Hoe moet je hier nou op reageren als gezagvoerder?!

Koning Lucht

Well-known member
Muitende passagiers dwingen 'terroristen' uit vliegtuig

20-08-2006

LONDEN - De passagiers van een Brits vliegtuig zijn in opstand gekomen tegen de aanwezigheid van twee medepassagiers die zij ervan verdachten terroristen te zijn. Het toestel kon pas vertrekken toen de twee mannen, die een Arabisch of Aziatisch uiterlijk hadden, door de politie waren weggevoerd. Dit meldt de krant The Mail on Sunday.

Het is volgens de Britse krant voor het eerst dat 'verdacht' uitziende passagiers door een muiterij van hun medepassagiers uit een vliegtuig worden gedwongen.

Het incident gebeurde op het vliegveld van de Spaanse badplaats Málaga, op een vlucht die naar Manchester zou vertrekken. De 'muitende' passagiers aan boord van de Airbus A320 van Monarch vonden het ook verdacht dat de twee mannen bij warm weer leren jassen droegen en vaak op hun horloge keken.

Na ondervraging door de Spaanse politie, die niets verdachts kon ontdekken, konden de twee mannen alsnog naar Engeland vliegen.

(c) Reismedia / ANP

Bron: Luchtvaartnieuws

Hallo,

Hoe vinden jullie dat je hierop moet reageren? Het is in mijn ogen niet redelijk om deze mensen niet te laten boarden omdat er een aantal andere passagiers iets verdachts denken te zien. Aan de andere kant wil je ook niet vliegen met 20 passagiers die niet lekker zitten.

Dus... Schop je diegene die klagen over deze 2 passagiers van boord? Schop je die 2 'verdachte' passagiers van boord? Laat je marechaussee meevliegen? Negeer je het? Kortom wat doe je?
 
Is inderdaad een lastige.

Je zou het zekere voor het onzekere kunnen nemen en ze extra security check geven. 100 % uitsluiten dat er risico is. (voor zover dat kan)

Als hieruit blijkt dat er niks mis is, what can you do ? Ik zou ze niet weigeren, dat zou discriminatie zijn.

Elke andere passagier die daarna niet wenst mee te reizen kan afstappen.
 
gooi ze er allemaal af en vlieg leeg terug...
of call security en laat hun het uitzoeken, denk dat de meeste passagiers snel gezoeg rustig in hun stoel gaan zitten ipv met de spaanse politie te gaan babbelen.
 
Als ik persoonlijk het probleem niet zou zien met deze figuren, bijvoorbeeld na een praatje, dan zou ik ze zeker niet van boord gooien. Als er dan mensen zijn die dan niet mee willen vliegen: hun keus.
 
Inderdaad heel lastig .... Extra security check en dan op weg lijkt mij de beste optie. Mensen die niet meer mee willen ... dat kan. Graag of niet! Ik heb een situatie meegemaakt die enige raakvlakken heeft en uiteindelijk precies zo is uitgepakt;

Tijdens start-up, uittaxien een probleem opgemerkt aan één van de motoren waardoor we uiteindelijk gedwongen waren terug te keren naar de gate. Het probleem was vrij snel geidentificeerd en maintenance was noodzakelijk. Passagiers waren terug in de terminal. Maintenance werd ingevlogen en verholp dit probleem. Gedurenden dit alles werden de passagiers door de (air)crew en groundstaff op de hoogte gebracht en ge-update.

Eind van het liedje was dat de passagiers toen er wederom werd ge-board de Captain en de monteur wilden spreken om uitleg te geven over het precieze probleem aan het vliegtuig en de nazorg (reparatie) voordat zij aan boord wilden gaan. Achteraf bleek dat één van de passagiers een gepensioneerd vliegtuigmonteur was en een grote rol heeft gespeeld in deze "muiterij". Als aircrew hebben wij de groundstaff voorzien met de informatie dat het vliegtuig gerepareerd was en klaar was om te gaan vliegen.

Van de 170 passagiers hebben er ongeveer 30 personen voor gekozen niet te gaan vliegen in "dit uiterst onbetrouwbare" vliegtuig. Ik heb in ieder geval lekker gezeten in de business class (want mijn duty was al heeeeeeeeel lang verlopen). Dank aan de weigeraars anders was het een jump-seat geweest!

Dit is denk ik de enige manier. Het bericht zegt het al .... muiterij van de passagiers. Nogmaals .... oplettende passagiers; heel graag ... alle info is welkom. In dit geval ... extra security check door professionals. Indien ok ... geen probleem. Dan gaan we gezellig met z'n allen in het vliegtuig op vakantie. En de mensen die het nog steeds niet vertrouwen? Misschien de auto, trein of de boot? Prettige vakantie! :biertje:
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hier ook even over nagedacht. Ik zou denk ik het volgende doen. Ik zou de passagiers waarover geklaagd wordt extra laten checken door de security, maar OOK degene die erover klaagt. Op deze manier neem je iedere schijn van discriminatie weg. Als vervolgens (natuurlijk) blijkt dat er met deze mensen niets aan de hand is, zou ik ze een upgrade geven naar de bussinessclass.

Groet Koning.
 
