FRTOL

Chemicals

New member
Bestes

Nadat ik in Augustus mijn PPL heb behaald in Naples USA, ben ik momenteel nog wat aan het 'sukkelen' met mijn RT licentie.

Ik heb daar in Naples een UK issued EASA PPL gekregen. Door omstandigheden kon er daar echter geen RT examen worden afgenomen. Nadat ik hier in België daarover met een instructeur praatte, zei hij dat in België, de PPL skill test als een RT examen telt. Je krijgt dan ook deze licentie wanneer je dit gaat aanvragen adv je PPL.
Ik heb dan gebeld naar de Belgische CAA en daar bevestigden ze dit. Ze konden echter geen RT licentie geven aan een UK-piloot (wat ik dus officieel ook ben). Ze raadden me aan om eens naar de UK CAA te bellen. Zo gezegd zo gedaan, maar daar konden ze me niet helpen. Ze wisten namelijk zelf niet of dat in de UK ook zo het geval was.

Dan maar op hun aanraden een e-mail gestuurd. Echter na meer dan 3 weken geen antwoord, waarna ik nog eens belde. Ze gingen me dezelfde dag terugbellen met een antwoord, maar je raadt het al: ze hebben me zelfs niet een week erna teruggebeld. Dan ik maar terugbellen: nu kreeg ik te horen dat ik zowiezo een RT test moest doen.

Nu heb ik hier enkele vraagjes over. Is deze RT licentie 'EASA' bepaald? Ik bedoel, het is toch raar dat EASA landen zo'n verschillende opvattingen hebben over de RT licentie? Moest het hele EASA dit juist niet uniform maken?

Weet er iemand hoe lang het duurt om een UK PPL om te zetten naar een BE PPL?
Weet er iemand hoe snel je het RT examen in België kan doen na aanvraag voor dit?

Groeten
 
Je kan altijd het brevet omzetten naar een Belgisch cq Nederlands brevet. Maar ik zou gewoon nog eens CAA Gatwick proberen mischien dat er iets is fout gegaan met bellen of iets dergelijks
 
Hallo,

Ik heb ook in de USA mijn UK EASA PPL gehaald MET RT license. Tijdens een UK PPL skill test kan de examinator je alleen je Language Proficiency Exam (LPE) met level 6 beoordelen (en je vliegkunsten natuurlijk). Vindt de examinator dat je geen level 6 hebt (native speaker niveau) dan kan hij geen LPE afgeven maar moet je niveau door een aparte test instantie beoordeeld worden.

Mijn PPL examinator kon ook RT examens afnemen en heb dit NA de skilltest bij hem gedaan. Ik weet niet of dit was omdat EU/UK RT nogal anders is dan USA RT waar ik tijdens mijn examen mee heb gewerkt maar het lijkt me logisch dat dit een apart examen is.

Je kunt dus bij een UK RT examinator of LPE test centre een RT examen afleggen.

In de link een document van de UK CAA met een lijst van RT examinators met contact gegevens.

http://www.caa.co.uk/docs/33/Current FRTOL Examiners List AUG13.pdf

Ik weet dat je hier niet specifiek om vroeg maar misschien toch wel handig, zij zullen ook vast wel weten hoe de vork in de steel zit op dit gebied en meestal hebben ze geen 3 weken nodig om te antwoorden, evt ook voor toekomstige PPL'ers die hier mee te maken krijgen. En zo duur is een ticket naar de UK niet meer. Of je vliegt er zelf heen, leuke trainings dag toch? :p

Ik neem aan dat de RT EASA bepaald is, maar dat een NL/BE examinator geen wijzigingen op je UK PPL kan maken is logisch. Ik zeg er wel meteen bij dat het radiogebruik in de UK op sommige punten wel anders is dan bij NL VFR radio verkeer maar zo spits loopt het niet. Dit laatste punt is gewoon mijn mening, of het waar is, who knows ;)

Succes
 
Terug
Bovenaan