Foute keuze?

TheSkySTheLimit

New member
Dag mede-airworkers

Ik heb na het lezen van vele forumposts op airwork (en andere sites) uiteindelijk toch besloten om bij CAE Brussels mijn opleiding tot lijnpiloot te starten. Nu ben ik net begonnen en begin ik al te twijfelen of ik de juiste keuze heb gemaakt, vooral het wegzijn van familie en vrienden (ookal is het relatief kortbij en slechts voor enkele dagen) valt me zwaarder dan gedacht, wat dus niet de beste eigenschap voor een piloot is.
Dit plus het feit dat er zowieso al maar weinig jobs zijn en dat de opleiding 'stukken van mensen' kost, doet me twijfelen.
Ik weet dat ik er al veel eerder aan had moeten denken, maar pas wanneer de opleiding écht begint krijg je zoiets door.

Zou het dom zijn om nu nog te stoppen met de opleiding en een (waarschijnlijk) once in a lifetime opportunity te verspelen, of zou het net dom zijn om alsnog door te zetten?

Bedankt!
 
Ik ken meerdere voorbeelden van mensen die het ook zwaarder viel dan gedacht en vervolgens zijn gestopt. Zij hebben er geen seconde spijt van gehad en dragen nu niet de financiële lasten met zich mee als anderen die met tegenzin maar hebben doorgezet puur vanwege het ''niet willen opgeven'' en nu spijt als haar op hun hoofd hebben.

Alles went, ook het weg zijn. Maar als jij je nu al ongelukkig voelt, hoe denk je dan dat het gaat zijn als je een paar jaar in Zuidoost Azië, het midden-oosten of Afrika zit? Het is niet erg om te evalueren, ook al is het in een vroeg stadium. Je moet uiteraard je eigen conclusies trekken maar het is nu eenmaal een gegeven dat je dadelijk werkloos van de opleiding af gaat komen en voorlopig niet aan een baan gaat komen. Je hebt echter wel een grote schuld en ook daarin ben je niet de enige.

Buiten dit alles kan je hier genoeg lezen over hoe het is als je van school af komt, daar heb je mij of andere niet voor nodig. Hoe dit in te vullen op je eigen situatie dat kan je zelf denk ik als geen ander.

Succes!
 
Zou het dom zijn om nu nog te stoppen met de opleiding en een (waarschijnlijk) once in a lifetime opportunity te verspelen, of zou het net dom zijn om alsnog door te zetten?

Een erg moeilijke kwestie en een vraag die natuurlijk niemand zo voor jou kan beantwoorden...
Feit blijft wel dat de kans op een baan binnen Europa direct na je opleiding momenteel klein is, hoewel het natuurlijk gissen blijft vwb de economische situatie over 2 jaar...


en dat de opleiding 'stukken van mensen' kost

Wat bedoel je hiermee?

Ik weet dat ik er al veel eerder aan had moeten denken, maar pas wanneer de opleiding écht begint krijg je zoiets door.

Dat is helaas meestal waar... Pas als je je in een dergelijke situatie bevindt leer je jezelf goed kennen.


Feit blijft wel dat je de knoop moet doorhakken en voor jezelf een goed beargumenteerde keuze zult moeten maken waar je zelf ook 100% achter moet staan.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar je kunt natuurlijk ook eerst gaan studeren en dan het hele plaatje nog eens aankijken... Heb je je al eens in zweefvliegen verdiept?
 
Hoeveel kost het je als je er nu mee kapt? Oftewel, wat ben je contractueel met de bank en school aangegaan v.w.b financiën?

Qua banen zeg ik; als het financieel kan: stoppen. Qua "heimwee" zeg ik: daar groei je wel overheen. Ik weet niet hoe oud je bent? Maar kan me voorstellen dat je even moet wennen als je 18 bent en nu net pas uit huis bent gegetrokken. Het went sneller dan je denkt;) Geloof me, ik spreek uit eigen ervaring.
 
Als ik van jou was, ik zou stoppen. Mss kan je nog een groot deel van je som recuperen zodat je geen torenhoge schuld meedraagt. Het is beter dat je dit nu realiseert dan wanneer je de opleiding hebt afgerond, want dan is er geen weg meer trug. En het is absoluut niet iets om voor je te schamen. Je buikgevoel is altijd correct!!!

Succes met je keuze.
 
De 1e termijn is 13000 euro, dus die zal je waarschijnlijk kwijt zijn. Ik verwacht niet dat de bank nog een soort van boete zullen vragen aangezien je niet het volledige bedrag gaat lenen.

Als je nu al na 5 dagen van huis heimwee krijgt, kan je denk ik beter stoppen. Straks ga je voor je opleiding 6 maanden naar Amerika. Hier zal je veel aan huis denken en als je dan ook nog wat tegenslagen er bij krijgt wordt het helemaal zwaar voor je.

Na je opleiding zal je ook weer ver van huis zitten, aangezien de banenmarkt in Belgie ook niet heel veel hoop biedt.
 
Citaat:
Origineel gepost door TheSkySTheLimit
en dat de opleiding 'stukken van mensen' kost
Wat bedoel je hiermee?

Een Zuidnederlandse uitdrukking voor "peperduur"

Ten gronde: een ATPL als enige hoger diploma lijkt mij bijzonder riskant - maar we kennen van de vraagsteller noch de ambitie, noch het budget. Zoals reeds vaker gezegd zou ik aanraden eerst een andere hogeschoolopleiding te volgen, en pas aan de ATPL te beginnen als het eerste diploma binnen is. Niet dat er dan zekerheid is, maar de kansen op een baan zullen al flink beter liggen.
 
Dag mede-airworkers

Ik heb na het lezen van vele forumposts op airwork (en andere sites) uiteindelijk toch besloten om bij CAE Brussels mijn opleiding tot lijnpiloot te starten. Nu ben ik net begonnen en begin ik al te twijfelen of ik de juiste keuze heb gemaakt, vooral het wegzijn van familie en vrienden (ookal is het relatief kortbij en slechts voor enkele dagen) valt me zwaarder dan gedacht, wat dus niet de beste eigenschap voor een piloot is.
Dit plus het feit dat er zowieso al maar weinig jobs zijn en dat de opleiding 'stukken van mensen' kost, doet me twijfelen.
Ik weet dat ik er al veel eerder aan had moeten denken, maar pas wanneer de opleiding écht begint krijg je zoiets door.

Zou het dom zijn om nu nog te stoppen met de opleiding en een (waarschijnlijk) once in a lifetime opportunity te verspelen, of zou het net dom zijn om alsnog door te zetten?

Bedankt!

Alleen jij kunt oordelen of je ordinaire heimwee hebt of het echt niet trekt om weg te zijn van je familie en vrienden. Er is maar een hele kleine groep mensen die echt doodongelukkig van wordt als ze een weekje van huis zijn, maar als jij ertussen zit, dan is dat jouw realiteit.

Of het dom is om nu te stoppen? Ach, het is misschien dom dat je er niet eerder aan gedacht hebt, maar het is nooit dom om te stoppen. En laten we eerlijk zijn, de CAE is echt geen 'once in a lifetime opportunity'. Je hebt wat testjes gehaald en een som geld geleend, meer niet. Dus maak het niet moelijker dan het is :).

Alleen jij kan in je hoofd kijken, alleen jij kent de financiële risico's die je loopt, alleen jij weet hoe graag je piloot wilt worden en wat je er voor over hebt om dat doel te bereiken. Het enige dat ik kan zeggen is: schroom er niet voor om van gedachten te veranderen, maar neem ook geen overhaaste beslissingen!

Succes.
 
Ik weet niet of België ook dit spreekwoord kent; "Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald".

Het is niet dom om te stoppen, het zou dom zijn om tegen beter weten in door te gaan en in een situatie te belanden waar je óf ongelukkig bent omdat je geen job hebt vanwege de financiën, óf ongelukkig omdat je wél een job hebt maar veel van huis bent.
 
Een erg moeilijke kwestie en een vraag die natuurlijk niemand zo voor jou kan beantwoorden...
Feit blijft wel dat de kans op een baan binnen Europa direct na je opleiding momenteel klein is, hoewel het natuurlijk gissen blijft vwb de economische situatie over 2 jaar...

En buiten Europa al even groot.
 
als je als nederlander "vies" wordt van de gedachten dat je fftjes naar brussel gaat, waar je bij wijze van spreken op de fiets naar toe kan, dan ga jij in je eentje staan huilen ergens in een zijstraatje in bangkok...

ik zeg niet doen!

Het is gewoon even wennen en uiteindelijk lukt dat alleen zijn zonder problemen, maar ik weet ook dat eens je opleiding gedaan is, je kans op een job in eigen land pretty much 0% is.

De 1e termijn is 13000 euro, dus die zal je waarschijnlijk kwijt zijn. Ik verwacht niet dat de bank nog een soort van boete zullen vragen aangezien je niet het volledige bedrag gaat lenen.

Die 13.000 komt uit eigen zak, dus de bank heeft in principe nog niets uitgeleend aan mij, meer als een kleine boete zal het zeker niet zijn.
 
Als ik van jou was, ik zou stoppen. Mss kan je nog een groot deel van je som recuperen zodat je geen torenhoge schuld meedraagt. Het is beter dat je dit nu realiseert dan wanneer je de opleiding hebt afgerond, want dan is er geen weg meer trug. En het is absoluut niet iets om voor je te schamen. Je buikgevoel is altijd correct!!!

Succes met je keuze.

Zo denk ik er inderdaad ook over, nu is de financiële schade lang nog niet zo groot dan wanneer ik de volledige opleiding zou afgerond hebben en dan waarschijnlijk of zonder thuis zit of tegen m'n zin in 1 of ander ver land moet gaan zitten.

Bedankt!
 
Terug
Bovenaan