Grounded for Oxigen refill

DNMNR

New member
Mijn collega,s moesten vorige week een vlucht maken van Kiev naar Malediven met fuel stop in Dubai. Ze wisten van de vorige vlucht dat de Oxigen een beetje aan de lage kant was en belden de mechanic om even bij te vullen. (De dag voor de vlucht) Volgende dag tijdens preflight merken ze dat de O2 niet is gevuld. Ze bellen de mechanic maar die geeft niet thuis. Dan naar OPs. Die weten dat het wel 3 uur zal duren voordat er iemand beschikbaar is. Pax worden verwacht in 45 min. Captain heeft hier natuurlijk geen zin in dus vraagt hij een locale airline voor Oxigen en 10 minuten later komt het truckje en vult netjes de O2 bottles. De vlucht vertrekt op tijd.

Eenmaal geland in Dubai blijkt dat het vliegtuig en de Captain zijn geground door directer of fligth ops omdat de O2 refill illegaal zou zijn uitgevoerd. Dit zou gedaan moeten worden door een qualified mechanic rated on type met een write up in de techlog en een signoff. Volgens verschillende maintenance facilities is dit gewoon line maintenance en can uitgevoerd worden door iedereen die training heeft gehad in het gebruik van O2, hence de operater van de O2 truck. En een note in het techlog zou niet required zijn.

Ik heb geprobeert hier iets zwarts op wit over te vinden in de JAR/ EASA geschriften maar heb nog niet veel specifieks gevonden. Ook heb ik de OPS manual al doorgespit. (niets) Misschien dat jullie weten waar ik informatie kan vinden, of gewoon reacties.

D.
 
@DNMNR:
Voor zover als mijn kennis gaat is het O2 bijvullen een maintenance taak, simply omdat het een taak betreft uit het AMM (Aircraft Maintenance Manual) en dus ook als zodanig zal moeten worden ingevuld in de logboeken incl CRS (Certificate of Release to Service).

Mocht er nu niemand aanwezig zijn om de taak uit te voeren dan kan wel een beroep worden gedaan op jullie maintenance department om iemand een éénmalige bevoegdheid te verlenen voor een maintenance taak (mits het persoon de juiste papieren heeft om voor deze taak in aanmerking te komen).

Ik hoop dat het iets duidelijker voor je is geworden.

M.v.g.

You Break,I Fix
 
Klopt wat You break, I fix zegt. En wat die éénmalige bevoegdheid betreft, dit is nogal serieus. Dit moet schriftelijk gebeuren en hierbij moet ook de procedure uit AMM toegevoegd worden.
Erg vervelend voor je collega's. Vooral ook omdat ze gewoon uit company belang die besluiten hebben genomen. Ben benieuwd hoe dit afloopt.

Mvg,

Roger
 
Terug
Bovenaan