Geldigheid theorie RPL-PPL

Kilo Hotel

New member
In het archief van JAR-FCL kom ik over bovengenoemd thema onjuiste berichtgeving tegen. Er wordt gesteld dat de theorie die behaald is voor het RPL (gelijk aan PPL) het noodzakelijk maakt het PPL binnen een behaalde tijd te behalen, omdat anders de geldigheid van de theorie verloopt. Dit is onjuist.

IVW is van mening (brief d.d. 28 oktober 2004) dat een houder van een RPL(A) met de bevoegdverklaringen SEP (land) en RT (VFR-flights only) dit brevet heeft ontvangen op basis van een succesvol afgerond theorie-examen PPL(A) volgens de regels van JAR-FCL. Deze kennis, opgedaan tijdens de opleiding voor RPL(A) is, door het regelmatig gebruik maken van het bewijs van bevoegdheid RPL(A), operationeel gebleven. Er wordt geen tijdsbeperking aan gegeven.

Kees Hordijk
 
Hallo KH,

Ik geloof niet dat ik je post helemaal begrijp. Toen ik een tijd geleden ATPL theorie deed, moest je het binnen ik meen 24 maanden na het afronden van het laatste vak bijschrijven op een brevet. Dit mocht dus ook een PPL zijn. Als je dus geen praktisch brevet had binnen 24 maanden moest je weer opnieuw examen doen.

Groet Koning
 
Geldigheid theorie RPL voor PPL

Geldigheid theorie RPL voor PPL

Koning Lucht zei:
Hallo KH,

Ik geloof niet dat ik je post helemaal begrijp. Toen ik een tijd geleden ATPL theorie deed, moest je het binnen ik meen 24 maanden na het afronden van het laatste vak bijschrijven op een brevet. Groet Koning


In het JAR-FCL archief lees ik: Zover ik ook weet moet je je PPL halen binnen 24 maanden na je laatst behaalde theorie examen. Heb je eerst je RPL gehaald dan zul je door moeten gaan en binnen deze gestelde periode je PPL halen. Anders vervalt je theorie en zul je deze over moeten doen voor het behalen van je PPL.

Dit is onjuist. Ik ben in het bezit van een brief van IVW waarin staat dat door het regelmatig gebruik maken van de bevoegdheid RPL(A) de theorie-kennis operationeel gebleven is en met niet opnieuw theorie hoeft te doen als men de bevoegdheid PPL(A) wil halen.

Kees Hordijk
 
Terug
Bovenaan