Hoe NL JAR-FCL omzetten naar BRD JAR-FCL

charliefox

New member
Naar aanleiding van dit topic:
http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=8836&page=3

Ik heb nu een NL JAR-FCL, zoals bij iedereen, geldig voor alle Europees geregistreerde kisten. Echter in het kader van bovengenoemd topic:

Zou ik mijn Nederlandse license om kunnen zetten naar een Duitse? En zo ja, wie heeft daar ervaring mee of weet hoe dat moet. Immers:

Als ik onder de Duitse luchtvaartwetgeving val, lees: Met een Duits brevet vlieg, dan hoef ik slechts om de 2 jaar gekeurd te worden.
 
Link naar JAR-FCL Duitsland (versie van 2009)

Bladzij 22, JAR-FCL 1.065

Dus lijkt erop dat je ofwel in DL moet wonen (minimaal 185 dagen per jaar -> 1.070), of een baan voor een duitse maatschappij moet hebben. Of dit een luchtvaartmaatschappij moet zijn, staat niet expliciet beschreven. Al moet ik zeggen dat ik niet weet hoe serieus ze daarmee zijn. Als je in DE je opleiding zou doen, ook als je in NL woont, krijg je natuurlijk wel een duits brevet. Echter, als je de "Ausstellerstaat" wilt veranderen, kan het zijn dat ze je vragen naar de reden. Maar proberen kun je het altijd.
Het komt erop neer dat je, in dit geval, in Nederland bij het IVW meld dat je je brevet naar Duitsland wilt omzetten, en zij dit vervolgens met Duitsland regelen (kost natuurlijk wel wat...)
 
Terug
Bovenaan