Hoe om te gaan met nieuwe TRA, TSA i.c.m. DM

Mistral

New member
Sinds april dit jaar zijn er nieuwe restricted area actief boven o.a. de Veluwe, en de Betuwe. De TRA 80 t/m 84 zijn van maandag tot en met donderdag van 08.00 uur tot 24.00 uur lokale tijd en op vrijdag van 08.00 uur tot 17.00 uur lokale tijd of incidenteel op andere per NOTAM bekendgemaakte hoogten, dagen en tijden aktief (Staatscourant, 3 april 2017). Tevens staat er in de toelichting geschreven:

-----
In Nederland is voor dit noodzakelijke, flexibele en efficiënte luchtruimgebruik een Airspace Management Cell (AMC) ingericht waarin civiel en militair luchtruimgebruik vooraf met betrokken partijen wordt afgestemd. Voor ongecontroleerde gebieden waarin luchtruimgebruik door luchtvarenden is toegestaan zonder verplicht radiocontact met een luchtverkeersleidingsinstantie en waar de kans op ongeautoriseerd gebruik van afgesloten gebieden dus reëel aanwezig is, worden gebieden meer structureel, op de meest voorkomende gebruikstijden afgesloten.
----

Wat betekend dit voor de gebieden die staan onder control van Duch-Mil? Treedt deze op als 'Airspace Manager'? Vermits deze dienst voor ons vaak niet bereikbaar is, houdt dit volgens bovenstaande in dat de gebieden voor ons gesloten zijn. TRA84 is dan o.a. gesloten luchtruim tot 3000', TRA82 is gesloten tot 2500'. Dit betekend vliegen over de Veluwe en de Betuwe grote beperkingen heeft gekregen.
 
Voor ongecontroleerde gebieden waarin luchtruimgebruik door luchtvarenden is toegestaan zonder verplicht radiocontact met een luchtverkeersleidingsinstantie en waar de kans op ongeautoriseerd gebruik van afgesloten gebieden dus reëel aanwezig is, worden gebieden meer structureel, op de meest voorkomende gebruikstijden afgesloten.
Dat betekent dus dat ze er van uit gaan dat er mensen zonder radio vliegen of geen contact hebben (of kunnen krijgen) met Dutchmil. Oplossing is dus om de sluiting van die gebieden in notams te zetten, en dat lijkt me voldoende. Als er geen notam is kun je er gewoon doorheen vliegen.

Het wordt pas lastig als je je navigatieplan een week van tevoren maakt als er nog geen notams zijn, want dan moet je om die gebieden heen plannen.
 
Beste PPP, dank voor je reply en antwoord. Na de laaste sky-demon update, kreeg ik een waarschuwing dat ik bij naderen van EHTRA84 in militair aktief gebied dreigde te komen. De Nederlandse AIS geeft nog geen informatie over het gebied, echter sky-demon geeft aan dat het gebied op alle werkdagen aktief is. Ik heb thuis niet de beschikking over de Jeppensen guide, wellicht dat hier nog extra info te vinden is. Logisch lijkt me jouw verklaring dat de gebieden aktief zijn wanneer er NOTAM notificatie aanwezig is.
 
PPP, thx. Duidelijk. Ik zocht verkeerd waarbij paragraaf 5.1 ongeopend is gebleven. Klopt, de activiteitsstatus van de nieuwe TRA's worden per NOTAM vermeld.
 
PPP, thx. Duidelijk. Ik zocht verkeerd waarbij paragraaf 5.1 ongeopend is gebleven. Klopt, de activiteitsstatus van de nieuwe TRA's worden per NOTAM vermeld.

En Skydemon heeft het dus fout als hij zegt dat deze gebieden alle dagen van de week actief zijn.
 
En Skydemon heeft het dus fout als hij zegt dat deze gebieden alle dagen van de week actief zijn.

Mee eens. De notificatie van voorwaarden die gelden voor Restricted Area's, zijn voor verbetering vatbaar. Soms staan er gebieden op die tijdelijk verboden zijn, maar langere tijd zichtbaar blijven op de kaart. Het is een goed navigatiesysteem, maar alleen bruikbaar als aanvulling op de vluchtvoorbereiding. Tot voor kort heb ik de digitale Jeppensen flight info gebruikt. Ik overweeg om toch weer een abonnement te nemen.
 
En Skydemon heeft het dus fout als hij zegt dat deze gebieden alle dagen van de week actief zijn.

Dit heb ik in juni aangekaart bij Skydemon. Het antwoord was als volgt:

There is no clear-cut solution here I’m afraid. In some instances Netherlands TRAs and TSAs are explicitly defined as being ‘activated by NOTAM’ in the AIP, in which case SkyDemon will display them in this way, but in other instances, the airspace is activated by AMC, which does not always entail a NOTAM; some TRAs will say AMC manageable or by NOTAM. Most countries do include a NOTAM, but we tend to play safe if the activity of a piece of airspace is defined in this kind of ambiguous way. This is why the activity is marked as ‘weekdays’ in many cases, as entering ‘By NOTAM’ would not necessarily be correct.
 
Terug
Bovenaan