Helikopterpiloot worden

Je krijgt ook leuke resultaten als je het vervangt door ‘my wife’ 😅

En daarnaast heb je ook gewoon gelijk. De keuze om te gaan vliegen kun je haast niet rationeel noemen, is niet altijd logisch of slim, maar toch…
 
Je krijgt ook leuke resultaten als je het vervangt door ‘my wife’ 😅
Hahaha.

Maar de quotes laten mij zeker nadenken.
Nu leidt dat niet altijd tot goede (rationele) beslissingen maken wat dat betreft.
Verkeerd advies volgen, confirmation bias ( alleen zoeken en luisteren naar wat al in je straatje past) ongeduld met opleiding starten, geen vervolgopleiding, geen backup plan, onrealistische verwachtingen enz enz enz.
Ik zit hier ook zeker mee. Ik lees ook mee op enkele andere forums en daar worden vaak twee totaal verschillende beelden geschetst over een toekomst als helikopterpiloot. De een schetst een beeld van een prachtige en uitdagende baan met een prima toekomstperspectief in een willekeurige sector. Hard werken is het zeker maar wel waard op de lange termijn. De ander zegt dat ze het liefst nooit waren begonnen als helikopterpiloot en zijn blij dat ze ofwel zijn gestopt met vliegen ofwel de overstap hebben gemaakt naar fixed wing vliegen. Dit laatste vooral vanwege salaris, pensioen, kwaliteit van leven etc. Zij hebben overwegend nare ervaringen met helikoptervliegen. Dit gaat dan van slechte werkgevers die je volledig uitbuiten voor een slecht salaris tot vliegen met aftandse helikopters in kl*te weer terwijl ze het zelf niet veilig vinden om te vliegen maar toch moeten van de baas enzovoorts. Door hun wordt het beeld geschetst dat helikoptervliegen zo ongeveer de hel op aarde moet zijn.

Dit zorgt in ieder geval voor behoorlijk wat twijfels bij mij. Het lijkt me inderdaad geweldig om te vliegen en daarmee geld te kunnen verdienen. Maar als de een zegt dat je het plan wel moet volgen en de ander niet, wat is dan wijs? Ik zou wel een zo rationeel mogelijke keuze willen maken.

Keuzes, keuzes, keuzes...
 
Grappig, ik herken mezelf hierin. En ik denk dat heel veel mensen zich hierin herkennen. Uiteindelijk staan we hier allemaal voor. Niet alleen in de luchtvaart, maar ook erbuiten. Stel je voor dat je bijvoorbeeld autoverkoper wilt worden en je gaat alle autoverkopers vragen wat ze er van vinden, sta je uiteindelijk voor hetzelfde. De een vind het vreselijk (had ik maar...) en de ander vind het prachtig. Alleen is de inzet nu veel hoger en de vijver veel kleiner (of groter, net hoe je het bekijkt).

In mijn eigen draadje heb ik ooit geopperd dat het me heel mooi lijkt om ooit piloot op een privéjet te worden. Ik heb een paar mensen gesproken die het gelukt is: de een vond het vreselijk (schuld aangegaan, laag salaris, gescheiden van zijn vrouw want altijd weg) en de ander vond het fantastisch. Elk zaten ze ook in een andere situatie.

Toen heb ik naar mijn eigen situatie gekeken en bedacht: wil ik per se een privé jet vliegen, of niet? Die droom, die blijft. Maar het begint altijd bij het begin: het halen van een PPL. Want, bedacht ik me, wat wil ik: vliegen. In mijn situatie is het niet handig meteen in het diepe te springen, en het idee van een geïntegreerd ATPL traject benauwde me, dus doe ik het op deze manier.

Na de eerste stap wordt het wereldje iets minder abstract, leer je mensen kennen, leer je jezelf in je rol als piloot kennen en kun je beter inschatten welke route het beste bij je past. Dat was mijn idee erachter in ieder geval.

Als je heli-piloot wilt worden, gaat dat lukken. Het is de vraag wat je er allemaal voor over hebt. Verwijs ik weer naar mezelf: de kans dat ik bij KLM aan de slag kan, is heel klein. Kan ik dan geen piloot worden op een wide-body airliner? Vast wel, ik heb alleen geen zin om daarvoor naar =weet-ik-veel-waar= te verhuizen, mijn relatie, woning, vriendschappen en huidige baan op te geven. Dat is het me niet waard. Voor een ander misschien weer wel!

En durf je doelen uit te spreken, maar er niet te specifiek in te blijven hangen. Dus: wil je heli piloot in Oostenrijk worden bij bedrijf X op type X? spreek dat uit. Stel dat als doel. Maar maak ook een plan B, C, D, etc. En misschien kom je er dan gaandeweg wel achter dat heli piloot in Zwitserland bij bedrijf Y veel haalbaarder en zelfs leuker is..

1 ding is zeker: er zijn geen 2 mensen hier op het forum die hetzelfde pad bewandeld hebben, dezelfde doelen bereikt hebben op dezelfde manier, in hetzelfde tempo op dezelfde plek voor hetzelfde geld.
 
@BartFarmer, dank voor je bericht, geeft eveneens stof tot nadenken. Ik moest even nadenken over mijn reactie op jouw bericht.

