Het lezen van een METAR en een TAF

Hawkie1964

Member
Vandaag zat er een lokaal vluchtje in de planning met een C172 om 14.00 UTC van ca. 40 miunten vanaf EHRD.

Gisteren de TAF gelezen:

TAF EHRD 060458Z 0606/0712 20014KT 9999 BKN025
PROB30 TEMPO 0606/0609 6000 -DZ SCT008 BKN012
BECMG 0609/0612 18018G28KT FEW025
TEMPO 0703/0707 7000 RA SCT020 BKN030
BECMG 0706/0708 22015KT SCT030
PROB30 TEMPO 0707/0712 23020G32KT 6000 SHRA SCT025CB

EHRD heeft baan 24 of 06.
TAF van 0458Z geeft een BECMG 0609/0612 18018G28KT.
Met 24 in gebruik is dat dan 60 graden crosswind met CWC 16KT (bij gusts 24KT) in de middag.

Vanmorgen de METAR's in de gaten gehouden:

EHRD 060925Z AUTO 19016KT 160V230 9999 FEW014 OVC039 09/07 Q1008 NOSIG
EHRD 060955Z AUTO 20015KT 150V230 9999 FEW015 OVC037 09/06 Q1008 NOSIG
EHRD 061025Z AUTO 19016G26KT 150V230 9999 FEW015 BKN039 09/06 Q1007 NOSIG
EHRD 061055Z AUTO 19016KT 150V220 9999 SCT039 10/07 Q1007 NOSIG

METAR van 1055Z geeft 19016KT.
Met 24 in gebruik is dat dan 50 graden crosswind met CWC 12KT.

Daarna een nieuwe TAF van 1058Z:

TAF EHRD 061058Z 0612/0718 19016G26KT 9999 BKN025
BECMG 0702/0704 6000 -RA SCT012 BKN020
PROB30 TEMPO 0703/0707 4000 RA BKN012
BECMG 0705/0708 22015G25KT 9999 NSW SCT030
TEMPO 0708/0718 23020G32KT 6000 SHRA SCT025CB=

De TAF begint met 0612/07018 19016G26KT dus dacht ik dat gaat 'm niet worden en daarom de vlucht geannuleerd.

Hou ik daarna toch even de METAR's in de gaten:

EHRD 061125Z AUTO 19015KT 150V220 9999 OVC037 10/06 Q1007 NOSIG
EHRD 061155Z AUTO 19017KT 150V220 9999 FEW020 BKN034 OVC038 10/06 Q1006 NOSIG
EHRD 061225Z AUTO 19015G25KT 160V230 9999 SCT020 OVC023 10/06 Q1006 NOSIG
EHRD 061255Z AUTO 19017KT 160V220 9999 SCT024 OVC028 10/06 Q1005 NOSIG
EHRD 061325Z AUTO 19017KT 160V220 9999 OVC026 10/06 Q1005 NOSIG
EHRD 061355Z AUTO 18016KT 150V230 9999 BKN028 OVC031 10/06 Q1004 NOSIG
EHRD 061425Z AUTO 18017KT 150V220 9999 BKN028 OVC031 10/06 Q1003 NOSIG
EHRD 061455Z AUTO 18016G26KT 150V210 9999 SCT029 OVC032 11/06 Q1003 NOSIG

In de METAR's komt de eerste regel van de laatste TAF (voor wat betreft de wind) eigenlijk niet terug.

Heb ik de TAF nu verkeerd gelezen omdat deze geen bijzonderheden gaf voor de middag?
Mijn vlucht was gepland van 1400-1440 UTC. Had dat dan toch gekund?
 
Beter op voorhand annuleren en achteraf balen van het feit dat je wel had kunnen gaan, dan gaan en tijdens de vlucht balen dat je helemaal niet had moeten gaan en dik in de penarie zit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
 
Vlieger poetsen bv.
Of de oliewissel die nu al wekenlang op de tedoenlijst staat.
Of een potje pakken met de vliegkameraden.
 
It's always better down here wishing you were up there than up there wishing you were down here!

Vliegen is zo te zien je hobby en een hobby moet je doen met een lach op je gezicht en dus niet met van die witte knokkels en een doodsgrip aan de yoke met zweethandjes!

Just sayin'
 
Heb ik de TAF nu verkeerd gelezen omdat deze geen bijzonderheden gaf voor de middag?

Is het je wel eens opgevallen dat de TAF's voor EHAM en EHRD letterlijk identiek aan elkaar zijn? Het is dus geen voorspelling voor het veld zelf, maar voor de omgeving van het veld. En omdat voorspellen altijd moeilijk is moet je voorspellingen altijd met een kleine korrel zout nemen. Ik ga bijvoorbeeld nooit weg met een TAF die minder dan 8000 meter zicht voorspelt, maar ben wel eens in ongeveer 4000 meter zicht terechtgekomen. Kun je redelijk in vliegen over bekend terrein, maar als er 4000 meter voorspeld wordt kan het in werkelijkheid nog een beetje minder zijn. Voor wind geldt iets dergelijks.

