hoe maken budget airlines winst?

skydiver

New member
Kan iemand mij uitleggen hoe de budget maatschappijen nog winst maken? Ik weet wel hoe ze hun kosten dekken, door geen gratis maaltijden, door korte turn around tijden en dat de stewardessen meerdere taken hebben. EN op kleinere vliegvelden opereren enz. Maar dan nog, een kaartje kost soms 1 euro. En als je een van de laatste bent misschien 30 euro ofzo. stel, 737, 100 pax x 30 euro, is 3000 euro. Dat kost volgens mij een 737 per uur al. Dus ik snap het niet.
 
Als laatste betaal je echt geen 30 euro.

Enkeltje London-Amsterdam met EasyJet boeken 24 uur van te voren kost snel 160 euro. Enkeltje Malaga met HV voor morgen is 214,99. (bron: transavia.com)
Dus die 30 euro valt wel mee.

Grtz Mike5
 
sponsors. is het je bij FR nooit opgevallen dat ze constant hertz hier hertz daar hertz zus hertz zo lopen te roepen of op hun 73 schilderen?
 
Veel lowcost maatschappijen halen hun inkomsten ook uit andere activiteiten zoals het verhuren van auto's, hotels etc.
 
De "overhead" kosten bij jet2 worden alleen al gedekt door het Royal Mail contract. Overdag passagiers en 's nachts Royal Mail vluchten o.a. vanuit Belfast, Edinburgh, Exeter naar East Midlands vv en van Edinburgh, Newcastle naar Stansted v.v.
Daarnaast nog Ad Hoc charter werk en seizoen charter werk o.a. for Thompsonfly.
Tenslotte verricht Jet2 voor de Britse overheid de "return"vluchten voor uitgeprocedeerde asielzoekers uit met name oost-europa. Genoeg "neven" inkomsten dus. In tegenstelling tot Air Berlin dat nog nooit winst gedraaid heeft heeft Jet2 in 30 jaar nog nooit verlies gedraaid, maar daar is Jet2 gelukkig niet de enige in.
 
Ik heb wel eens gehoord (en vond t ook best logisch) dat de low cost maatschappijen veel minder kosten hebben aan al het management en directie bla bla wat de grote maatschappijen wel hebben... omdat ze het waarschijnlijk een stuk simpeler kunnen regelen...

overigens kan 30 euro wel voor een ticket als je geluk hebt! Heb voor Madrid-Brussel (enkel) ooit 26 euro betaalt (incl)!
 
ze krijgen ook heel wat subsidies van de lokale steden.
ze stappen naar bv venetie en zeggen: wij brengen toeristen als jullie ons hier financieel bijstaan. Zo is er heel wat te doen geweest over de subsidies die vanuit charleroi verkregen zijn.

Ook beheersen de low cost maatschappijen vaak het vervoer naar de grootsteden zelf zoals de trein naar Barcelona. Hiervan gaat ook een deel naar de luchtvaartmaatschappijen.

Je moet ook extra bijbetalen als je bagage hebt dat in de belly moet, terwijl dit bij andere maatschappijen in de prijs zit.

Ik denk dat er echt nog veel zaken zijn waar ze allemaal hun geld uithalen.
 
dude, Jet2 bestaat nog geen 3 jaar..
die vliegen op de AOC van channel express, vandaar ook de callsign.

ps: ben wel te spreken over jet2, vlieg vaak met ze AMS-MAN.
k.
 
QUOTE=KLIKO]dude, Jet2 bestaat nog geen 3 jaar..
die vliegen op de AOC van channel express, vandaar ook de callsign.

ps: ben wel te spreken over jet2, vlieg vaak met ze AMS-MAN.
k.[/QUOTE]

Kliko Jet2 = Channel Express hebben alleen naam veranderd! sinds januari dit jaar officieel jet2.com

Maar je hebt gelijk dat ze 3 jaar geleden (vanuit Leeds Bradford) onder de naam Jet2 met low-cost operations zijn begonnen.
 
Terug
Bovenaan