Boss du Manche
New member
Hallo JAR-FCL-guru's,
wederom een vraag waar ik mee worstel:
Ik doe een complete typekwalificatie, waarin een onderdeel "low visibility-training" zit. Deze training wordt gegeven door een SFI.
Stel nu, dat door tijdsgebrek, ik groep 9 niet afkrijg tijdens het examen, vooropgesteld dat dit dus wel ge-examineerd dient te worden, dan kan ik nog steeds mijn brevet aanvragen, echter spreekt de JAR-FCL dan over het feit dat er geen CAT II/III-kwalificatie bijzit. Ik heb echter nu al een brevet met een rating erop en vlieg CAT II/III, zonder dat dit fysiek op mijn brevet staat.
Een denkwijze kan zijn:
Groep 1 tot en met 8 (exclusief groep 4) zijn examenonderdelen voor het verkrijgen van het JAA-brevet. Groep 9 is een onderdeel, die je als bedrijf wel wilt examineren, omdat je bovenop het IVW-examen, ook nog een companycheck doet en low visibility onderdeel vormt van deze check.
In theorie zou het dus kunnen zijn, dat door tijdsgebrek je groep 9 niet doet en later terugkomt voor de company om groep 9 nog een keer te doen. Je brevet kan al wel aangevraagd worden.
Welk doel heeft groep 9 anders op het Flight Test Schedule?
wederom een vraag waar ik mee worstel:
Ik doe een complete typekwalificatie, waarin een onderdeel "low visibility-training" zit. Deze training wordt gegeven door een SFI.
- Dien ik nu wel of niet ge-examineerd te worden bij mijn examen in groep 9?
- Wanneer deze training gegeven wordt door een SFE/TRE, dient er dan nog steeds ge-examineerd te worden.
Stel nu, dat door tijdsgebrek, ik groep 9 niet afkrijg tijdens het examen, vooropgesteld dat dit dus wel ge-examineerd dient te worden, dan kan ik nog steeds mijn brevet aanvragen, echter spreekt de JAR-FCL dan over het feit dat er geen CAT II/III-kwalificatie bijzit. Ik heb echter nu al een brevet met een rating erop en vlieg CAT II/III, zonder dat dit fysiek op mijn brevet staat.
Een denkwijze kan zijn:
Groep 1 tot en met 8 (exclusief groep 4) zijn examenonderdelen voor het verkrijgen van het JAA-brevet. Groep 9 is een onderdeel, die je als bedrijf wel wilt examineren, omdat je bovenop het IVW-examen, ook nog een companycheck doet en low visibility onderdeel vormt van deze check.
In theorie zou het dus kunnen zijn, dat door tijdsgebrek je groep 9 niet doet en later terugkomt voor de company om groep 9 nog een keer te doen. Je brevet kan al wel aangevraagd worden.
Welk doel heeft groep 9 anders op het Flight Test Schedule?