METAR's zijn geen voorspellingen, maar actuele metingen met meetapparatuur op het veld zelf. Daarom wijken ze per definitie altijd af van de TAF voor de regio.
 
In de METAR's komt de eerste regel van de laatste TAF (voor wat betreft de wind) eigenlijk niet terug.

De laatste regel van de TAF schrijft: TEMPO 0708/0718 23020G32KT 6000 SHRA SCT025CB=
Omdat het nog geen 18 uur is het nog steeds mogelijk, en als je kijkt naar het hele voorspelde weerbeeld zelfs te verwachten dat de wind nog aantrekt.

METAR's zijn de metingen van het veld, voorzover ik weet is er voor RTD nog een correctie nodig op die meting.

Voor de rest is de reactie van anderen helemaal terecht, als het vliegen voor de lol is ga je toch niet onnodig risico nemen om wellicht in weer te komen wat een verhoogd risico geeft.

Better safe than sorry.
 
De TAF is een voorspelling, de METAR is een daadwerkelijke waarneming. Het kan natuurlijk zijn, dat de voorspelling niet geheel uitkomt.

Als je naar de geldigheid van je eerste TAF kijkt (die van de 6e om 0458) zie je dat de geldigheid verloopt op de 7e om 12 uur. De nieuwere TAF heeft een geldigheid tot 18 uur op de 7e. Als je naar deze regel kijkt 'TEMPO 0708/0718 23020G32KT 6000 SHRA SCT025CB' moet je ook de hele regel samen lezen. Er staat een tijdelijke verandering, waarbij de wind toeneemt met vlagen tot 32 knopen en 6000m, in een regenbui.

Een regenbui is een tijdelijk fenomeen, en het zou zomaar kunnen dat er tussen twee METARS inderdaad een bui doorgetrokken is. Aan de andere kant, aan het einde van iedere METAR staat een trend (geldig voor 2 uur) NOSIG. Dus het kan ook zomaar zijn dat de voorspelde buien niet doorgekomen zijn, of net làngs het veld getrokken zijn.
 
Koning Lucht heeft gelijk en 't verbaasd mij dat alle andere reacties in deze thread de plank 'een beetje' mis slaan. In dit geval had je dus kunnen vliegen met inachtneming van de METAR vanwege de TREND. TAFs doen er in dit geval niet zoveel toe...

Kom op mannen... Dit zou gesneden koek moeten zijn!

METAR's zijn de metingen van het veld, voorzover ik weet is er voor RTD nog een correctie nodig op die meting.

Huh? Correcties op een METAR? Verklaar u nader zou ik zeggen...
 
Laatst bewerkt:
Huh? Correcties op een METAR? Verklaar u nader zou ik zeggen...

De windmeter van Rotterdam heeft al jaren lang een afwijking gehad vanwege zijn opstelplaats.
De meeste windmeters hebben afhankelijk van hun opstelplaats een correctie nodig.
Op dit ogenblik weet ik niet waar dit te vinden is, ik heb even gezocht (ik dacht dat het in de NOTAM's stond) maar daar kan ik het nu niet zo snel vinden.

Je zou de MET office kunnen vragen hoe dat zit. Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat tegenwoordig de correctie al doorgevoerd is in de METAR maar tot voor enkele jaren kreeg je in de METAR de ongecorrigeerde meting.

Dus helemaal zeker of je de waarde nog steeds moet corrigeren ben ik niet.
 
Wind Information RWY 24
Windspeed at TDZ underestimated up to 17% for sector 290°-010° and overestimated up to 12% for
sector 130°-170°.

Aldus de AOI pagina's van LIDO. Staat niet bij voor welk "report" (TAF/METAR/TWR?)

P.S. Ik kom nooit op RTM, geen idee dus of dit is waar je naar refereert, maar dit kwam ik toevallig tegen.
 
Aldus de AOI pagina's van LIDO. Staat niet bij voor welk "report" (TAF/METAR/TWR?)

P.S. Ik kom nooit op RTM, geen idee dus of dit is waar je naar refereert, maar dit kwam ik toevallig tegen.

Ja dat is inderdaad wat ik bedoelde, ik dacht dat dit vroeger ook in de NOTAM'S stond maar wellicht stond het ergens anders. Is al weer een paar jaar geleden dat ik hiermee bezig was.
 
Wel interessant overigens, ben dit nog op geen enkel ander veld ooit tegengekomen :)

Volgens mijn herinnering was er ook zoiets voor de verschillende banen van Schiphol dus ik denk dat je dat ook wel in Lido terug kan vinden.
Ik weet in ieder geval te herinneren dat er zoiets voor de Polderbaan bestond.
 
Terug
Bovenaan