Frozen ATPL eisen

Ik ben in het bezit van een nationaal brevet frozen ATPL oftewel een B3 met B1 theorie. Ik begrijp dat mijn theorie gaat verlopen en dat ik dan binnenkort een kaal B3 oftwel CPL overhou. Dat wil ik niet want ik wil nog steeds dolgraag op een echt vliegtuig vliegen...:yeehaa:

Hoe houdt ik mijn ATPL theorie geldig? KAn dat nog? Wie kan me hierbij helpen??
Wat is de regelgeving

Thanks
 
FATPL

FATPL

Als je ieder jaar een profcheck doet en je CPL/IR geldig houd blijft je theorie B1 geldig tot 7 jaar na de geldigheid van je CPL/IR.

Dus simpelweg je CPL/IR geldig houden.

Gr. Joe
 
Weet niet of het mogelijk is, maar de moeite van het uitzoeken waard. Omzetten naar bv een Engels JAR brevet. Ik heb dat gedaan en van de Engelse CAA nooit iets gehoord dat het binnen een bepaalde tijd moest. Succes...
 
Wat Joe Bar zegt klopt. Als je elk jaar gewoon je ME/IR verlengd, wordt de geldigheid van je ATPL theorie ook weer een jaar verlengd. Blijft dan dus elke keer 7 jaar geldig. Heb dit zelf ook een keer nagevraagd bij IVW en werd bevestigd...

gr.
Slim
 
Dus het frozen gedeelte is geldig zeven jaar na laatste afgifte van het CPL en dus niet zeven jaar na eerste afgifte? Da's mooi, ik dacht namelijk dat het andersom was. :cool:
 
Beer zei:
Dus het frozen gedeelte is geldig zeven jaar na laatste afgifte van het CPL en dus niet zeven jaar na eerste afgifte? Da's mooi, ik dacht namelijk dat het andersom was. :cool:

Ik heb er absoluut geen kennis van! Maar als het andersom zou zijn, lijkt mij dat je dan om de zeven jaar theorie examen moet afleggen...
 
Nee je ATPL-theorie kan alleen verlopen als je nog geen CPL examen hebt gedaan. Als je dat examen wel binnen hebt hoef je idd alleen maar je profchecks bij te houden.

Hoe het loopt als je je CPL te lang niet meer geldig hebt gehouden weet ik niet maar ik geloof dat je dan nog iets van 5 of 6 jaar de tijd hebt om alsnog een profcheck/examen te doen.
 
Nee, je hebt 7 jaar na het behalen van de ATPL theorie, om je volledige ATP Licence te halen. Dat heeft niets te maken met de datum van je CPL. Na die 7 jaar is de theorie verlopen.
 
Dus als je niet binnen 7 jaar na het afronden van je ATPL theorie (of 7 jaar na je eerste examen) geen ATPL-check hebt gehaald moet je alles over doen en ben je alles kwijt?

Ik ken wel een hoop vliegers die na hun theorie een jaar praktijk-opleiding hebben gedaan, 2 jaar werkloos zijn en dan nog zeker 5-6 jaar rechts moeten zitten voor ze een ATPL examen mogen doen.

Moeten die dan na 7 jaar weer hun hele atpl-theorie over doen? :bwah:

Edit:

Even opgezocht in de JAR-FCL:
1.495
Periode van Aanvaarding:

b) Op voorwaarde dat een IR(A) wordt verkregen (...) zal een voldoende voor een theorie-examen voor een ATPL(A) ten behoeve van de afgifte van een ATPL(a) geldig blijven tijdens een periode van 7 jaar vanaf de laatste geldigheidsdatum van de IR(a) aangetekend op het CPL(a).

Duss ---> je theorie is 7 jaar geldig ná de laatste profcheck voor je CPL/IR
 
Laatst bewerkt:
Was er ook niet zo iets dat je met, zeg maar 'oude stijl ATPL' je wel binnen een periode van 7 jaar 500 multi-crew uren moest hebben, anders vervalt de hele bende alsnog??
 
Hillerbee zei:
Nee, je hebt 7 jaar na het behalen van de ATPL theorie, om je volledige ATP Licence te halen. Dat heeft niets te maken met de datum van je CPL. Na die 7 jaar is de theorie verlopen.
Ehh.....zie hierboven. Wat typen we hier nu allemaal? :1855:
 
Laat ik een voorbeeld geven vanuit de praktijk.

In '95 mijn volledig ATPL theorie gehaald (toendertijd nog B1)
In '03 pas in dienst gekomen van een airline
Op 09/06 (deze maand dus) mijn ATPL aangevraagd
uur geleden gebeld dat het in orde was.

Dus er zaten 11 jaren tussen het halen van de theorie en het aanvragen van het brevet en er zat 8 jaar tussen het behalen van de theorie en het beginnen met multipilot vliegen.

Ik ken de regels niet, maar misschien heb je wat aan dit verhaal. (of bel anders het IVW)
 
Koning Lucht zei:
Hallo,

Ik heb een brief van IVW thuis liggen dit dit bevestigt. Mocht iemand een kopie willen PM me dan.

Koning

Pm verstuurd. Maurice, maak je mailbox even leeg. Ik kan niks naar je versturen omdat je box vol zit namelijk. ;)
 
Terug
Bovenaan