Gusts

Flyburg

New member
Heren ( en dames),

Wellicht een domme vraag en al eerder gesteld maar weet iemand het verschil tussen een metar report met winds plus een gust en winds met een max en minimum?

Bv spl winds 210/15 gust 25 en 210/15 max 25 min 10.

Het enige wat ik kan vinden over gust is dat de mean wind wordt gemeten over een 10 minuten periode en gust in die 10 minuten wordt aangegeven als die meer dan 10 kts afwijkt van die mean, sinds het hv Kerstmis incident is deze waarde geloof ik aangepast, maar wat zijn de criteria voor de toevoeging max en min.

De reden voor mijn vraag: bij mijn bedrijf berekenen we vaak een initiële FAS correctie gebaseert op de ATIS ie halve steady HW component plus de hele gust. Recentelijk kwam ik binnen en kreeg een ATIS met een wind met een max en minimum. Collega claimde dat een wind met een max en min geen gust was en nam dus alleen de steady wind mee met de FAS correctie.

Voor alle duidelijkheid, een final correctie wordt toegepast op final met de reported winds en dan nog is het enigszins natte vingerwerk maar het zette mij wel aan het denken, wat is het verschil tussen een gust toevoeging en een max min toevoeging.

Graag geen slimme opmerkingen over hoe precies je wilt vliegen en vertrouw je de toren en etc,etc, gewoon een simpele vraag over de criteria

Alvast bedankt
 
Ik moet eerlijk bekennen dat dit nergens op gebaseerd is, maar eerder een redenatie: zou een wind minimum/maximum niet van de verschillende windmeters op een veld komen en dat de steady wind/gust dan dus van de active rwy afkomt of iets dergelijks?
 
Begrijp je redenatie, maar de ene keer krijg je over de metar een wind met een gust en de andere keer een wind met een max min. Dus ik denk niet dat ze met verschillende meters worden berekend.

Denk eerder dat er verschillende criteria worden gehanteerd.

Maar bedankt voor je antwoord!

Btw, de toren geeft nooit winds met een max en min, alleen een gust, dus het gaat mij vooral over de ATIS.

Edit: beetje snel over je antwoord gelezen, misschien heb je wel helemaal gelijk"
 
Interessante vraag...

Verder staan gusts ook nooit in de metar, als ik het mij goed herinner, maar alleen op een ATIS, of worden door de toren gegeven.

Tja, ik kan alleen bedenken dat een gust een stootwind is (dus een duidelijke en tijdelijk begrenste afwijking ten opzichte van de doorsnee wind.) Deze stootwind is zowel in tijd als in plaats afgegrenst van de voorheersende 'doorsneewind'.

Misschien dat het bij 'min/max' dan meer om een 'instabiele doorsneewind' is, die dus continue maar niet stootmatig om een gemiddelde wind heen draait?

Als je op het water kijkt, bijvoorbeeld, kun je een gust duidelijk zien, aangezien het water-oppervlak lokaal en tijdelijk door een gust wordt aangeblazen. Hier ziet het oppervlak er iets ruwer uit, dan het gebied eromheen.

Maar referenties naar eenduidige antwoorden kan ik zo ook niet geven..
 
Bedankt voor antwoord, maar gusts staan wel degelijk in de metar en zelfs in tafs, denk er maar even over, bij het berekenen of een dest of alt binnen mins vallen hoef je niet de gust mee te nemen maar wel tijdens de actuele nadering! Staat in meeste BOMs!

Ben blij dat het toch niet zo'n simpele vraag is!
 
Yo, je hebt natuurlijk helemaal gelijk! Ze staan inderdaad gewoon in de METAR.

Zo, verder hier het antwoord op je vraag: (Dit keer mét referentie):
In een METAR en SPECI staan Gusts inderdaad als afwijking van de mean wind, met alleen de maximum afwijking aangegeven.

In "local routine and special reports" (tower) staan afwijking van de windsnelheid (= blijkbaar altijd gust) als maximum en minimum-afwijking aangegeven.

Hier je referentie: ICAO Annex 3, zie daar hoofdstuk 4.1.5.3.D en 4.1.5.4

Dan is het dus meer de vraag, waarom wordt het hier opeens niet expliciet als "gust" aangegeven. Of ik zie nog iets over het hoofd.

