BartFarmer
Expert
Hallo allemaal,
Na mijn onderwerp "PPL halen" en het onderwerp van berggeit over de modulaire opleiding wilde ik graag een apart onderwerp wijden aan het uren bouwen.
Zoals jullie waarschijnlijk weten heb ik nu mijn PPL gehaald en ben ik lid geworden van een vliegclub in Nederland.
Ik zou nu, voor het einde van het jaar, zo'n 60 uur PIC bij willen schrijven. Dat is geen vast gegeven: ik volg geen modulair of integrated ATPL traject dus geen druk.
Nu wil ik die uren gebruiken om echt een betere piloot te worden en ik zou die 60 uur graag op verschillende manieren willen invullen.
En daar heb ik graag jullie mening of advies over: hoe kan dit het beste?
Vliegclub
De eerste, voor de hand liggende mogelijkheid is natuurlijk: lekker vliegen bij de club. De instructeurs en examinator bij mijn huidige vliegschool hebben me op het hart gedrukt om niet teveel met allerlei willekeurige clubleden op pad te gaan, omdat zij het beeld hebben dat er een een aantal lui op vliegclubs rondlopen die denken instructeur te zijn, maar dat niet zijn. Ze zien ook vaak dat er in de 'hour building' fase verkeerde dingen worden aangeleerd door goedbedoelde tips van verkeerde mensen ter harte te nemen.
Wat ik wel van plan ben, is een leuke vliegmaat te zoeken en leuke reisjes te doen, maar: de beschikbaarheid van toestellen via de club is zeer, zeer beperkt... helaas. Het zal dus vooral beperkt blijven tot dagtripjes, rondjes om de kerk met familie en vrienden etcetera. Een prima besteding, maar wellicht red ik op die manier geen 60 uur in een vrij korte tijd en ik vind het nog steeds vrij beperkt.
Hour building bij de huidige vliegschool
De huidige vliegschool biedt hour building aan. Ik ben aan het navragen of ze toestaan dat ik het toestel bijvoorbeeld een week mee neem. Ze verhuren hier oude C150's waar ik gisteren mijn eerste vlucht in heb gedaan. Die Canarische eilanden heb ik grotendeels gezien en ik zou het heel zonde vinden om hier te blijven 'plakken'. Ik zou dan bijvoorbeeld naar Marokko willen vliegen en wellicht verder, om daar ervaring mee op te doen. Het nadeel is dat er veel administratieve rompslomp bij komt kijken en een safety pilot voor die week niet beschikbaar is, die willen graag thuis slapen haha.
Hour building bij andere aanbieder
Ik heb kort gegoogled en ik zie tal van andere aanbieders, die voor prijzen tussen de 120 en 150 euro per uur een breed scala aan mogelijkheden bieden. In Boedapest zit een aanbieder die safety pilots aanbiedt, mooie lange trips als suggestie heeft uitgestippeld en een hele moderne vloot heeft. Klinkt bijna te mooi om waar te zijn, al zit je wel in de middle of nowhere.
Spanje heeft natuurlijk ook tal van aanbieders, de bekende in Jerez etcetera. Als ik dat zie, krijg ik bij sommige aanbieders een vreemd gevoel. Oude toestellen, recensies over chaotische planning etcetera.
Wat mij tof lijkt, is hierin een combinatie te zoeken van bijvoorbeeld 2x25 uur. Een keer met mijn partner een week op pad en vliegen, vliegen, vliegen. Lekker een rondtrip doen bijvoorbeeld. En een andere periode, in een ander en volledig onbekend gebied, met safety pilot uitdagende tripjes maken die ik zelf niet zo snel zou ondernemen.
Participatie
Een andere mogelijkheid is een participatie aan gaan en op die manier mooie reisjes maken, maar naast Diamond Flyers ken ik niemand en zijn er denk ik weinig mensen happig op participanten met 50u TT.
Voor nu neig ik naar: vliegen met familie en vrienden in NL - 25 uur reizen met mijn partner - 25 uur met safety pilot dingen doen die ik anders niet zou doen.
En ergens in die uren de legs plannen die nodig zijn om door te gaan voor wat dan ook, dus XC PIC tijd en de route van 300nm.
Wat is jullie idee of beeld hierbij? Of hebben jullie andere tips of ervaringen, een fijne plek waar je uren kunt maken en vooral een betere piloot kunt worden? Want dat laatste is voor mij het belangrijkste, ik zou niet graag 100 uur rondjes om hetzelfde eiland of dezelfde kerk vliegen om maar uren te maken.