Sorry maar wij hebben geen business class! ;) Dan maar upgrade naar de jumpseat ...:grijns:

Over vervelend gedrag gesproken... Ik had graag de jolly joker even 5 minuten apart genomen die gisteren naar Man Aiport belde met de mededeling: "MAN-IBZ Bomb". Mijn maatschappij en nog 2 andere maatschappijen zouden daarna nog een vlucht doen vanaf Man naar IBZ.
Gevolg de nodige vertraging door extra security search van het vliegtuig, slot, en natuurlijk een verhoogde stresslevel.:mad: :wegkwijt:
Met als gevolg dat we veel te laat terug waren voor een afscheidsborrel van een (nu) oud collega.
Sorry Jasper, heb er nog alles aangedaan om op tijd terug te zijn, zelfs met de afterburners en rugwind etc., maar de nieuwe lagere costindex heeft ons uit eindelijk de das om gedaan. Veel succes en plezier bij T-fly! :biertje:
 
Laatst bewerkt:
De beste mannen waren al twee keer ondervraagd door security omdat pax in de terminal al hadden geklaagd. Beide keren kon de security niets vinden dus ik kan het voordeel van het offloaden van deze pax niet zien.

Gebaseerd op het kranten artikel en zonder enige andere feiten te kennen ben ik van mening dat de paranoia te ver is doorgeslagen en denk ik dat mijn collega verkeerd gehandelt heeft. Iedereen is vrij om te beslissen of hij/zij wil vliegen dus de mensen die het er niet mee eens waren dat deze twee personen meevlogen konden zichzelf verwijderen uit het vliegtuig. We moeten het screenen van pax over laten aan de security en niet aan de pax zelf.
 
Blijkt maar weer hoe machtig de politiek (dmv de media) is in het creeren van angst (en niet te vergeten, stereotypen! ). 1-0 voor de terroristen. (ze staan natuurlijk al veel verder voor, maar ik ben de stand kwijt).

Maar goed, Blair zal het wel weer goed (ietsje beter) doen in de rating, en daar gaat het om.

grtz,
H

ps.. ben ik de enige die spoken ziet en stemmen hoort ;) ?
ps, en on-topic, ik hou wel van je oplossing KL, ik zou het ook zou doen denk ik, en een upgrade alleen voor beschuldigden, niet voor beschuldigers.
 
Ik ben het helemaal eens met de strategie van Koning Lucht en Hannibal.

De angst voor terreur zit er goed in, zeker hier in Engeland. Maar naar mijn idee mag dat er nooit toe leiden dat passagiers het heft in eigen handen gaan nemen en bepalen wie wel en wie niet mee mag. Want dan is de volgende stap dat iemand niet mee mag omdat die een bepaalde vorm neus heeft en dat doet me ergens aan denken.

Neem alle twijfel weg, en als er dan nog passagiers niet mee willen, dan is dat hun keus.
 
Wij hebben toevallig gisteren een Arabier aan boord gehad die tijdens het boarden naar de wc ging (normaal). Hij liet zijn tas op zijn stoel staan (normaal). De no.1 had dat even niet gezien en vroeg toen er ruimte nodig was van wie de tas was.
Toen kwam net de goede man terug en wilde weer gaan zitten. Maar nu wilde negen(!) pax niet meer mee tot er een security check zou worden gedaan op deze man en zijn "achtergelaten tas."

Volstrekte onzin en dat hebben we ook gezegd. Toen de klagers dreigden af te stappen hebben we voor hun ogen gevraagd aan de afhandeling of ze alvast hun tassen wilden gaan zoeken voor deze ingeladen werden. En toen? Toen wilden ze ineens wel mee en waren ze weer rustig.

Aan dit soort paniekreacties doe ik persoonlijk niet mee. Zonder gegronde reden (en een lange jas of een horloge is dat niet) hoeft iemand die al door security is niet ineens nog een keer door security. En als er reden is om dat wel te doen, dan moet IEDEREEN opnieuw door security. Klagers, niet klagers en verdachten.
 
He GJK,
dank je!

Er zal zeker nog genoeg tijd zijn voor een borrel in MAN. Een "echte" afscheidsborrel was t ook niet natuurlijk. Nu alleen vanuit een ander terminal in MAN vliegen.

Dinsdagavond currynight in Wilmslow met Ross en consorten, als je een gaatje vrij hebt.....
:biertje:

Groeten Jasper
 
Al deze verhalen komen mij erg bekend voor ! Na 9/11 heb ik zelf ook regelmatig met dit soort gevallen te maken gehad. Px die hun medepassagier niet vertrouwden was een common event. Dezer dagen is dat niet meer, al moet ik zeggen dat de laatste dagen ik in Orlando twee maal ben aangesproken door een (jawel!!) buschauffeur voor de schoolbus, want die mannen (en vrouwen) hebben blijkbaar training gehad in terrorismebestrijding ( je gelooft het niet !), en beide heren hadden iemand gezien die zij verdacht vonden...

Via onze security procedures niks bijzonders aangetekend bij de 'verdachten', en de flt att. hadden ook geen op/aanmerkingen en dus zonder problemen naar destinations..

Ja, hier is het motto : zorg voor veiligheid en begin met jezelf. neem een cursus !

Afijn, jullie maken alles mee wat wij (sinds) bijna 5 jaar geleden hebben moeten doorstaan (security/ poortjes, behandeling door veiligheidsbeambten, etc.) en het is een en al ellende.

Suk6 !

Abaco-Air
 
Terug
Bovenaan