik dat je met een ervaren FI als safety pilot, altijd een vangnet hebt en dus wellicht niet het optimale PIC gevoel krijgt. Een FI mee als safety pilot gaat me wel weer over nieuwe grenzen helpen, maar dan moet ik die eerst zelf ontdekt hebben.
Zelf zou ik ook wel als safety pilot (koffie aangeven) pilot willen vliegen, omdat het me heel waardevolle ervaring biedt en je er allicht beter van wordt als piloot, zolang de rolverdeling maar goed helder is en het geen verkapte multi-crew vlucht wordt. Zeker niet met 2 low-timers.

By the way ik denk vanaf eind juni zelf ook weer meer gas te kunnen geven met m'n eigen time building. Mocht je een keer mee willen of andersom een safety pilot zoeken sta ik daar best voor open.

Ik beloof dat ik je in het echt niet zo de oren van je hoofd klets als hier :sneaky:
Dat is een tof aanbod, daar zou ik zeker voor open staan! Dan beloof ik dat ik wat minder langdradig zal zijn dan hier :ROFLMAO:

Zijn er verder, naast veel uurtjes in NL maken, nog tips voor hour building? Juist wel of geen weekje(s) naar het buitenland om daar in andere omgevingen en toestellen in korte tijd uren te maken?

Zijn er verder, naast veel uurtjes in NL maken, nog tips voor hour building? Juist wel of geen weekje(s) naar het buitenland om daar in andere omgevingen en toestellen in korte tijd uren te mak

Een uur vliegtijd, de prijs is hetzelfde ongeacht de inhoud.
Het is aan te raden om die tijd zo goed mogelijk in te vullen.
Lees: de voor jou meest belangrijke ervaring.
Polen, Frankrijk (?), Spanje.
Time building in zuid Afrika schijnt ook erg leuk te zijn.
VS en Canada?
Florida naar Californië en terug is 50 uur in een gemiddelde SEP. Dat kan makkelijk in 14 dagen maar neem 3 weken voor conversie training, acclimatisatie en wat lokale cross countries voordat je de grote tocht doet.
Ik zou wel aanraden om zo’n avontuur met een vlieg maatje te doen en de uren te delen.

Laatst bewerkt:
Doe die vluchten zelf als PIC, zonder safety piloten. Hebje 60 uur nodig? Vlieg dan 30 uur in een richting uit en dan 30 terug. Of als het echt moet neem dan een andere PPL mee. Je gaat echter veeel meer leren als je alleen bent.

Probeer ook wat uren aan andere vliegtuigtypes te besteden. Tailwheel, floats, allemaal best leuk, en nu is het de moment om het financieel wat te verantwoorden.

• Leuk
Waarderingen: Bobo
Thanks voor jullie input!
@Europe-American , dat was ik inderdaad van plan, om vooral XC uren te maken waar ik veel van leer. Amerika staat nog op het lijstje, maar niet zozeer voor hour-building, meer het avontuur. Dat zal op zijn vroegst over 1-2 jaar worden, omdat ik daarvoor even wat andere ervaring op wil doen binnen europa.

Zoals ik er nu over denk, wil ik vanuit NL met een club toestel dagtochten maken en een keer 2 weken naar Gran Canaria terug om daar alle eilanden te bezoeken (met een omweg, want zo ver is het niet) en een keer naar Marokko te vliegen. Het papierwerk lijkt me een hele uitdaging!

Verder blijft mijn wens bestaan om binnen europa wat tochtjes van een aantal dagen te maken, maar dat lijkt lastiger dan gedacht omdat veel clubs/scholen/verhuurbedrijven geen toestellen voor meerdere dagen meegeven.

Anyways, eerst het brevet maar eens afwachten!

Vanaf 10 juni worden de nieuwe aanvragen door IL&T in behandeling genomen en er Staat 8 weken voor. Dat gaan een hele, hele lange 8 weken worden denk ik!

Verder blijft mijn wens bestaan om binnen europa wat tochtjes van een aantal dagen te maken, maar dat lijkt lastiger dan gedacht omdat veel clubs/scholen/verhuurbedrijven geen toestellen voor meerdere dagen meegeven.
Ik weet dat dit in elk geval bij Vliegclub Flevo geen probleem is. Richtlijn is dat je per doordeweekse dag 2 uur vliegt en per weekenddag 3 uur. Dus als je bijvoorbeeld 10 vlieguren gaat maken, kun je een kist mee krijgen van maandagochtend t/m vrijdagavond.

Oh huh? Dat is nieuw voor me. Mijn vliegclub houdt dezelfde uren aan, maar die zeggen expliciet dat meerdaagse trips niet mogelijk zijn.
Mss toch nog eens vragen als ik wat uurtjes gemaakt heb… maar interessant. Wellicht PB ik je in de toekomst even over de club :)

Ik weet anders ook nog wel een C150 te huur die, als ik het goed heb, ook tegen een droog tarief meerdere dagen mee mag.

Dan moet het alleen wel echt om uren maken gaan, want voor verre reizen loop je erop leeg...

oh dat is een goede suggestie! Daar PB ik je even over! Ja het gaat om de uurtjes, en van A naar B vliegen, ik heb geen eindbestemming in gedachten.

Volgens mij heb ik er weleens iets over gelezen, wat je elders op het forum schreef haha

Terug
Bovenaan