Fiscaliteit voor Belgen

EBAW_timus

New member
Hello people,

Ik begin straks (als Belg) aan de KLS in klas 07-01 en moet mijn inschrijving in de gemeente Tynaarlo afronden ahv een huurcontract dat ik van de KLS zou moeten krijgen. Dit is nuttig voor de kosten later fiscaal te kunnen aftrekken.

Nu moet ik ervoor zorgen dat mijn inschrijving afgerond is voor dat de ABN AMRO zijn eerste betaling doet aan de KLS, anders bye bye fiscale aftrek :bwah:

Heeft iemand een idee hoe lang het duurt vooraleer de inschrijvinging voltrokken is na het indienen van het huurcontract?

Ik zoek eigenlijk iemand die hier het praktische van kent.

THX!
 
Tja, denk niet dat de gemeente van het altijd pittorekse Tynaarlo te vergelijken is met die van Amsterdam. Maar als je je hier in Amsterdam bij de gemeente langs gaat ben je meteen dezelfde dag ingeschreven en dit wordt enkele dagen later per post bevestigd met een bewijs van inschrijving gedateerd op de dag dat jij bij het stadsdeelkantoor (gemeentehuis) geweest bent.
Inmiddels kun je je ook al online inschrijven, maar hier heb ik geen ervaring mee.
Ik zou even met afdeling burgerzaken van het gemeentehuis bellen en ze kunnen je het zo vertellen!
 
Een andere vraag mbt deze topic:

-Moet je, als belg, om te kunnen genieten van de belastingsaftrek in Nederland gaan wonen na je opleiding ?

- Moet je in Nederland (gaan) wonen als je gebruik wilt maken van de financiering met ABM Amro ?


Groet
 
het inschrijven duurd niet zo lang max 1 week.. die gasten hebben toch geen F*** te doen. maar over fiscaal aftrekken, ik heb duizenden belminuten verspilt om daarop antwoord te krijgen, maar van (fiscaal) aftrekken hebben ze opeens nooit van gehoord. nu heb ik via via een belasing adviseur die wel zn poten wilt uitsteken. Maar hij zegt dat het moeilijk word om iets terug te krijgen. (kleine regeltjes worden fataal)

l5h2
 
woonplaats tijdens en na de opleiding

woonplaats tijdens en na de opleiding

Een andere vraag mbt deze topic:

-Moet je, als belg, om te kunnen genieten van de belastingsaftrek in Nederland gaan wonen na je opleiding ?

- Moet je in Nederland (gaan) wonen als je gebruik wilt maken van de financiering met ABM Amro ?


Groet

Als Belg moet je tijdens de opleiding gedomiciliëerd zijn in Nederland, om de aangifte aan de Nederlandse fiscus te kunnen doen.
Alsook moet je dus na de opleiding woonachtig zijn in Nederland om onder de Nederlandse belastingswetgeving te vallen, die de student toelaat opleidingskosten fiscaal af te trekken.

Deze fiscale aftrek is volledig en onbeperkt, wat wilt zeggen dat je de volledige opleidingskosten mag inbrengen voor fiscale aftrek. En onbeperkt in de zin dat je deze fiscale aftrek onbeperkt mag spreiden over een aantal jaar (aldus een medewerker van ABN AMRO van afd. pilotendesk te Paterswolde).

In principe moet je niet in Nederland wonen om de financiering bij ABN AMRO te kunnen regelen

greetz
 
..

..

Woonachtig zijn in Nederland zal niet genoeg zijn. Je zult bovendien een NL werkgever moeten vinden en belasting betalen in NL, anders valt er weinig af te trekken.

KLS dus prima, of welke school dan ook, maar als je vervolgens bij SNBrussels mag beginnen kan je het wel shuttelen met je fiscale voordeel..

tjau tjau
 
Als Belg moet je tijdens de opleiding gedomiciliëerd zijn in Nederland, om de aangifte aan de Nederlandse fiscus te kunnen doen.
Alsook moet je dus na de opleiding woonachtig zijn in Nederland om onder de Nederlandse belastingswetgeving te vallen, die de student toelaat opleidingskosten fiscaal af te trekken.

Deze fiscale aftrek is volledig en onbeperkt, wat wilt zeggen dat je de volledige opleidingskosten mag inbrengen voor fiscale aftrek. En onbeperkt in de zin dat je deze fiscale aftrek onbeperkt mag spreiden over een aantal jaar (aldus een medewerker van ABN AMRO van afd. pilotendesk te Paterswolde).

In principe moet je niet in Nederland wonen om de financiering bij ABN AMRO te kunnen regelen

greetz

Je informatie klopt niet volledig.

