gewoon een vraagje. (werktijden)

  • Onderwerp starter Onderwerp starter meerval
  • Startdatum Startdatum
M

meerval

Guest
gewoon een vraagje. hoe zit het nou met de werktijden als je piloot bent. de tijden zijn niet altijd hetzelfde, maar betekend dat dat je de ene dag 8 uur vliegt en de andere dag helemaal niet. en dat je dan lekker in het buitenland met een koud biertje op het strand zit in een of ander mooi land.
 
Ik zit meestal met een heerlijk glas chardonnay onder de palmbomen aan het water met uitzicht op tanned meat :cool:
Vliegen doe ik zeker niet 8 uur per dag, het is zo ongeveer 2 uurtjes. Maar ja ik doe het ook alleen maar voor m'n plezier. :grijns:

Bovenstaande gaat niet (altijd) op voor verkeersvliegers, maar ze hebben wel uitzicht tijdens de takeoff en landing op de pplérs onder de palmboompjes in die verre oorden.
 
Ja en nee.
De tijden lopen zo uiteen tussen de verschillende takken van de vliegelarij dat er weinig van te zeggen is.
Sommigen vliegen heel weinig (corporate) en anderen weer vrij veel (airline & charter).
Wat betreft "het schema"?
De een wel en de ander niet.
 
Corporate rooster/schema:24/7 standby/ telefoontje van boss. 0.5-12 uur blocktime

Charter rooster/schema: op vrijdag je rooster ontvangen voor de komende week/ 1-4 dagen vliegen per week, 8-14 uur werkdag.

Airline: geen ervaring mee
 
jo,

hangt af van wat de wet voorschrijft, en/of de cao die afgesloten is.
groot verschil tussen short en longhaul.
een paar dingen waar de WRR op gebaseer is:

-hoeveel tijdzones ga je door
-totale vliegduur, hoeveel relief
-hoeveel sectors per dag
-welke tijd aangemeld, geaklimatiseerd of niet.
-wat was voorgaande duty
-schema van de maatschappij; ie hoeveel vluchten per week

ikzelf zit op longhaul, en heb meestal na mn vlucht 1 dag rust op weg naar hkg, dan vlieg ik lokaal met 12-20 uur rust. en 1x per 7 dagen moet ik minimaal 30 uur rust hebben.

k.
 
Hier vliegen we zo ongeveer Jar-ops subpart Q.
10 dagen vrij per maand; ongeveer 3 standby dagen.
Sommige dagen met veel duty en weinig blokuren, waar je urenlang op het vliegveld of in de kist zit te wachten. Andere dagen waar je 12 of 13 uur werkt, waarvan 10 uur blok.
Gisteren was ik in totaal 2 uur op de Canarische eilanden, waar we op 2 verschillende waren. Dat drinken onder de palmen valt dus wel mee (of tegen..)
Soms moet ik om 0500 op het vliegveld zijn, dan ben ik in de middag klaar; andere keren begin ik later en ben ik om 2200 of 2300 klaar.
Geen enkele regelmaat, maar dat heeft ook wel z'n charme.
Ongeveer 75 uur blok, 150 uur duty, geen nightstops.
 
Terug
Bovenaan