Health insurance

Ja, ik ben resident in BE vandaar dus. (Maar ook nog in een ander land waar ik based ben, ingewikkelde situaties allemaal!)

Ik heb het ook maar gehoord van de mensen met permanent contract dat ze vanaf dit jaar niets meer terug krijgen van Revenue. Waren ze behoorlijk pissig om.

Ziekteverzekering kunt je inderdaad best prive regelen, ben je zeker dat je effectief verzekerd bent en achteraf geen gezeik komt.

Als je volgens de constructie van cxc en die andere maffia werkt, wordt je door de Revenue als het goed is niet gezien als piloot maar als Director. Hierdoor kun je wel gewoon je PAYE terugkrijgen als je in NL resident bent. De overige betaalde sociale premies ( PRSI en USC ) krijg je niet terug zoals eerder gemeld.
Let op dit geldt niet voor alle Europese landen. BIjvoorbeeld, mocht je resident zijn in Belgie, dan betaal je alles in Ierland.

Zorgverzekering moet je toch echt particulier zelf regelen. Zelf goede ervaring met De Goudse, zij bieden een expat verzekering aan. Deze kun je gewoon nemen ook al woon je officieel in NL.
Zolang je resident in NL bent, moet je hier ook belastingaangifte doen. Als je nog je studiekosten kan aftrekken, geef je aan dat je je belasting gewoon in NL wil betalen. Als dit is goedgekeurd door de NL belastingdienst (voorlopige aanslag), stuur je dit document op naar bijv. CXC. Zij moeten dan je tax refund in orde maken. Dit kan erg lang duren :-)...
Revenue in Ierland heeft niet zo'n haast met geld terug geven....
Pas ook op in je NL belastingaangifte met de af te dragen sociale premies in NL. Je kunt een vinkje zetten dat je dit niet doet, scheelt een hoop geld. En doordat je voor een buitenlandse werkgever werkt, heb je toch nergens recht op.

Correct. (Tenminste, zo heeft de NL belastingdienst me het in 2009 tenminste bevestigd) Let bij verrekening op het rendement van je studieaftrek. Doordat je geen sociale premies in NL betaald (en dus ook niet terugkrijgt) is dit laag. (Doordat in de onderste schijven relatief veel sociale premie wordt betaald) Verrekening met een fiscale partner met een hoog inkomen kan dus interessant zijn. Die som is echter niet zo heel makkelijk gemaakt, ivm toeslagen die veranderen etc.

Hey dude's,

Laatst heb ik van CXC mijn e101 application form gekregen om die zelf maar even in te vullen.
Wat hebben jullie hier precies mee gedaan? Want ben ik nou de employer (limited company) of de employee. Waar moet ik tekenen? Ik ben een beetje lost in space.

Hey mjs,

Heb zelf gewoon alleen mn NAW gegevens ingevoerd en gezegd "ik weet het ff niet verder", CXC "geen probleem, scannen en opsturen en onze afdeling regelt het verder". Dit gedaan 3 weken geleden en ben benieuwd ...

Volgens mij heb ik echt alleen maar mn NAW + handtekening gezet, omdat ik er voor de rest niet uitkwam. Heb nog niet van ze gehoord dat het teweinig was. Sorry klinkt wat vaag, maar ben eigenlijk ook gelijk de babykamer aan het behangen ;-)

Ja okay, maar het gaat mij erom, heb je section 1 gedaan (als employer) of section 2 (als employee), succes met behangen

Ja okay, maar het gaat mij erom, heb je section 1 gedaan (als employer) of section 2 (als employee), succes met behangen

Ik had dat ook gevraagd aan CXC. Even later stuurde ze een form op die voor zelfstandige is (ziet er vrijwel hetzelfde uit). Vind het wel vreemd dat iedereen plotseling uit het niets het E101 formulier opgestuurd krijgt. Er zit iets achter voor mijn gevoel. (heeft het misschien iets te maken met de Europese wetgeving die een tijdje terug is veranderd?)

Okay ik ben net terug gebeld door Theresa,

Ze vertelde mij: Section 1 invullen, Section 2 signen en section 8 signen, daarna met het 25% formulier terugsturen naar CXC.

Dank JC! Ik zie nu dat ik mijn vraag wat had moeten specificeren voor voornamelijk de posters boven mij; Hoe dit bij (de nieuwere) BRK'ers het geval is.

O'Connor gaf in een email aan me hierbij te gaan helpen. Ik ben ONVZ - VvAA verzekerd, maar dit kan (waarschijnlijk) niet zo blijven.

Ene heer DR heeft in CRL. Aangegeven dat BRK'ers ook een E106 moeten krijgen van RYR dus allemaal geen probleem meer. Jaja...
Maar wel waard om er eens achteraan te gaan.

Even een update voor jullie:

Zojuist even met het SVB gebeld en mijn aanvraag is eindelijk in behandeling genomen (duur: 6 maanden). Conclusie: ik val onder de Ierse wetgeving en dien daar ook de premies te betalen (doe ik natuurlijk al via onze BRK/LTD accountant). Ze wisten me ook te vertellen, dat ze inmiddels toe waren gekomen aan de groep Ryanair vliegers, die ook dit formulier hebben opgestuurd naar het SVB: http://www.svb.nl/Images/3282ET.pdf

Ze zouden nu met Ierland contact opnemen en ik zou dan vanuit Ierland het A1 (voorheen E101) formulier toegestuurd moeten krijgen.

Is iemand anders ook al zo ver?

Laatst bewerkt:
Die E101 krijg je toch van je werkgever, of in jullie geval brookfield? En voor die E106 gewoon even contact opnemen met:

Health Service Executive
Overseas Section
Tel: 6352371
[email protected]

Dan krijg je een E106 aanvraagformulier, die vul je in, scan je in, mail je door en binnen een week heb je hem thuis liggen.

Die E101 krijg je toch van je werkgever, of in jullie geval brookfield? En voor die E106 gewoon even contact opnemen met:

Health Service Executive
Overseas Section
Tel: 6352371
[email protected]

Dan krijg je een E106 aanvraagformulier, die vul je in, scan je in, mail je door en binnen een week heb je hem thuis liggen.

Die E106 kun je zonder een A1/E101 form toch niet aanvragen al betaal je netjes PRSI etc? Ter aanvulling: die A1/E101 moeten we dus samen met onze accountants aanvragen in Ierland en hier ligt nu precies het probleem: het lijkt er namelijk op dat er nog geen enkele BRK-er hierin is geslaagd :)

Laatst bewerkt:
Momenteel is mijn A1 ingevuld en opgestuurd naar de Ierse autoriteiten. Deze hebben ook bevestigd dat ze antwoord hebben ontvangen van de SVB. Moet zeggen dat mijn accountant erg behulpzaam was en dat vooral het SVB proces lang op zich let wachten.

Hoop snel eindelijk eens klaar te zijn met dit gedoe...

Terug
Bovenaan