hotelkeuze tijdens trips

Evi84

New member
Hi allen,

Ik lees regelmatig prachtige tripreports van enkele dagen en ik vraag me af hoe de meesten onder jullie de hotels kiezen, aangezien vfr vliegen nog steeds erg afhankelijk is van het weer.

Ik ben in oktober 2014 naar zweden gevlogen, en we hadden iets van de ibis groep gehuurd, aangezien je daar tot de dag van aankomst nog kosteloos kunt annuleren, echter dit lijkt mij eerder een zeldzaamheid te zijn. En inderdaad tot de dag van vertrek wisten we niet of het echt kon doorgaan wegens een front wat net wel/net niet roet in het eten kon gooien, dus de definitieve beslissing was echt pas last-minute.

Dus mijn vraag aan jullie:

1. Weten jullie nog ruime verspreide hotelketens/groepen waar je probleemloos en ook liefst kosteloos kunt annuleren tot op de dag van aankomst? Of nemen jullie de annulatiekosten van enkele hotels gewoon voor lief?
2. Boeken jullie op doorreis op voorhand snel via internet de dag zelf voor je vertrekt aan je dagtrip of gewoon terplekke wanneer jullie weten dat jullie er geraakt zijn?
3. Andere tips?


Praktisch gezien zou ik graag in september naar Ljubljana (lesce bled) vliegen voor een congres van enkele dagen, indien ik vrij kan krijgen op mijn werk uiteraard (en zelf vliegen deze keer wel mogelijk is). Maar ik zou graag ervoor (als je ginder toch al bent) Sion of lugano en Venetië meepikken en erna misschien nog een dag of 2 Kroatië. Beetje afhankelijk van het weer, zeker met de alpencrossing, en hoe het bevalt - allemaal heel erg flexibel dus en ook net iets onzekerder dan wanneer je gewoon de airliner neemt. :)

Echter in Ljubljana is er niets van Ibis en er zullen nog wel plaatsen zijn die ik wil aandoen waar dat niet is.. dus welke ketens zijn voor piloten een aanrader en hoe doen jullie dat op meerdaagse trips?
 
Dit is de reden waarom ik alleen recreatief vlieg. Het heeft geen zin om zakelijk VFR te vliegen, er zijn teveel afhankelijkheden. Dit zijn: weer, beschikbaarheid materiaal, hotel boekingen, vluchtvoorbereiding etc.

Ik geniet van de hobby door zorgeloos te vliegen en de beperkingen van de natuurelementen te accepteren. Als ik zakelijk ergens 'just in time' aanwezig moet zijn, dan is een airliner de juiste keuze. Ik heb vaak gerekend, een eigen kist overwogen, eventueel een instructeur mee te vragen, je komt er gewoon niet uit. VFR vliegen is in noordwest Europa voor de hobby. Zakelijk IFR vliegen is te overwegen met een zeer negatieve prijs pret verhouding.
 
Ik heb zelf geen ervaring terzake, maar durf aan te nemen dat je kunt riskeren om kompleet zonder gereserveerd hotel te vertrekken. Althans als je niet in het drukke seizoen naar een toeristische bestemming trekt (en in Venetie duurt dat bv. van de vroegste lentedagen tot net na de nieuwjaarsfeestdrukte... 10-11 maand per jaar m.a.w.) en niet de pech hebt dat je bezoek samenvalt met een of ander drukbezocht gebeuren, een congres of tentoonstelling bv. of een "belangrijk" concert of sportevenement. Navraag bij de plaatselijke toeristische dienst kan helpen.

@Mistral: het lijkt me dat jij goed kan rekenen, en goed compromissen kan aangaan... goede eigenschappen voor een piloot!
 
Dit zou een combinatie zijn. Ik kan een vliegtuig hebben van zaterdag tot zondag, de week erop. Het congres is maar 4 dagen (woe tem za). Ik zou zowel rechtstreeks op een kleine 3h kunnen vliegen, maar het is net leuk om za - zo - ma en di europa wat verder te verkennen, alsook die za en zo erna.
Er is dus ruimte genoeg om met slecht weer een dagje later of twee dagen later te vertrekken, omwegen te maken, rechtstreeks te vliegen... en is het toch te slecht, dan kan ik alsnog de airline nemen. Maar net met die grote variatie is er ook veel variatie mogelijk wat betreft hotels, tussenstops, ... vandaar de vraag: hoe pakken jullie dat meestal praktisch aan, vooral wat betreft hotel.

zijn er ketens gekend die echt aanraders zijn als piloot wat betreft flexibiliteit en annulatie (bv ibis en groep: kosteloos annuleren tot de middag van aankomst). Dat kan bv veel tijd besparen in de voorbereiding met uitzoeken en tijdens de trip ook best wat geld mocht het weer wispelturig wezen.
 
Ik boek altijd via booking.com
Meestal reserveer ik het hotel pas op de dag van vertrek. Soms zelfs pas nadat we geland zijn op de plaats van bestemming.

Dit werkt nagenoeg altijd. Het leuke van ultra last-minute boeken is dat je vaak kamers vind die geannuleerd (of onverkocht) zijn, tegen mooie kortingen.

De enige keer dat je echt ruim van tevoren moet boeken is als je in het hoogseizoen naar een populaire bestemming gaat, of als er een happening is (TT Isle of Man, Redbull Airrace, Aero Friedrichshaven, etc.)
 
Landen en gaan zoeken.

Booking.com en hihostels (jeugdhostels) zijn aanraders. Werkt uitstekend, ook op de weg. Tenzij je in de rimboe zit (Oost-Oekraine kwam dichtbij) is er altijd op fiets/taxiafstand een beschikbaar hotel.

Zoals al eerder opgemerkt; je bespaart kapitalen op hotelkosten. Ik zit vaak onder de 30 euro/nacht als ik alleen overnacht...
 
Maak voor je vertrek een lijstje van 3 hotels in de omgeving. Na landing bel je/surf je en kijk je welke het goedkoopste is.

Of vraag het aan je taxichauffeur als die er wat betrouwbaar uitziet.
 
Ik boek altijd via booking.com
Meestal reserveer ik het hotel pas op de dag van vertrek. Soms zelfs pas nadat we geland zijn op de plaats van bestemming.
Precies mijn ervaring! Het uitzoeken van een hotel is hier onderdeel van de vluchtvoorbereiding.

Plaatselijke vliegclubs hebben vaak ook tips en connecties voor een goede en betaalbare hotelkamer.
 
Terug
Bovenaan