Garnalenkroketten op Oostende (EBOS) zijn top.

Bobo

Active member
Gisteren IFR naar EBOS geweest, was mooi weer en een flinke wind. Helaas hadden we geen tijd om even naar het strand te gaan, maar het luchthavenrestaurant is prima! De landingsgelden overstijgen de € 50,00 en dat vind ik wel veel worden, maar verder een vlotte afhandeling, super aardige lui van de aeroclub op het terras bovendien. Misschien kostte dat extra? De SID mooi over zee gevlogen, de haven van Zeebrugge stond VOL met nieuwe auto's. Met de C172 Diesel even FL140 aangetikt, liep 'ie toch mooi 132 KTAS met een rugwindje 160 knopen over de grond... Mooie hobby hebben we toch! Ik moet toch een keer langer blijven op EBOS, Brugge in de buurt, strand. Vond het vroeger een beetje een spooky veld, met oude airliners die er stonden te vergaan, maar het is vrij aardig opgeknapt.

Oostende140.jpg


Oostende1402.jpg
 
Ha leuk. Is dat nou een persoonlijk hoogterecord of was je al wel eens hoger geweest als PIC?

Betaal je voor IFR approaches eigenlijk nog extra kosten? Bij Eelde zag ik namelijk een keer approach kosten op de bon verschijnen terwijl ik VFR vloog.

Ik heb er toen verder niet naar gevraagd omdat ik elders op de bon weer wat gematst werd. Dan ga je niet moeilijk doen over een klein foutje in je nadeel.
 
Betaal je voor IFR approaches eigenlijk nog extra kosten? Bij Eelde zag ik namelijk een keer approach kosten op de bon verschijnen terwijl ik VFR vloog.

Op de luchthaven krijg je normaal gesproken alleen de landingen aangerekend. Daarna valt er bij de eigenaar van het toestel een factuur op de mat voor verkeersleidingskosten. Die komt niet van de luchthaven, maar van de verkeersleiding. In Europa wordt de facturering bijna overal uitbesteed aan Eurocontrol. De verkeersleidingskosten zijn te verdelen in terminal charges (alle vluchten naar een gecontroleerd veld) en route charges (kosten voor verkeersleiding onderweg, alleen bij IFR). In Lelystad worden op dit moment (nog) geen terminal charges berekend, maar op de meeste andere gecontroleerde velden doen ze dat wel.
 
Wat PPP zegt klopt inderdaad. Ik zou me kunnen voorstellen dat een luchthaven er nog een schepje bovenop doet, maar het is me (nog) niet opgevallen. Eerder vloog ik wel eens FL230 met een turbo Mooney, dat was mooi. 185 knopen true op 12,5 GPH.
 
Op de luchthaven krijg je normaal gesproken alleen de landingen aangerekend. Daarna valt er bij de eigenaar van het toestel een factuur op de mat voor verkeersleidingskosten. Die komt niet van de luchthaven, maar van de verkeersleiding. In Europa wordt de facturering bijna overal uitbesteed aan Eurocontrol. De verkeersleidingskosten zijn te verdelen in terminal charges (alle vluchten naar een gecontroleerd veld) en route charges (kosten voor verkeersleiding onderweg, alleen bij IFR). In Lelystad worden op dit moment (nog) geen terminal charges berekend, maar op de meeste andere gecontroleerde velden doen ze dat wel.
Zijn vliegtuigen onder 2 metric ton niet vrijgesteld van Eurocontrol fees?
 
Dan zal het een terminal charge geweest zijn, die ik kreeg van Eelde, en dus gewoon terecht. Dank voor de uitleg. Informatie over deze fees vond ik best moeilijk te vinden.
 
Dan zal het een terminal charge geweest zijn, die ik kreeg van Eelde, en dus gewoon terecht. Dank voor de uitleg. Informatie over deze fees vond ik best moeilijk te vinden.

 
@berggeit misschien mee volgende keer?
Dit zijn leuke tochtjes!
Ja, rustig aan ;) Ik heb nog een mooie lijst aan tochtjes die ik wil maken, maar ik moet ook op de centen letten, en het bovendien zodanig spreiden dat ik 'current' blijf terwijl ik met de grote brokken theorie bezig ben. Dus niet nu al m'n uren helemaal vol maken en dan geen geld meer overhouden voor de IR training...
 
Back
Top