Het hele aspect van groepsopdracht/discussie/samenwerken (of hoe je het beestje ook noemt) is tijdens een luchtvaartselectie grotendeels terug te voeren op het CRM aspect.
Cockpit Resource Management
Crew Resource Management
Company Resource Management
Hoe je het ook wend of keert, jij als verkeersvlieger moet kunnen functioneren in een wereld van procedures, collega's, regelgeving, hardware (vliegtuig) om tot een veilige vluchtuitvoering te komen. Dus ongeacht je eigen insteek, culturele achtergrond, opvoeding, principes of andere factoren die JOUW besluitvorming beïnvloeden, moet je samen met anderen een consensus bereiken.
Een groepsopdracht kan makkelijk of moeilijk lijken. Met een beetje tijdsbeperking kan het soms zelfs compleet onhaalbaar zijn om binnen de gestelde tijd de gehele opdracht uit te voeren. Het gaat er dus om hoe jij met anderen samen een gezamelijk resultaat bewerkstelligen die zo optimaal mogelijk is uitgevoerd in de gestelde tijd.
Ik ben geen psycholoog, maar kan me indenken dat men in deze opdracht probeert te achterhalen:
- Hoe verdedig je je eigen belangen?
- Leef jij je in in andermans belangen?
- Kun je luisteren naar anderen en elkaar de ruimte geven?
- Kun je soms je eigen belangen naar achteren schuiven ten behoeve van de groep?
- Kun je ingewikkelde instructies van de opdracht toepassen?
- Corrigeer/ondersteun je anderen indien zij niet goed de spelregels begrijpen/toepassen?
- Kun je een tijdsplanning hanteren om tot een resultaat te komen binnen de gestelde tijd?
Ben je dus een teamspeler die zich dus kan mengen in een groter geheel.
Mensen kunnen verschillende eigenschappen hebben zoals bijvoorbeeld dominantie of passiviteit. Een groep kan dus de ene keer heel actief zijn waarbij je soms anderen een beetje moet remmen. Of juist naar andermans mening vragen als hij/zij niet voldoende actief meekomt in de groepsdiscussie. Per groep kan het dus anders zijn. Denk echter wel dat de gemiddelde groep wat dominanter is dan de doorsnee mens en dat je dus soms wat meer moet inhouden en de groep moet wijzen op het algehele belang om tot een oplossing te komen.
Ik zal niet te diep ingaan op een groepsopdracht die ik bij Lufthansa voor de kiezen kreeg, maar kwam er op neer dat we allemaal een vertegenwoordiger waren van een afhandelingspartij op de luchthaven (Techniek, passage, catering, handling) en dat we in een korte tijd diverse werkzaamheden moesten uitvoeren. Echter teveel werkzaamheden dus je moest soms beroep doen op een andere partij (medespeler). Echter moest die andere partij soms ook weer een beroep doen op jou. Dus hoewel je stug kan blijven en anderen niet wil helpen (eigen doelen eerst) zul je zelf de andere spelers nodig hebben voor jouw opdrachten. Dus geven en nemen. Uiteindelijk toch weer een beetje groepsbelang want anders kom je uberhaupt niet klaar met de opdracht. Beetje tegenstrijdige spelregels waar je dus gezamenlijk een weg in moet vinden.