Groepsdiscussie

Beste leden en voorname professionals,

Ik moet me voorbereiden op een groepsdiscussie. Nu weet ik dat er bij verschillende vliegscholen en airlines groepsopdrachten zijn, maar toen ik hoorde dat het een discussie werd, was ik een beetje geschokeerd. Hier op het forum staat er meer informatie over opdrachten dan discussies (in vergelijking). Niet dat er o-zo-veel informatie staat over opdrachten maar toch.

Nu zou ik graag de volgende punten willen weten:
- Hoe ziet zo een discussie eruit, wat kan ik verwachten en hoe erop te reageren?
- Tips & Tricks?
- Niet dominant overkomen en goed meedoen is mij al duidelijk..

De groeten!
 
Het is eigenlijk heel simpel: Probeer samen met de groep het probleem op te lossen.

Ze doen altijd alsof je tegenstrijdige belangen hebt, daar moet je doorheen kijken, het belangrijkste is dat de groep zijn opdracht af maakt. Er kan maar 1 "winnaar" zijn als er wat verdeeld moet worden, maar ze willen zeker niet de rest naar huis sturen. Dus je hoeft niet te winnen, je moet gewoon constructief met de groep discussieren. En als je wat moet opgeven, prima, als er een goede reden voor is (kan je ook gewoon in de groep gooien, en je laten overtuigen).
 
Het resultaat is totaal onbelangrijk want er is geen goed antwoord. Als je maar samenwerkt en samen tot een oplossing komt. Beetje geven, beetje nemen, zorgen dat je iedereen bij de groep betrekt. Zorgen dat je in ieder geval wel een beetje inbreng had als je niet de leider was.
 
Als docent in een andere tak van sport neem ik de vrijheid hier ook even te reageren. Ik ben het helemaal eens met Cpt. Oveur. Het is in bepaalde beroepen, zoals dat van verkeersvlieger, zaak dat je samen kunt werken. Een groepsdiscussie kan een prima gelegenheid zijn om je daarin te bekwamen. Om constructief met de groep (met anderen en ook op dit forum ;) ) te kunnen discussiëren zijn zowel het inhoudelijke aspect (inhoudsniveau) als het relationele aspect (betrekkingsniveau) belangrijk. Anders gezegd, je moet met goede argumenten kunnen komen om gehoor te krijgen, maar de manier waarop je het doet moet ook verteerbaar en uitnodigend zijn.
Luisteren is ook een wezenlijke factor in het geheel. Mensen luisteren (en lezen) dikwijls maar half. In de cockpit kan het allemaal zeer nauw luisteren.
Een standpunt opgeven kan van moed getuigen als je zelf merkt dat het niet het juiste was.
Succes! :biertje:
 
Is het nou niet dat het belangrijkste is hoe je samen te werk gaat? Of is het resultaat zo belangrijk?
Het resultaat is niet belangrijk, maar je instelling moet zijn dat je probeert met de hele groep het beste resultaat voor het probleem te vinden. Je instelling moet niet zijn de uitblinker van de groep te willen zijn, dat kan er ook maar 1 zijn. En het is geen selectie voor de 2e kamer, dus elkaar aftroeven is helemaal niet gevraagd. Charismatische leadership-kwaliteiten ook niet. Die psychologen die zitten te kijken die zien jou met de bril "hoe gaat hij in een crew constructief werken". Je eigen belang najagen is helemaal niet belangrijk, zolang je maar niet over je heen laat lopen.

O ja, doodzonde: Geen democratie! Als je moet gaan stemmen dan loopt het verkeerd. Altijd proberen de minderheid te overtuigen ipv een beslissing te forceren. Ben jij de minderheid: Laat je overtuigen, ga niet akkoord met een stemming.
 
Laatst bewerkt:
Het hele aspect van groepsopdracht/discussie/samenwerken (of hoe je het beestje ook noemt) is tijdens een luchtvaartselectie grotendeels terug te voeren op het CRM aspect.

