Grappig, ik herken mezelf hierin. En ik denk dat heel veel mensen zich hierin herkennen. Uiteindelijk staan we hier allemaal voor. Niet alleen in de luchtvaart, maar ook erbuiten. Stel je voor dat je bijvoorbeeld autoverkoper wilt worden en je gaat alle autoverkopers vragen wat ze er van vinden, sta je uiteindelijk voor hetzelfde. De een vind het vreselijk (had ik maar...) en de ander vind het prachtig. Alleen is de inzet nu veel hoger en de vijver veel kleiner (of groter, net hoe je het bekijkt).
In mijn eigen draadje heb ik ooit geopperd dat het me heel mooi lijkt om ooit piloot op een privéjet te worden. Ik heb een paar mensen gesproken die het gelukt is: de een vond het vreselijk (schuld aangegaan, laag salaris, gescheiden van zijn vrouw want altijd weg) en de ander vond het fantastisch. Elk zaten ze ook in een andere situatie.
Toen heb ik naar mijn eigen situatie gekeken en bedacht: wil ik per se een privé jet vliegen, of niet? Die droom, die blijft. Maar het begint altijd bij het begin: het halen van een PPL. Want, bedacht ik me, wat wil ik: vliegen. In mijn situatie is het niet handig meteen in het diepe te springen, en het idee van een geïntegreerd ATPL traject benauwde me, dus doe ik het op deze manier.
Na de eerste stap wordt het wereldje iets minder abstract, leer je mensen kennen, leer je jezelf in je rol als piloot kennen en kun je beter inschatten welke route het beste bij je past. Dat was mijn idee erachter in ieder geval.
Als je heli-piloot wilt worden, gaat dat lukken. Het is de vraag wat je er allemaal voor over hebt. Verwijs ik weer naar mezelf: de kans dat ik bij KLM aan de slag kan, is heel klein. Kan ik dan geen piloot worden op een wide-body airliner? Vast wel, ik heb alleen geen zin om daarvoor naar =weet-ik-veel-waar= te verhuizen, mijn relatie, woning, vriendschappen en huidige baan op te geven. Dat is het me niet waard. Voor een ander misschien weer wel!
En durf je doelen uit te spreken, maar er niet te specifiek in te blijven hangen. Dus: wil je heli piloot in Oostenrijk worden bij bedrijf X op type X? spreek dat uit. Stel dat als doel. Maar maak ook een plan B, C, D, etc. En misschien kom je er dan gaandeweg wel achter dat heli piloot in Zwitserland bij bedrijf Y veel haalbaarder en zelfs leuker is..
1 ding is zeker: er zijn geen 2 mensen hier op het forum die hetzelfde pad bewandeld hebben, dezelfde doelen bereikt hebben op dezelfde manier, in hetzelfde tempo op dezelfde plek voor hetzelfde geld.