Helm of geen helm?

denndennis

New member
Hallo mede vliegers,

In veiligheid investeren is altijd goed, maar zijn er buiten dat nog meer goeie redenen om met een helm te vliegen?

Het is warmer en zwaarder dan een headset, maar wat zijn de echte voordelen?

Zijn hier mensen die normaal gesproken met een helm vliegen?
En wanneer je gebruik maakt van een helm welk merk / type is het, en bevalt deze?

Grt Dennis

Pineize:

Heeft jouw helikopter dan airbags en gordelspanners?

Het hangt ervan af wat je met je heli doet, hoeveel herrie hij maakt en het daarmee samenhangende risico op hoofdletsel en/of gehoorschade.

Search and rescue, EMS, offshore, militair vliegen?: hellumpie op.

Grote kist met dito main rotor gearbox boven je hoofd die 120dB+ produceert?: hellumpie op (want dan plant geluid zich via je schedel voort tot in je gehoororganen).

Als je alleen rondjes om de kerk doet in een R22 kun je met een headset werken (liefst ANR), maar gezien het grote aantal ongevallen in de general aviation met heli's (waarvan het merendeel low speed, low altitude) zou ik toch zeggen: hellumpie op.

Misschien niet helemaal duidelijk in mijn eerste bericht, maar ik doelde inderdaad op helikopter vliegers.

Geen idee of mijn veronderstelling waar is, maar juist in kleinere machines gebeuren meer ongelukken in mijn ogen. Dus, groter risico, dus eerder een helm op zou je zeggen?

Ik draag soms een helm, wanneer ik dat veiliger vind. Eigenlijk alleen in verband met het risico op een birdstrike. Omdat ik met een heli meestal op of onder 1000 ft vlieg heb ik nogal wat near-misses gehad met onze gevederde vrienden.

Ik maak de volgende afweging:
  • vliegen met een tweede piloot: geen helm (de kans dat we allebei uitgeschakeld worden door een birdstrike is niet zo groot)
  • als enige piloot zonder pax: soms draag ik wel een helm, soms niet (hangt van mijn bui af)
  • als enige piloot met pax: altijd een helm (dus vooral voor de veiligheid van mijn passagiers)

Een helm vind ik wel iets minder comfortabel. Je gezichtsveld is ook iets kleiner. De soundproofing van een helm is goed, de microfoon vind ik belabberd. Een bose headset is kwalitatief veel en veel beter. Ik heb nu een Gentex helm. Als ik nu opnieuw een helm zou kopen, zou ik een MSA Gallet LH250 kiezen.

"vliegen met een tweede piloot: geen helm (de kans dat we allebei uitgeschakeld worden door een birdstrike is niet zo groot)"

Grappig, het enige geval dat ik persoonlijk ken van een birdstrike waarbij het toestel verongelukte (en waarbij 8 slachtoffers vielen) was met twee piloten voorin. Het was voor onze opdrachtgever (Shell) aanleiding om het dragen van een helm verplicht te stellen.

Terug
Bovenaan