Verder staat er eigenlijk ook in dat, als er meerdere posities worden gebruikt voor een windmeting, deze posities (danwel voor welke baan ze gelden) ook moeten worden vermeld.
 
Hallo variatie,

Bedankt, moet de referenties die jij aanhaalt nog even doornemen maar als praktische vraag, als jij naar beneden zeilt en je krijgt een ATIS met een wind en een toevoeging max en min, beschouw ji dat dan als eens gust?

Alvast bedankt
 
Ik hoor wel degelijk af en toe "max" van de toren.

Waarom moet je een gust correctie toepassen? Omdat een vlagerige wind ook minder sterk kan zijn en je dus lagere lift hebt.
Geldt dat ook voor een wind die 1, of 10 min geleden sterker was? Nee, ik zou dus die max correctie niet toepassen. De wind is niet echt vlagerig, meer " variabel". Helaas geen referenties, onze opsA maakt hier geen melding van.

In het verlengde heb ik er ook 2:
- pas je gust correx toe op tailwind?
- Voor FAS gebruiken wij ook half HW component + full gust, voor Xwind limiet full xwind component + half gust. Welke gebruik je om tailwind limiet te bepalen?
 
Bij de FAS calculatie staat een note: do not Apply FAS correcties voor tailwinds, use minimum FAS ( Vref+5).

Gust moet je volgens mij meenemen dus in geval van gust in excess van tailwind limiet mag niet
 
bij ons doen we voor de x-wind alleen de mean wind meenemen. Dus niet de gusts.
Dit just for info.

Tailwind is altijd Vref+5 over de thresshold.

Trouwens ik neem de max wind wel mee in de FAS, dus beschouw ik hem als gust.
Dit doen veel collega's (al staat het volgens mij nergens geschreven...)
 
De reden voor mijn vraag: bij mijn bedrijf berekenen we vaak een initiële FAS correctie gebaseert op de ATIS ie halve steady HW component plus de hele gust. Recentelijk kwam ik binnen en kreeg een ATIS met een wind met een max en minimum. Collega claimde dat een wind met een max en min geen gust was en nam dus alleen de steady wind mee met de FAS correction.

I'd do things the same way as your colleague - only correct for the gust if the term gust is used.

On the airbus we enter the steady wind and the aircraft calculates a minimum groundspeed. It will automatically compensate for gusts by increasing/decreasing the target speed. Very clever system.
 
Airbus.... plane for stupid ppl ;)
People will rely more and more on the stupid computers and stop thinking.
It's a nice system the airbus has, as long as you double check it yourself.

There are a few things I miss in the boeing.... ;)
 
bij ons doen we voor de x-wind alleen de mean wind meenemen. Dus niet de gusts.
Dit just for info.

Tailwind is altijd Vref+5 over de thresshold.

Trouwens ik neem de max wind wel mee in de FAS, dus beschouw ik hem als gust.
Dit doen veel collega's (al staat het volgens mij nergens geschreven...)

Bedoel je met x-wind de volledige x-wind of al zodra die 1 graad afwijkt van je final track?
Wij laten hem eventueel weg bij volledige x-wind naar gelang baanlengte en conditie. Ik kan me een APP Billund herinneren met vette cross, gusty en natte korte baan. We waren ook nog eens zwaar, dus toen hebben we hem weggelaten. Maar in principe houden we het eenvoudig en komt ie ook bij x-winds erop.
Max min nog niet tegengekomen, ik denk dat ik hem ook als gust zou interpreteren, als er verder niet omschreven wordt in bv. de airport info wat die aanduiding precies betekent.
 
Volgens Jeppesen kun je Gust tegelijk gebruiken met Min en Max wind speed:

Variations from the mean wind speed (gusts)
during the past 10 minutes should be reported only
when the variation from the mean speed is 20 km/h
(10 kt) or more; such speed variations (gusts) should
be expressed as the maximum and minimum speeds
attained
. When the 10-minute period includes a
marked discontinuity in the wind direction and/or
speed, only variations in direction and speed occurring
since the discontinuity should be reported.

Wat je ermee doet en er in de SOP's (Part A of B) staat, is bij elk bedrijf anders.
 
Terug
Bovenaan