gezocht: VFR kaart van Denemarken

  • Onderwerp starter Onderwerp starter RBA
  • Startdatum Startdatum

RBA

New member
Snelle vraag....

Ben voor een VFR trip naar Denemarken met spoed opzoek naar een VFR kaart voor dat gebied. Op het moment is hij echter uitverkocht bij alle luchtvaartshops die ik heb kunnen vinden :(

Heeft iemand hier misschien nog een kaart van Denemarken liggen (2009 of 2008) die ik kan overnemen? (en dit weekend kan ophalen?)

Alvast bedankt voor een eventuele reactie!

Groetjes

Rob
 
Bedankt voor de reacties. (pm)

We hebben gelukkig vandaag via via de 2009 kaart van denemarken in handen gekregen en dus we zijn compleet.

Nogmaals bedankt voor de reacties

Grtz

Rob
 
RBA, ik wil graag een keertje naar mn broer in Denemarken vliegen.
Nu is het erg lang geleden dat ik in een klein toestelletje en VFR en landen doorkruisend gevlogen heb.
Heb je tips over route, regels, benodigdheden, vliegtuighuur?

Over mij: opleiding bij EPST afgerond, dus heb CPL(A) ME IR rating, SEP rating. Training opgedaan in de PA28 en PA34 in USA en UK. (en nu dus alleen nog maar IR in de B737 op de sim aan het doen, het hele VFR vliegen single engine/single pilot is een beetje weggezakt...).
Heb ff flink de NL regels doorgespit, maar regels D en DK geen flauw idee! ;)
Ik wil graag van EHLE naar EKVH, gebruik hier veelal SkyDemon voor, ideaal. Alle airspaces en restricties enzo meteen in kaart.

Tips dus welkom!
Mag via PM

Groetjes Paul
 
Als je specifieke vragen hebt, of wat tips over vliegen in D wilt, waarbij je vooral wilt weten hoe je lastige regels kan omzeilen, mag je mij gerust een PM sturen. Ik kan je wel van de nodige tips voorzien.
 
Nou, specifiek hoopte ik een beetje op iemand die al eens een soortgelijke route had uitgestippeld naar het noorden van DK vanuit Nederland, waar alle no-go zones al in vermijd zijn? ;)
Daarnaast, wat precies de luchtruim specificaties zijn van D en DK voor wat betreft E airspace en IFR / VFR hierin. Beetje simpele uitleg hoe in deze landen de airspaces een beetje in elkaar steken.
En waar de AIP's van duitsland en denemarken te vinden zijn...

Gr.
 
Zou gewoon even de kaarten van Duitsland en Denemarken erbij pakken, dan zul je zien dat het allemaal wel meevalt. De Duitse AIP is niet gratis beschikbaar, die zul je dus moeten betrekken via een betaalde dienst. De AIP van Denemarken vond ik vrij snel via Google. Succes ermee.

Wil binnenkort ook graag eens naar Denemarken, Aeroe en/of Vejroe
 
Simpele tips voor duitsland.
Airspace G loopt bijna overal tot aan 2500 voet. In Duitsland behoor je een minimum hoogte van 2000 voet aan te houden. (Tenzij je een vliegveld nadert en/of het weer je lager dwingt.)
Airspace E begint op 2500 voet, maar je mag VFR doorstijgen tot 5000 voet, zonder je te melden bij FIS. Wil je boven de 5000 voet komen, even contact opnemen met FIS. Je krijgt bijna altijd toestemming, mits je een mode S transponder hebt en die op de juiste code in kunt stellen.
Oudere transponders lukt veelal trouwens ook gewoon, in ieder geval met mode C's.

Let wel op dat je om of over de naturschutz gebieden vliegt. Maar die zijn meestal niet erg hoog.

Om een idee van het luchtruim van Duitsland te krijgen kan ik je zeker de site van DFS aanraden. Je kunt daar (op basis van een niet bijgewerkte ICAO kaart van 2013) heel makkelijk een NOTAM briefing doen. Dan krijg je een mooie streep over een duitse ICAO kaart. Alleen moet je dan nog steeds een "echte" papieren kaart bij je hebben. Ze zeggen tenminste dat een print niet geldig is.

Wat heb je nodig om dat te doen? Een account (maar dat kan je gratis aanmaken) en de juiste URL:
http://www.dfs-ais.de (en dan op zoek naar iets als Notam briefing/VFR briefing.)
En dan kom je hier: https://secais.dfs.de/pilotservice/preparation/bulletin/bulletin_edit_map.jsp
(Via de optie kaart (rechtsbovenin) kun je vervolgens verschillende kaarten kiezen, zoals die van Google, maar ook de ICAO versie.)

Let op: In Duitsland moet je je weer briefing op basis van GAFOR gebieden gedaan hebben die je doorkruist. Maar gelukkig zijn ze daar meestal niet zo streng mee.

AIP duitsland is inderdaad niet gratis/openbaar op het net te vinden.
 
Terug
Bovenaan