Hoe lang mag een trainingsbond gelden?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter qzqsd
  • Startdatum Startdatum
Q

qzqsd

Guest
Collega's,

Ik vertrek binnenkort bij mijn huidige maatschapij na 23,5 maanden hier te hebben gevlogen. Nu heb ik bij indiensttreding een 3 jarige bond voor € 12.000,- opleidingskosten moeten tekenen. Aangezien ik nu na 21 maanden (ex. opleidingstijd) weg ga, moet ik volgens mijn maatschapij € 4800,- terug betalen.

Nu meende ik ooit ergens opgevangen te hebben dat je volgens EU wetgeving maar maximaal 1 jaar gebonded mag zijn. Is er iemand die hier meer over weet?

P.S. Nu vind ik 3 jaar bonding voor 12K belachelijk, dus als iemand nog een advocaat weet die gespecialiseerd is in de luchtvaart dan houd ik aanbevolen. :biertje:

RTO
 
Ik denk dat je ook rekening zal moeten houden met de wetgeving in het desbetreffende land.

Europese wetgeving is/wordt op sommige gebieden niet altijd geïmplementeerd.
Over welk land gaat het? (is bijzonder relevant moesten hier specialisten zitten).

Hoe wil je maatschappij dit trouwens invorderen? Factuur?
 
Het gaat om Oostenrijk en ze vermelden ook dat de Oostenrijkse wet en dan de rechtbank van Wenen op dit contract van toepassing is.

Ze willen dit met een ''Wechsel'' (soort van ''I owe you'') regelen. Ik moet 3 maanden lang, elke maand een bedrag op een rekening storten. Ben ik te laat of stort ik niet volgens afspraak dan moet ik de gehele opleidingskosten terugbetalen.

Even voor de goede orde. Dit gaat alleen over de base- en linetraining. Typerating had ik al toen ik bij de maatschapij begon.
 
Vaak is het zo dat als je ergens voor tekent je ook de verplichting na moet komen. Je bent het nl. vrijwillig aangegaan.
Dit hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je niet moet proberen om er onderuit te komen :D :D

Hopelijk ga je in je nieuwe job een dusdanig salaris verdienen dat die 4800 peanuts is.

Succes!

GF.
 
Voor zover ik weet is mag je volgens Europese wetgeving maximaal voor 1 jaar gebond worden, ongeacht wat in je contract staat. Staat in jouw contract 3 jaar dan is dat in principe niet rechtsgeldig. Als je werkgever eist dat je betaald dan kan je hem voor het Europese hof slepen, deze zaak zul jij dan winnen, maar of je dat wilt doen is weer een andere vraag......

Als je lid bent van een soort van BALPA zou ik daar eens contact mee opnemen. Ze hebben hier de laatste tijd redelijk goed advies gegeven mbt dit soort zaken.

Heb zelf een bond terug betaald omdat ik na 20 ipv 24 maanden weg ging, het leek mij verstandiger om een klein bedrag te betalen en iedereen happy te houden dan een fuzz te creeren, het is en blijft een erg klein wereldje....
 
Bedankt Paraglider!

Het bedrag is niet echt groot en valt nog wel te overleven. In die zin is het niet dramatisch. Je hebt absoluut gelijk over dat je beter als vrienden uit elkaar kunt gaan. Als ik theoretisch naar het europese hof zou stappen dan kost me dat meer dan die €4800,-. Ik meende alleen inderdaad opgevangen te hebben dat je maar voor 1 jaar gebonded mag worden. In mijn trainingscontract stonden die 3 jaar heel slinks in duitse advocatuurtaal omschreven. Daarom was ik in eerste instantie enigzins verrast.

Ik denk dat ik de bittere pil maar slik en ga genieten van mijn toekomstige baan. :biertje:
 
Kan iemand dit bevestigen? dat met die 1 jaar???

ik heb namelijk een bondje van 5 jaar a 26K
en ga nu bij de maatschappij weg..... (na 2 jaar).

Nu is bij ons de setup anders maar aanklagen kan natuurlijk altijd :D
Zeker als het geld op levert...
 
Hey Viper, zullen we ze samen aanklagen bij de rechtbank in Wenen? ;) Dat bespaart advocaatskosten :grijns:
 
Laatst bewerkt:
Viper loop anders even een rondje in de crewraum, ga bij onze Vlaamsche Vrinden langs die ook allemaal weggaan, samen met een paar Duitsers die naar LH willen zit je zo aan een stuk of 10 á 15. Ook in Oostenrijk mag je mensen niet langer dan 2 jaar aan je binden, temeer het VO helemaal geen 26k pleuries kost om je op te leiden op de Dash.:stapelge:
 
Hey Peut, heb je dat ergens op schrift dat een bond in Oostenrijk max 2 jaar mag duren? Is er niemand die bij VO die een proefproces o.i.d. gevoerd heeft?
 
Ik denk meer dat we bij VO eronder uit kunnen komen doordat voor een hoger bedrag gebond zijn dan wat de werkelijke opleidingskosten bedragen. Dat van twee jaar heb ik weer gehoord van iemand die zich er ook in verdiept had. Sorry, ik weet het is een beetje een "ik ken een buurman die een oom heeft en die zijn schoondochter...verhaal" maarja.
 
Ik zal eens bij de arbeitskammer langs gaan want er vanuitgaand dat circuits € 4000,- kosten, dan kosten 80 uur linetraining echt geen € 8000,-
 
tja maar dan nog hoe je het getekend hebt....

Daar komt vo naar mijn mening ook niet helemaal schoon weg...
Maar dat betreft meer de opzegtermijn van schrik niet ...6 maand!!!
 
Als je iets getekend hebt, betekent dit niet dat je er automatisch aan vast zit. Als dit document volgens wetgeving die van toepassing is op het contract de in het contract opgestelde afspraken weerlegt, dan zijn die afspraken niet rechtsgeldig. Anders zou hier heel veel misbruik van gemaakt kunnen worden.

Het blijft een lastige kwestie wat betreft die bond in combinatie met het wereldje, ook al ben je in je gelijk en voel je je genaaid!
Het enige wat je mee kunt overwegen in je beslissing is of je denkt dat het bedrijf waar je het contract mee afgesloten hebt een belangrijke geloofwaardige speler is. Als deze maatschappij in kwestie aan de spreekwoordelijke "bottom of the food chain" staat, zal dit een makkelijkere beslissing zijn dan als deze een "behoorlijke" naam heeft in de industrie.

Succes er mee.
 
Ik zal eens bij de arbeitskammer langs gaan want er vanuitgaand dat circuits € 4000,- kosten, dan kosten 80 uur linetraining echt geen € 8000,-
Dat line training geld KOST is natuurlijk ook bullshit van het bedrijf. Je vliegt per slot van rekening revenue flights. Je bent dan juist de goedkoopste co die ze dan maar kunnen hebben....maar goed.

Is het trouwens niet zo dat je elke bond kan aanvechten en kwijt kan laten schelden, zodra je kan aantonen dat je nieuwe baan een duidelijke verbetering van je arbeidssituatie is...? Goed...moet dat laatste natuurlijk wel het geval zijn. :rolleyes:
 
Wat is dan een verbetering van de arbeidssituatie ? Beter loon? meer dagen vrij ?
Dat is ook moeilijk om aan te geven denk ik ?
 
peut,

je geeft hetzelf al aan verbetering!!!
meer poen, meer vrij, en je woont weer in NL...moet dan echt alles voorgedaan worden!!:cool:

k.
 
Terug
Bovenaan