Na mijn onderwerp "PPL halen" en het onderwerp van berggeit over de modulaire opleiding wilde ik graag een apart onderwerp wijden aan het uren bouwen.
Zoals jullie waarschijnlijk weten heb ik nu mijn PPL gehaald en ben ik lid geworden van een vliegclub in Nederland.
Ik zou nu, voor het einde van het jaar, zo'n 60 uur PIC bij willen schrijven. Dat is geen vast gegeven: ik volg geen modulair of integrated ATPL traject dus geen druk.
Nu wil ik die uren gebruiken om echt een betere piloot te worden en ik zou die 60 uur graag op verschillende manieren willen invullen.
En daar heb ik graag jullie mening of advies over: hoe kan dit het beste?
Vliegclub
De eerste, voor de hand liggende mogelijkheid is natuurlijk: lekker vliegen bij de club. De instructeurs en examinator bij mijn huidige vliegschool hebben me op het hart gedrukt om niet teveel met allerlei willekeurige clubleden op pad te gaan, omdat zij het beeld hebben dat er een een aantal lui op vliegclubs rondlopen die denken instructeur te zijn, maar dat niet zijn. Ze zien ook vaak dat er in de 'hour building' fase verkeerde dingen worden aangeleerd door goedbedoelde tips van verkeerde mensen ter harte te nemen.
Wat ik wel van plan ben, is een leuke vliegmaat te zoeken en leuke reisjes te doen, maar: de beschikbaarheid van toestellen via de club is zeer, zeer beperkt... helaas. Het zal dus vooral beperkt blijven tot dagtripjes, rondjes om de kerk met familie en vrienden etcetera. Een prima besteding, maar wellicht red ik op die manier geen 60 uur in een vrij korte tijd en ik vind het nog steeds vrij beperkt.
Hour building bij de huidige vliegschool
De huidige vliegschool biedt hour building aan. Ik ben aan het navragen of ze toestaan dat ik het toestel bijvoorbeeld een week mee neem. Ze verhuren hier oude C150's waar ik gisteren mijn eerste vlucht in heb gedaan. Die Canarische eilanden heb ik grotendeels gezien en ik zou het heel zonde vinden om hier te blijven 'plakken'. Ik zou dan bijvoorbeeld naar Marokko willen vliegen en wellicht verder, om daar ervaring mee op te doen. Het nadeel is dat er veel administratieve rompslomp bij komt kijken en een safety pilot voor die week niet beschikbaar is, die willen graag thuis slapen haha.
Hour building bij andere aanbieder
Ik heb kort gegoogled en ik zie tal van andere aanbieders, die voor prijzen tussen de 120 en 150 euro per uur een breed scala aan mogelijkheden bieden. In Boedapest zit een aanbieder die safety pilots aanbiedt, mooie lange trips als suggestie heeft uitgestippeld en een hele moderne vloot heeft. Klinkt bijna te mooi om waar te zijn, al zit je wel in de middle of nowhere.
Spanje heeft natuurlijk ook tal van aanbieders, de bekende in Jerez etcetera. Als ik dat zie, krijg ik bij sommige aanbieders een vreemd gevoel. Oude toestellen, recensies over chaotische planning etcetera.
Wat mij tof lijkt, is hierin een combinatie te zoeken van bijvoorbeeld 2x25 uur. Een keer met mijn partner een week op pad en vliegen, vliegen, vliegen. Lekker een rondtrip doen bijvoorbeeld. En een andere periode, in een ander en volledig onbekend gebied, met safety pilot uitdagende tripjes maken die ik zelf niet zo snel zou ondernemen.
Participatie
Een andere mogelijkheid is een participatie aan gaan en op die manier mooie reisjes maken, maar naast Diamond Flyers ken ik niemand en zijn er denk ik weinig mensen happig op participanten met 50u TT.
Voor nu neig ik naar: vliegen met familie en vrienden in NL - 25 uur reizen met mijn partner - 25 uur met safety pilot dingen doen die ik anders niet zou doen.
En ergens in die uren de legs plannen die nodig zijn om door te gaan voor wat dan ook, dus XC PIC tijd en de route van 300nm.
Wat is jullie idee of beeld hierbij? Of hebben jullie andere tips of ervaringen, een fijne plek waar je uren kunt maken en vooral een betere piloot kunt worden? Want dat laatste is voor mij het belangrijkste, ik zou niet graag 100 uur rondjes om hetzelfde eiland of dezelfde kerk vliegen om maar uren te maken.