Mischien een beetje
fftopic: maar hier wat gedachten van mijn kant...
Ik verbaas me af en toe over het niveau en het soort vragen wat gesteld wordt. Ik ben nu enige tijd met de ATPL-theorie bezig, heb de nodige examens gedaan (en gehaald gelukkig) maar laten we eerlijk zijn, wie interesseert het of de golflengte van een VOR metrisch, decimetrisch of hectometrisch is? Stel nuttige vragen die de kennis van het systeem en de procedures testen!
Ik weet dat het moeilijk is, ik heb zelf als instructeur vliegtuigtechniek ook examenvragen moeten maken wegens de overgang van de school naar de Jar-66 regelgeving. Iedere vraag die ik maakte ging eerst naar minimaal twee collega's en daarna naar de Examination manager. En ongeveer één derde van de vragen werd dan goed genoeg bevonden, vaak tot mijn grote frustratie (want dat betekende dat ik twee derde opnieuw moest doen
Echter, het niveau van de vragen (en dus de opleiding) werd daarmee wel beter gewaarborgd. En dan hebben we het hier over een school met twaalf man personeel. Hoe komt het dan dat de vragen uit de ATPL database, die door veel meer mensen worden gecontroleerd, soms toch van zo'n bedroevend niveau zijn? Soms lijkt het erop dat desbetreffende persoon echt niet heeft nagedacht over een vraag of niet meer kennis van het onderwerp dan de mensien bij wie hij de kennis moet toetsen. Ik kan op dit moment helaas even niet met een goed voorbeeld komen maar ik ben er tijdens het studeren genoeg tegengekomen.
En dan heb ik het nog niet eens over het databasen, want daardoor kan iedereen die een beetje goed is in memory een score van boven de 90% halen. Natuurlijk, ik maak daar ook gebruik van. De eerste examenronde heb ik stug vastgehouden aan de "ouderwetse" manier van studeren door netjes mijn aantekeningen te leren, de boeken goed door te lezen en de bijbehorende vragen (uit het boek) te maken. In het verleden altijd garantie voor prima cijfers waardoor ik toch wel bij de beteren van de klas behoorde :angel: Ok, ik zal niet te veel overdrijven maar you get the point. Maar wat was nu het resultaat? Eén gezakt en drie gehaald waarvan één met de hakken over de sloot. Terwijl studiegenoten dik in de 90% zitten zonder bij wijze van spreken het boek open te slaan. Dus de tweede ronde heb ik ook een abonnementje genomen en zie, alle vier (drie plus her) boven de 90%.
Wiens idee is het eigenlijk geweest om alle luchtvaartexamens meerkeuze te maken? Vast van een examinator die het nakijken beu was. Nu kunnen ze het lekker in de computer schuiven en je score rolt eruit. Boek vanbuiten geleerd maar toch 70% omdat de vragen zo krom gesteld zijn? Vette pech! Wat wordt er eigenlijk nog ge-examineerd?
Gelukkig mocht ik zelf nog lekker in de goede oude tijd open vragen maken voor mijn VOT (vliegtuigonderhoudstechnicus heette dat toen nog) diploma. Als je dan de stof niet beheerste, kon je altijd nog een lulverhaal opschrijven en hopen dat je nog een puntje of twee haalde :blabla: :grijns: