Garmin 196 of Pocketfms?

Way2go

Member
Ben voornemens om Garmin 196 aan te schaffen. Lees echter op dit forum erg goede berichten over pocketfms.

1 Bevalt pocketfms ook als je IFR vliegt? Wat zijn de voordelen t.o.v.
"gewone" GPS m.b.t. approaches en weer? Ik neem aan dat je geen approach charts kunt oproepen met overlay van je route?

2 Ik vlieg regelmatig in de VS. Werkt pocketfms daar ook? Volgens de site wel maar iemand ervaring mee?

3 Is er iemand die pocket fms op een HTC710 gebruikt....of moet het echt een touchscreen PDA zijn?

Thanks!
 
Ik gebruik altijd een Garmin 196 als hulpmiddel. Handig om een GPS bij je te hebben waar je goed op thuis bent als je veel verschillende kisten huurt met verschillende GPSen. Dan kan je snel de goede kant op vliegen als je een intersectie krijgt en dan de rest van de nav/apparaten afstellen.

Heb zelf dat approach vliegen op overlays nooit zo goed begrepen. Zo moeilijk is een approach over het algemeen niet en actueel IFR heb ik zelfs nognooit (!) een volledige approach gevlogen. Je wordt meestal direct op een interceptie voor de ILS of VOR/DME gezet. En als het druk is wordt je "weg" gevectored, ergens buiten de procedure in een holding gezet (als nog nodig) en weer terug gevectored.. dat is mijn ervaring met kleine (langzame) kisten.
 
PocketFMS in US of A

PocketFMS in US of A

Zelf verschillende keren met PocketFMS in USofA gevlogen (Florida, Oregon, North Carolina). Alle keren goede maps kunnen downloaden. Zelf gebruik ik PocketFMS alleen VFR, ik kan dus niet aangeven of Garmin 196 beter is in dat aspect.

Volgens mij is Garmin iets handiger met knoppen etc. Bij PocketFMS ben je toch afhankelijk van de knoppen op je PDA. Bovendien is opstarten van PocketFMS iets dat even duurt; moet je dus (zeker) de tijd voor nemen voordat je gaat vliegen. Ik heb zelf een keer meegemaakt dat de batterij van mijn PDA eruit viel tijdens de vlucht (dan heb je dus niet 1-2-3 dat ding weer up&running). Maar dat ligt dus ook aan de PDA :rt:
 
Ok, thanks mannen!

Wat voor PDA gebruik je Flake? Is het er een met een touchscreen?

Vloog voorheen nimmer met een GPS. Deed alles, zowel VFR als IFR zonder. Maar na mijn laatste trip in Florida vorige maand waar een Garmin 430 geinstalleerd zat ben ik om.

Vlieg zelf overigens weinig in Nederland. Maar wil het wel frequenter gaan doen. Huur dan een N-reg vanaf Rotterdam. Dan lijkt me een GPS (of pocket fms) als back up net ff wat prettiger m.b.t. tot het airspace waar ik nagenoeg onbekend mee ben.
 
Ik ben het met Flake eens dat een Garmin GPS handzamer is dan een PDA (beter afgestemd op het doel: voor de vlieger). Als je de 430 prettig vindt, dan zou ik sneller voor een 196 (of 296 of etc) kiezen. Ze hebben veel overeenkomsten met de 430 (behalve dat de 196 geen SID’s heeft voorgeprogrammeerd, wel approaches – werkt allemaal beetje het zelfde als de 430). Geeft ook goed je luchtruim (alarm als je wilt) aan etc / Goed overzichtscherm en handige knoppen. Zelfde manier van vliegplannen programmeren etc.
 
Dan lijkt me een GPS (of pocket fms) als back up net ff wat prettiger m.b.t. tot het airspace waar ik nagenoeg onbekend mee ben.

No offence intended, maar lijkt me verstandig als je vaker in Nederland wil vliegen je je ook even verdiept in de luchtruimstructuur.
Die is vrij ingewikkeld, mede veroorzaakt door de schaal van ons landje...
Via www.vliegalseenvogel.nl kom je op een hele mooie 3d map van het luchtruim.
Je kan m ook draaien, kantelen etc etc.
grtz,

N-1
 
PocketFMS werkt prima, maar ik zou het niet op een HTC draaien. Daar zijn teveel andere programmaatjes op actief en dat komt de stabiliteit niet ten goede.

Er zijn goede ervaringen met het gebruik van PocketFMS op PNA's, van die GPS kastjes voor in de auto (Mio, Medion, Navigon etc.). Sommige heel goedkope dingetjes werken prima. Op het PocketFMS forum is een overzicht te vinden van wat werkt.

Maar zoals anderen al geroepen hebben, al dit moois alleen als backup gebruiken. Ken het luchtruim en weet om te gaan met kaart en kompas..
 
No offence intended, maar lijkt me verstandig als je vaker in Nederland wil vliegen je je ook even verdiept in de luchtruimstructuur.
Die is vrij ingewikkeld, mede veroorzaakt door de schaal van ons landje...
Via www.vliegalseenvogel.nl kom je op een hele mooie 3d map van het luchtruim.
Je kan m ook draaien, kantelen etc etc.
grtz,

N-1

N-1, heb je daar een direkte link voor? Ik krijg 'm zo snel niet gevonden.

Dank
 
Ja, beide links doen het nu ik die Adobe Viewer heb gedownload. Verduidelijkt de indeling inderdaad. Een heel nuttig ding, al mag 'ie wel geupdate worden. De Valkenburg en Soesterberg CTR's zijn inmiddels verleden tijd en de Schiphol SRZ's staan er ook nog niet op. Maar het werkt toch wel verhelderend om de boel eens zo gepresenteerd te zien.

Bedankt
 
. Een heel nuttig ding, al mag 'ie wel geupdate worden. De Valkenburg en Soesterberg CTR's zijn inmiddels verleden tijd en de Schiphol SRZ's staan er ook nog niet op.

helemaal mee eens!
Maar ik las de posting van way2go en moest er meteen aan denken...
het is n handige tool om enigszins ingeschoten te raken...en om wat inzicht te kweken...

graag gedaan..!
grtz,
N-1
 
Terug
Bovenaan