Voor mij benauwd het idee van een geïntegreerde opleiding mij ook een beetje. Ik denk dat, zeker gezien het forse kostenplaatje, het handiger is om de opleiding stap voor stap te doen. Zo kan ik inderdaad uitzoeken welk pad het beste bij mij past.

Zo heb ik in mijn eerste bericht bijvoorbeeld aangegeven dat het mijn grote droom is om ooit in de HEMS of SAR te vliegen. Of dat een droom blijft of ooit gaat lukken is maar zeer de vraag. Maar goed, er zijn daarentegen ook allerlei andere sectoren die mij ook aanspreken qua werkzaamheden. Eigenlijk is het belangrijkste dat ik ooit bij een werkgever terecht kom waar ik tegen prima/goede voorwaarden kan werken. Dus voldoende verdienen om normaal van te kunnen leven, pensioenopbouw, kwaliteit van leven etc. Het liefste in een land waar het ook nog prettig is om te leven.

Oftewel dual rated.
Hier moet ik later even op terug komen want dat is een heel interessant onderwerp.
Wilde er niet eerder over beginnen om je niet helemaal met informatie onder te sneeuwen.
Over een dag of wat kom ik hier op terug.
Ik ben reuze benieuwd!
 
Misschien is dit helemaal geen nieuws voor je; in de VS onder het FAA systeem mag je mix-n-match met de verschillende Categorieën luchtvaartuigen.
Ooit 50 uur NLse zweefvlieg uren gebruikt voor mijn FAA CPL SE 250 uren eis.
De kennis die in de offshore in Nigeria gewerkt heeft heeft zo zijn brevetten gehaald.
Eerst FAA CPL SE bij de school waar ik werkzaam was en vervolgens met een extra 50 uur heli zijn CPL-H.
Deze constructie is veel goedkoper omdat heli uren ongeveer het dubbele kosten van fixed wing SE.
Met een fixed wing ATP heb je 250 uur heli nodig voor een ATP-H.
Nadeel van deze constructie is dat je wel het brevet (CPL-H of ATP-H) hebt maar weinig uren in die categorie.
Er zijn zeker dual rated banen, fire fighting, olie industrie en je hebt de flexibiliteit op de arbeidsmarkt als of het ene of het andere even moeilijk gaat.


Je zou kunnen besluiten om je opleiding fixed wing te doen, werken als fixed wing instructeur en tussendoor je CPL-H add-on en misschien nog wat heli time building.
Er zitten wat visum haken en ogen aan maar dat is met wat hulp van de scholen wel een mouw aan te passen.
 
Laatst bewerkt:
Canada laat gelijkaardige dingen toe om iets goedkoper je Heli CPL te halen. Maar geen idee hoe de job markt daar op reageert. Als je echt (enkel) een heli job wil, heeft het vermoedelijk weinig zin. 200 uur heli is beter dan 100 uur fixed wing en 100 uur heli. Maar als het plotseling 2000 uur fixed wing in gelijkaardige omstandigheden en 100 uur heli wordt, dan ben je wel wat aantrekkelijker lijkt me.
 
@Europe-American en @digits , dank voor jullie input. Ik heb inderdaad de mogelijkheid al eens bekeken voor een heli add-on rating bekeken. Het is zeker een goede mogelijkheid om kosten te besparen maar uiteindelijk heb je inderdaad maar weinig uren op de heli gevlogen. Dat lijkt me toch wel echt nadelig. Flexibiliteit op de arbeidsmarkt is dan wel weer een voordeel. En qua visum moet ik nog even uitzoeken hoe het allemaal precies zit.

Ik heb wat zitten rondkijken voor dual rated banen. Eens in de zoveel tijd komt er inderdaad een vacature voorbij. Ik heb vooral overheidsfuncties gezien en er zijn ook wel eens corporate functies die dual rated piloten vragen. Voor andere sectoren heb ik nog geen vacatures gezien. Maar misschien dat deze vacatures wat meer mond-tot-mond worden doorgegeven? Ik las dat dit voor corporate banen wel vaak het geval is.

Voor zover ik in de EASA regelgeving kan lezen kun je in Europa alleen bepaalde credits krijgen voor vliegtijd. Ik zou eens een rekensom kunnen maken of en in hoeverre dit scheelt in de kosten.

Er is dus weer wat werk te doen, gelukkig bijna vakantie:)
 
Het dual rated zijn betekent niet per se dual rated banen, kan wel hoeft niet.
Je bent wel flexibeler in de arbeidsmarkt en in het zoeken naar je eerste baan of twee.
Vlieg ervaring is vlieg ervaring en er is een beetje overlap. Zeker in je beslissingsprocessen.
“Dat lijkt me niet verstandig om dat nu te doen” is universeel toepasbaar en dat inzicht is niet categorie of type specifiek.
Beetje Human Factors en dat komt met overall ervaring.
 
Het 'gevaar' is ook dat eens je dual rated bent, je sneller naar een fixed wing job zal grijpen omdat die iets makkelijker te vinden zijn. Als je het wat cynisch bekijkt kan je dan evengoed gewoon geen heli rating halen...
 
Heli blijft leuk natuurlijk.
Wij hebben bij mijn werkgever een flink aantal dual rated, voormalige militaire heli vliegers die fixed wing zijn gegaan.
Sommige doen nog wat heli side hussle.
Het bijt elkaar niet.
Het is in elk geval nog een trainings traject optie.
 
Terug
Bovenaan