Groep 9 van de ATPL-fts en TR(MPA,IFR)-fts

Boss du Manche

New member
Hallo JAR-FCL-guru's,

wederom een vraag waar ik mee worstel:

Ik doe een complete typekwalificatie, waarin een onderdeel "low visibility-training" zit. Deze training wordt gegeven door een SFI.

  • Dien ik nu wel of niet ge-examineerd te worden bij mijn examen in groep 9?

  • Wanneer deze training gegeven wordt door een SFE/TRE, dient er dan nog steeds ge-examineerd te worden.

Stel nu, dat door tijdsgebrek, ik groep 9 niet afkrijg tijdens het examen, vooropgesteld dat dit dus wel ge-examineerd dient te worden, dan kan ik nog steeds mijn brevet aanvragen, echter spreekt de JAR-FCL dan over het feit dat er geen CAT II/III-kwalificatie bijzit. Ik heb echter nu al een brevet met een rating erop en vlieg CAT II/III, zonder dat dit fysiek op mijn brevet staat.

Een denkwijze kan zijn:

Groep 1 tot en met 8 (exclusief groep 4) zijn examenonderdelen voor het verkrijgen van het JAA-brevet. Groep 9 is een onderdeel, die je als bedrijf wel wilt examineren, omdat je bovenop het IVW-examen, ook nog een companycheck doet en low visibility onderdeel vormt van deze check.

In theorie zou het dus kunnen zijn, dat door tijdsgebrek je groep 9 niet doet en later terugkomt voor de company om groep 9 nog een keer te doen. Je brevet kan al wel aangevraagd worden.

Welk doel heeft groep 9 anders op het Flight Test Schedule?
 
Hallo JAR-FCL-guru's,

wederom een vraag waar ik mee worstel:

Ik doe een complete typekwalificatie, waarin een onderdeel "low visibility-training" zit. Deze training wordt gegeven door een SFI.

  • Dien ik nu wel of niet ge-examineerd te worden bij mijn examen in groep 9?

  • Wanneer deze training gegeven wordt door een SFE/TRE, dient er dan nog steeds ge-examineerd te worden.

Stel nu, dat door tijdsgebrek, ik groep 9 niet afkrijg tijdens het examen, vooropgesteld dat dit dus wel ge-examineerd dient te worden, dan kan ik nog steeds mijn brevet aanvragen, echter spreekt de JAR-FCL dan over het feit dat er geen CAT II/III-kwalificatie bijzit. Ik heb echter nu al een brevet met een rating erop en vlieg CAT II/III, zonder dat dit fysiek op mijn brevet staat.

Een denkwijze kan zijn:

Groep 1 tot en met 8 (exclusief groep 4) zijn examenonderdelen voor het verkrijgen van het JAA-brevet. Groep 9 is een onderdeel, die je als bedrijf wel wilt examineren, omdat je bovenop het IVW-examen, ook nog een companycheck doet en low visibility onderdeel vormt van deze check.

In theorie zou het dus kunnen zijn, dat door tijdsgebrek je groep 9 niet doet en later terugkomt voor de company om groep 9 nog een keer te doen. Je brevet kan al wel aangevraagd worden.

Welk doel heeft groep 9 anders op het Flight Test Schedule?

Misschien is het een goed idee om met zoveel vragen (dit topic en die andere) eens het IVW of CAA te bellen, naar gelang je land van licensing. Zij weten het (hopelijk) zeker, plus met een beetje mazzel kun je het zwart op wit krijgen, altijd handig.
 
Terug
Bovenaan