Hoewel geen ervaring, heb ik me daar wel een klein beetje in verdiept. Please correct me if I'm wrong.
Het zit hem niet zozeer in het verschil tussen IFR en VFR op zichzelf (dat maakt vooral de annual een klein beetje duurder doordat er meer op en aan zit), maar het is een combinatie van factoren, en het grootste deel zit hem in de totaal andere selectie toestellen.
Allereerst bestáát een gecertificeerde IFR Risen gewoon niet. Wil je iets wat qua kruissnelheid in de buurt komt van zo'n Risen, dan eh... Cirrus SR22T ofzo? Breng maar een half miljoen mee aan aanschafprijs, en over de kosten per uur gaan we het maar niet hebben. Sommige Mooneys houden hem ook bij, met grote dorstige turbo Continentals. Gaat zomaar twee keer zo veel brandstof doorheen als de Rotax van de Risen, èn AVGAS, geen Mogas. Ook de "motorpot" ziet er dan heel anders uit dan het uurtarief van een ongecertificeerd Rotaxje.
Neem je genoegen met 100-120 KCAS ofzo dan heb je wat meer keuze. Een P-Mentor is bijvoorbeeld volledig IFR met de zuinige Rotax. Maar dan ben je veel meer uren kwijt aan dezelfde reizen. Dan gaan je kosten ook al snel door het dak, als die reizen je doel zijn en niet uren maken.
En dan nog is de gecertificeerde versie van dezelfde Rotax veel duurder dan de ongecertificeerde.
Voor die verschillen hoef je nog geen schroefje zelf aan te draaien. Ook professioneel onderhoud is goedkoper aan ongecertificeerd.