Cockpit Resource Management
Crew Resource Management
Company Resource Management

Hoe je het ook wend of keert, jij als verkeersvlieger moet kunnen functioneren in een wereld van procedures, collega's, regelgeving, hardware (vliegtuig) om tot een veilige vluchtuitvoering te komen. Dus ongeacht je eigen insteek, culturele achtergrond, opvoeding, principes of andere factoren die JOUW besluitvorming beïnvloeden, moet je samen met anderen een consensus bereiken.

Een groepsopdracht kan makkelijk of moeilijk lijken. Met een beetje tijdsbeperking kan het soms zelfs compleet onhaalbaar zijn om binnen de gestelde tijd de gehele opdracht uit te voeren. Het gaat er dus om hoe jij met anderen samen een gezamelijk resultaat bewerkstelligen die zo optimaal mogelijk is uitgevoerd in de gestelde tijd.

Ik ben geen psycholoog, maar kan me indenken dat men in deze opdracht probeert te achterhalen:

- Hoe verdedig je je eigen belangen?
- Leef jij je in in andermans belangen?
- Kun je luisteren naar anderen en elkaar de ruimte geven?
- Kun je soms je eigen belangen naar achteren schuiven ten behoeve van de groep?
- Kun je ingewikkelde instructies van de opdracht toepassen?
- Corrigeer/ondersteun je anderen indien zij niet goed de spelregels begrijpen/toepassen?
- Kun je een tijdsplanning hanteren om tot een resultaat te komen binnen de gestelde tijd?

Ben je dus een teamspeler die zich dus kan mengen in een groter geheel.

Mensen kunnen verschillende eigenschappen hebben zoals bijvoorbeeld dominantie of passiviteit. Een groep kan dus de ene keer heel actief zijn waarbij je soms anderen een beetje moet remmen. Of juist naar andermans mening vragen als hij/zij niet voldoende actief meekomt in de groepsdiscussie. Per groep kan het dus anders zijn. Denk echter wel dat de gemiddelde groep wat dominanter is dan de doorsnee mens en dat je dus soms wat meer moet inhouden en de groep moet wijzen op het algehele belang om tot een oplossing te komen.

Ik zal niet te diep ingaan op een groepsopdracht die ik bij Lufthansa voor de kiezen kreeg, maar kwam er op neer dat we allemaal een vertegenwoordiger waren van een afhandelingspartij op de luchthaven (Techniek, passage, catering, handling) en dat we in een korte tijd diverse werkzaamheden moesten uitvoeren. Echter teveel werkzaamheden dus je moest soms beroep doen op een andere partij (medespeler). Echter moest die andere partij soms ook weer een beroep doen op jou. Dus hoewel je stug kan blijven en anderen niet wil helpen (eigen doelen eerst) zul je zelf de andere spelers nodig hebben voor jouw opdrachten. Dus geven en nemen. Uiteindelijk toch weer een beetje groepsbelang want anders kom je uberhaupt niet klaar met de opdracht. Beetje tegenstrijdige spelregels waar je dus gezamenlijk een weg in moet vinden.
 
Even nog met JPC meelopen hier met deze anekdote uit mijn jeugd.

Toen Ome Art nog F/O Art was en CRM nog in de kinderschoenen stond ben ik natuurlijk ook op cursus gestuurd.
Toen ik weer op line kwam vroeg mijn Capt. waar ik reeds een aantal malen mee gevlogen had waar ik geweest was de laatste tijd.

Nou, dat heb ik hem haarfijn uit de doeken gedaan en met een beetje trots, omdat ik, zoals elke F/O, toch al gauw dacht veel te weten, hem maar eens gevraagd of hij al op de hoogte was van de laatste CRM ontwikkelingen.

Nou, dat was hij. Als volgt.

"Jonge man, in deze cockpit hier ben IK het management en JIJ de resource. Alles klar?
Checklist.

Ach, vroeger was alles veel simpeler.

Even on topic.
Het is inderdaad zo dat de opdracht an sich er weinig toe doet. De groep hoeft er geen prijs mee te winnen en zoals al boven gezegd, vaak kan je er nog niet eens iets van maken.
Het gaat inderdaad om samenwerken en ook een beetje leiderschaps testen.
Pas op, dit kan je niet even oefenen. Lees de bovenstande bijdragen nog even door en je hebt je antwoorden.

Cheers
Art
 
Terug
Bovenaan