Beste leden,
Graag schets ik even mijn situatie en vraag ik even naar jullie mening of ervaring.
Ik ben een Belg van 34 met een hypothecaire lening. Uiteraard met een passie voor luchtvaart en de droom om lijnpiloot te worden. Echter ontbreekt het me aan financiële middelen en heb ik mijn leeftijd niet meer mee.
Gisteren ben ik me bij een vliegclub om de hoek gaan informeren rond een PPL opleiding. De opleiding wordt verzorgd in een Cessna 152/172. Gezien mijn lengte (194cm) en enig testwerk werd al snel duidelijk dat de 172 de enige keuze is voor me.
De kostprijs voor de opleiding + instructie (enkel het vliegen) varieert van 7300€ (45u) tot 10530€ (65u) en meer, afhankelijk van de benodigde uren. Dit is een bedrag dat ik zou kunnen betalen, maar ik worstel een beetje met het volgende gegeven.
De kost van dergelijke opleiding is 1 ding. Eénmaal het brevet behaald begint het verhaal pas echt en moet er ervaring worden opgedaan. Aangezien ik het geld nu niet bepaald voor het rapen heb, is het voor mij realistisch om maximaal 24 uur op jaarbasis te vliegen.
* Is dit voldoende om veilig de lucht in te gaan of is dit echt te weining?
* Wat vliegen jullie PPL houders op jaarbasis?
* 10000€ betalen om dan mss 1x per maand te vliegen, is dit gekkenwerk?
Hopelijk maak ik mijn dilemma een beetje duidelijk. De passie om te vliegen is aanwezig echter ben ik ook niet naïef om te beseffen dat het altijd wel geld zal kosten het vliegwezen. Graag hoor ik jullie mening.
Dank voor jullie tijd en feedback.
Graag schets ik even mijn situatie en vraag ik even naar jullie mening of ervaring.
Ik ben een Belg van 34 met een hypothecaire lening. Uiteraard met een passie voor luchtvaart en de droom om lijnpiloot te worden. Echter ontbreekt het me aan financiële middelen en heb ik mijn leeftijd niet meer mee.
Gisteren ben ik me bij een vliegclub om de hoek gaan informeren rond een PPL opleiding. De opleiding wordt verzorgd in een Cessna 152/172. Gezien mijn lengte (194cm) en enig testwerk werd al snel duidelijk dat de 172 de enige keuze is voor me.
De kostprijs voor de opleiding + instructie (enkel het vliegen) varieert van 7300€ (45u) tot 10530€ (65u) en meer, afhankelijk van de benodigde uren. Dit is een bedrag dat ik zou kunnen betalen, maar ik worstel een beetje met het volgende gegeven.
De kost van dergelijke opleiding is 1 ding. Eénmaal het brevet behaald begint het verhaal pas echt en moet er ervaring worden opgedaan. Aangezien ik het geld nu niet bepaald voor het rapen heb, is het voor mij realistisch om maximaal 24 uur op jaarbasis te vliegen.
* Is dit voldoende om veilig de lucht in te gaan of is dit echt te weining?
* Wat vliegen jullie PPL houders op jaarbasis?
* 10000€ betalen om dan mss 1x per maand te vliegen, is dit gekkenwerk?
Hopelijk maak ik mijn dilemma een beetje duidelijk. De passie om te vliegen is aanwezig echter ben ik ook niet naïef om te beseffen dat het altijd wel geld zal kosten het vliegwezen. Graag hoor ik jullie mening.
Dank voor jullie tijd en feedback.