Geldigheid uren, en weer oppakken vliegen in NL

Eric Schouten

New member
Hallo Allemaal,

Na een aantal jaren niet gevlogen te hebben, beginnen de latent aanwezige vliegkriebels zich weer om te zetten in een "oh wat heb ik zin" gevoel. Ik ben me dus aan het orienteren om de mogeljkheden te bekijken om af en toe eens de lucht in te gaan. Maar daarbij komen er toch wat vragen boven, en ik zie als al die berichten op dit forum doorlees, dat de afgelopen paar jaar de regels aardig veranderd zijn.


Mijn situatie:
Ik heb mid jaren 90 een PPL opleiding gedaan bij Ben-Air te Hilversum. (tot/m oefenbrevet, inclusief alle theorie, maar die is inmiddels natuurlijk verlopen). Daarna kwam ik terecht in de VS en heb het vliegen daar ook opgepakt bij Century Air (http://www.centuryair.com) in New Jersey (Part 141 FAA), ook daar solo rondgevlogen met mijn Student Pilot Certificate. mijn theorie gedaan, maar geen kans gehad om mijn brevet, final checkride, te halen omdat ik plots terug ging naar Nederland. De laatste trainingsvlucht aldaar was alweer in 2004. Veel van de trainingsvluchten waren ook cross-countries om lekker ergens naar toe te gaan, 100$ burger etc.

Kortom:
Periode 1994-1995
Total Hours Dual in PH-registered vliegtuig: 29
Total hours Solo in PH-registered vliegtuig: 5 (inclusief overland)
Total hours : 34

periode 1998-2004 FAA part 141 training:
Total Hours Dual in N-registered vliegtuig: 80,6
Total Hours Solo in N-registered vliegtuig: 10,4
Total Hours: : 91

Mijn vragen:
Als ik nu mijn training in Nederland weer op pak, zijn bovenstaande uren dan nog steeds geldig?
En specifiek, hoe staat het met de uren die ik gevlogen heb onder FAA rules (Century is geen JAA-FAA opleiding, maar gewoon FAA).
De basics van vliegen heb ik wel te pakken, en natuurlijk zal ik een en ander moeten bijschaven.:bwah:

Is het kostentechnisch handiger om voor een FAA brevet te gaan of toch voor de Nederlandse variant. (en kan de FAA versie ook in NL?)
Zelf denk ik ook dat ik nog wel eens in de VS zal gaan vliegen, maar wil hier mijn trainingsuren gaan doen.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben :grijns:
In ieder geval bedankt!

Groeten,
Eric
 
Laatst bewerkt:
Je theorie zal je wel helemaal opnieuw moeten doen, maar je praktijk denk ik niet.

Ik denk dat het volgens de wet op het volgende neerkomt (JAA):

Voor het afgifte van het PPL brevet moet je voldoen aan de 45 vlieguren waarvan 25 dbo, 10 solo en 150 nm solo overland waarbij je 2 verschillende velden aandoet.

Er staat nergens hoeveel jaar die uren geldig zijn. Het is natuurlijk wel belangrijk om je uren officieel met een logboek aan te kunnen tonen.

Dus ik denk dat als je via brainwash je PPL theorie haalt, je LPE doet en daarna via een FTO nog wat uren maakt om het weer "in de vingers" te krijgen, je van de zomer met een PPL rond kan fladderen.
 
Hi Immortal!

Bedankt voor deze toelichting! Ik ga me maar eens verdiepen in de mogelijkheden...en vooral financieen haha :-) Thanks!!

Meer reacties natuurlijk altijd welkom.
Groeten,
Eric
 
Hier klopt iets niet Eric,

periode 1998-2004 FAA part 141 training:
Total Hours Dual in N-registered vliegtuig: 80,6
Total Hours Solo in N-registered vliegtuig: 10,4
Total Hours: : 91

91 uur bij een Part 141 school en geen brevet?
Dan heb je of niet onder part 141 je training gedaan of je bent bij de neus genomen om maar maar even netjes te zeggen.
Zeker onder Part 141 zal je toch rond de 40-45 uur je brevet moeten hebben.

Je kan ook natuurlijk naar de VS komen het af te maken.
 
Hey Imo,

Thanks! Scherpe opmerking inderdaad :-) Ik had mijn brevet inderdaad al kunnen halen bij de 40 uur, was al scheduled voor de check-ride. Ik moest toen echter terug naar Nederland, en heb toen maar besloten om in de periodes daarna, als ik terug was in de States, gewoon lekker rond te vliegen met een safety pilot (instructor) zonder weer al mijn visa papieren aan te vragen. (9/11 maakte het weer wat lastiger). Ik heb lekker genoten van dual uren instructie, x-country vliegen met de instructeurs. Nu ik minder vaak in Amerika kom, heb ik eigenlijk wel de behoefte om zelfstandig de lucht in te gaan. Vandaar dat ik het wil oppakken.

Ik kwam net de site http://www.basic6aviation.com/ tegen, mss is dit een leuke optie..
 
Laatst bewerkt:
kuch... www.klmaeroclub.com ...ahum....

Kom gezellig bij ons clubje, lekker netwerkje opbouwen van vliegvriendjes om te gaan vliegen voor weinig geld, leer je ook weer veel van, krijg je goede tips voor Europa vliegen etc. Vele errwurkers zijn je al voorgegaan ;). Instructie geen probleem. PM anders effe...
 
Terug
Bovenaan