HELP! Van RPL-TMG naar PPL??

FlightLevel

New member
Ik ben van plan om van mijn RPL-TMG op te klimmen naar een PPL. Nu hoor ik van verschillende kanten dat vanwege gewijzigde regelgeving dit niet meer mogelijk zou zijn. Wie weet hierover meer?
 
Van RPL naar PPL

Van RPL naar PPL

Formeel is de eis voor RPL 30 uur, waarvan 5 uur solo. Voor PPL 45 uur, waarvan 10 uur solo. Solo-uren met RPL en PPL worden door IVW gelijkwaardig gezien (er is geen daadwerkelijk contact tussen vlieger en instructeur en daarom wordt er geen verschil gemaakt tussen toezicht door een houder van een FI of RFI).

In JAR-FCL 1.120 is bepaald, dat aan diverse categoriën van houders van bewijzen van bevoegdheid tot een maximum van 10% van hun totale vliegtijd in hoedanigheid van eerste bestuurer tot een maximim van 10 uur ten behoeve van een PPL(A) wordt toegekend.

Mij is een geval bekend, waarin IVW een RPL-brevethouder de eis stelt voor afgifte van een PPL(A) 20 uur DBO te maken onder toezicht van een FI(A). JAR-FCL 1.120 stelt de eis dat vliegtijd elders is opgedaan tot niet minder dan 20 uur mag worden teruggebracht. Het verschil tussen een RPL en PPL is al 15 uur. Om je RPL(A) om te laten zetten naar een PPL(A) is in feite dus een beperkte aanvulling verplicht.

De duur van de geldigheid van de theorie is niet van toepassing als men de theoretische kennis heeft opgedaan tijdens de opleiding voor RPL(A). Door regelmatig gebruik te maken van deze bevoegdheid wordt verondersteld dat de theoretische kennis operationeel is gebleven.

Kees Hordijk
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan