Fly & Drive

  • Onderwerp starter Onderwerp starter XDgb14
  • Startdatum Startdatum
Twee ton is best de moeite GBOF. Het blijft toch een autogyro, strictly VFR ook toch?
 
Ziet er fantastisch uit, maar het verbruik is in vergelijk met vergelijkbare gyro's niet echt om over naar huis te schrijven.

Ik weet dat ik een zeikerd ben, en ik zie gyro's weliswaar van de straat komen, maar dit concept niet van de grond. Ik heb zelf een paar uurtjes gyro gevlogen, en het is echt fantástisch! Maar door het gemiddelde weer in NW-Europa nog veel te beperkt inzetbaar.

Daarnaast weet ik niet hoe ze zich dat voorstellen. Als alleen al 10% van het verkeer dat nu 's ochtends in het verkeer vast zit, met een gyrocopter aan het verkeer voorbij wil gaan vliegen, dan wordt starten en landen op een beetje 'Car/Air-Port' een ramp. Om van de ongelukken nog maar niet te spreken. En dat was nu waarmee ze in Nederland wilde experimenteren, een concept om de files wat te omzeilen. Alleen is dat stukje een beetje van de website verdwenen, zie ik net?

Voor 50k heb je in Duitsland al een nieuwe Gyro. Alleen mag je daar niet mee over de straat rijden. En ze zien er niet zo Apache-achtig uit.. :)

Ben benieuwd waar het heen gaat!
 
Zal een goedkope auto zijn om all-risks te verzekeren lijkt me :)

Ik denk dat Variatie gelijk heeft, maar ik wil niet teveel beancounter zijn. Als `t wat wordt lijkt me het wel leuk om `s te proberen.
 
Heb al gyrocopter gevlogen hoor :)
Het lijkt me zelf wel heel leuk om bijv. op EHMZ te vertrekken per gyro, te landen in bijv. lausanne of sion en dan gratis Italië in te rijden met je vliegtuig. Je ontloopt dan de luxe belasting in Italië.

Maar het zal er wel nooit van komen :(
 
Ok, jammer dan. Nou, ja, als je toch nog een keer zin hebt... ;)

Ben ook benieuwd wat de verkoopsgetallen gaan worden, en of er iets van een lease-concept komt.
 
Vraagje, uit interesse, wat voor een rating is dat. Ik heb ook in nieuwe EASA regelgeving niets over gyro gelezen. Wordt dat nog steeds nationaal geregeld ?
Die gyro's in Nederland die je wilt huren waar vallen die onder, is het een MLA onderklasse of iets dergelijks (zoals paramotors).
Lijkt mij overigens geweldig om mee te vliegen !
 
Misschien `s afspreken dan op Seppe of zo? Dan vliegen LHU en ik naar Seppe toe en kunnen we beiden `s een rondje. LHU heeft een Tecnam en komt van Maastricht en ik heb een Cessna en kom van Arnemuiden.
 
Hoe het precies in Nederland zit met papierwerk, weet ik niet. Ik heb in Duitsland mijn opleiding gedaan. Daar heb ik een UL-brevet gekregen met als aantekening Gyrocopter, maar dat is, zover ik weet, in Nederland het MLA-brevet. Dus het is inderdaad allemaal op nationaal niveau geregelt. Onder bepaalde omstandigheden mag je er verder wel gewoon mee over de grenzen vliegen enzo.

Het startgewicht van de gyrocopter ligt daarmee in NL en DL bij 450 kg.

Hoe het met de PAL-V zit, weet ik dus niet, die heeft een beduidend hoger startgewicht. Daar zou dus een 'normaal' brevet met class-rating Gyrocopter voor moeten komen, maar hoe ze dat willen doen binnen EU-regelgeving, of op nationaal niveau, kan ik natuurlijk ook niet zeggen.

Ik zal inderdaad eens kijken of ik een middagje op Seppe voorbij kan komen, kunnen we binnenkort wel eens nader plannen.
 
Zo ver ik weet, kun je in Nederland inderdaad geen gyro op reg zetten. In Duitsland kan dat wel, dus alle gyro's in Nederland (die ik ken/gezien heb) hebben ook allemaal een duitse UL registratie.

Het duitse UL brevet is NIET gelijk aan het nederlandse UL brevet en inderdaad mag je met een duits UL brevet gewoon de grens over. Let trouwens wel op, want met het duitse UL brevet dat je hebt behaald op een gyro, mag je GEEN fixed wing UL vliegen. Omscholing kan trouwens wel en is redelijk simpel. Net als de omscholing van Duits UL fixed wing naar Duits UL gyro.

Ik zou trouwens serieus overwegen om dan lekker naar Duitsland te vliegen. Als Variatie een UL moet gaan huren, zou je bijvoorbeeld even naar BorkenBerge kunnen gaan. Ik weet dat er daar minimaal 1 te huur is. Voordeel is dat de prijzen in Duitsland significant lager liggen dan in Nederland.
 
Even voor mijn info, waarin verschilt het duitse UL brevet dan van het nederlandse MLA-brevet?

Verder klopt het inderdaad dat ik geen UL(ML)-fixed wing mag vliegen, maar daar heb ik genoeg andere aantekeningen voor.. ;)
 
N2024 hier kun je blijkbaar lessen voor de gyro. Ken jij deze man (is bij je in de buurt) ? Wat voor een brevet haal je dan ?
 
Ik ben daar inderdaad wel `s wezen gyrocopteren. Is volgens mij gewoon een NL brevet hoor. Maar dat is wel een grijs gebied.

Ik ken iemand die een gyrocopte brevet aan vroeg en een helicopter brevet kreeg thuisgestuurd (terwijl diegene nog nooit een heli had bestuurd). :duh:
 
Ik ken iemand die een gyrocopte brevet aan vroeg en een helicopter brevet kreeg thuisgestuurd (terwijl diegene nog nooit een heli had bestuurd). :duh:

Daar zou ik zich geen bezwaar tegen hebben.:biertje:
Ik PM je volgende week misschien nog een keer, ik heb wel interesse, maar na het lezen van de website ook vragen. Maar ben nu even te druk. Volgens de website geven ze ook opleiding CPL/IR/ME (vleugelvliegtuigen uiteraard) zou dus een FTO moeten zijn, maar er is geen FTO bekend onder die naam of op dat adres. Verder is er een foto van het lestoestel, maar dat is geregistreerd als experimental. Mag dat lesgeven op een experimental ? Dus nog wat vraagtekens bij de betrouwbaarheid.
 
Terug
Bovenaan