Simpele tips voor duitsland.
Airspace G loopt bijna overal tot aan 2500 voet. In Duitsland behoor je een minimum hoogte van 2000 voet aan te houden. (Tenzij je een vliegveld nadert en/of het weer je lager dwingt.)
Airspace E begint op 2500 voet, maar je mag VFR doorstijgen tot 5000 voet, zonder je te melden bij FIS. Wil je boven de 5000 voet komen, even contact opnemen met FIS. Je krijgt bijna altijd toestemming, mits je een mode S transponder hebt en die op de juiste code in kunt stellen.
Oudere transponders lukt veelal trouwens ook gewoon, in ieder geval met mode C's.
Let wel op dat je om of over de naturschutz gebieden vliegt. Maar die zijn meestal niet erg hoog.
Om een idee van het luchtruim van Duitsland te krijgen kan ik je zeker de site van DFS aanraden. Je kunt daar (op basis van een niet bijgewerkte ICAO kaart van 2013) heel makkelijk een NOTAM briefing doen. Dan krijg je een mooie streep over een duitse ICAO kaart. Alleen moet je dan nog steeds een "echte" papieren kaart bij je hebben. Ze zeggen tenminste dat een print niet geldig is.
Wat heb je nodig om dat te doen? Een account (maar dat kan je gratis aanmaken) en de juiste URL:
http://www.dfs-ais.de (en dan op zoek naar iets als Notam briefing/VFR briefing.)
En dan kom je hier:
https://secais.dfs.de/pilotservice/preparation/bulletin/bulletin_edit_map.jsp
(Via de optie kaart (rechtsbovenin) kun je vervolgens verschillende kaarten kiezen, zoals die van Google, maar ook de ICAO versie.)
Let op: In Duitsland moet je je weer briefing op basis van GAFOR gebieden gedaan hebben die je doorkruist. Maar gelukkig zijn ze daar meestal niet zo streng mee.
AIP duitsland is inderdaad niet gratis/openbaar op het net te vinden.