Je moet zorgen dat je voor de opleiding gedomicilieerd bent in Nederland. Daardoor krijg je een Nederlandse belastingsbrief en kan je je studieschuld aftrekken van inkomen (=0 op dat moment). Dat bouwt zich zo een aantal jaren op.
Na de opleiding heb je drie mogelijkheden denk ik:

a) je woont in Belgie en werkt in Nederland. Je betaalt dan Nederlandse belastingen en je kan gebruiken maken van het fiscale voordeel = mijn geval
b) je woont in Nederland en werkt in het buitenland. ALS je dan in Nederland belastingen zou mogen betalen, dan kan je ook gebruik maken van het fiscale voordeel
c) werken en wonen in het buitenland ... dan heb je niks meer te maken met Nederland en heb je geen fiscaal voordeel wat betreft je studieschuld = slechtste situatie van de 3.

Puntje b zou je moeten uitzoeken, dat weet ik niet zeker.

Als je nog vragen zou hebben, ik kan je proberen helpen als je dat zou willen.

Wanneer mag je beginnen op de KLS?
 
EBAW-timus,

Sinds 2006 is het hele proces voor de Belgen veranderd. Je zal je eerst moeten gaan inschrijven in de gemeente Tynaarlo.
Hiervoor moet je
- op voorhand in gemeente van geboorte een internationaal geboorteakte aanvragen, anders mag je terugkomen
- neem gegevens van je ouders mee (volledige naam, geboortedatum en plaats)
- HET HUURCONTRACT van de kamer (krijg je als je op de KLS zelf zit)
- Verklaring van de KLS dat je daar studeert
- identiteitsbewijs enz...

Na je inschrijving (2 tal weken, blijkbaar duurt het zo lang om je in het systeem te zetten) moet je contact opnemen met de immigratiedienst in Zwolle om een afspraak te maken. Hier moet je dan nog bepaalde zaken tekenen en krijg je een stempel in je paspoort.

Wat betreft de KLS, neem contact op met Mevr. Van Veen en leg de situatie uit. Doordat je moet wachten op je huurcontract is het onmogelijk op tijd te betalen. Gezien het hele geswitch in de procedure heeft het bij mij 3 maand geduurd. Ik heb gewoon toelating gekregen van het school dat de eerste betaling later gebeurde. Voor het fiscale voordeel werkt dit met terugwerkende kracht, dus ook geen probleem.

Zit je hier deze week bij de natuurkunde klas?
 
<offtopic>Zie ik het goed FD, schrijf je toch nog een berichtje na je afschiedsbrief? Ik hoop dat je aiworkverslaving toch weer gaat opspelen, want je brengt met je duizenden berichten leven in de tent en goede raad. Bovendien is de kans dan groter dat je ooit nog eens opduikt op de BBQ, zodat je je mystieke naam niet te veel eer aan doet.
</offtopic>
 
<offtopic>Zie ik het goed FD, schrijf je toch nog een berichtje na je afschiedsbrief? Ik hoop dat je aiworkverslaving toch weer gaat opspelen, want je brengt met je duizenden berichten leven in de tent en goede raad. Bovendien is de kans dan groter dat je ooit nog eens opduikt op de BBQ, zodat je je mystieke naam niet te veel eer aan doet.
</offtopic>

Niets aan toe te voegen! Ik lees hier al jaren mee en het zou zonde zijn als er hier geen profs als jij meer aanwezig waren....

Trek je niks aan van die kwallen....laat ze lekker
 
b) je woont in Nederland en werkt in het buitenland. ALS je dan in Nederland belastingen zou mogen betalen, dan kan je ook gebruik maken van het fiscale voordeel

Puntje b zou je moeten uitzoeken, dat weet ik niet zeker.
Dat heeft te maken met het belang dat je in NL hebt.
Als je bijv. voor Lufthansa gaat werken met als Base Müchen, dan is het nogal lastig om een case te maken dat je in NL woonachtig bent.
Doorgaans wordt hiervoor de 180 dagen regel gebruikt: ben je meer dan de helft van het jaar in NL en kan je dit hard maken, dan is de discussie nogal kort.
Moeilijker is het als je bijv. maar 160 per jaar in NL bent. Dan wordt op een case-by-case basis gekeken of je toch als woonachtig in NL beschouwt kan worden omdat het zwaartepunt van je sociale leven in NL kan liggen.
Reden kan bijv. een gezin zijn.
Er is ergens een stukje wettekst dat betrekking heeft op zeevarenden en vrachtwagenchauffeurs wat de sleutel is tot deze regeling.

Als je single bent, in München al je boodschappen doet, naar de sportclub gaat etc. en het enige wat je in NL hebt, een correspondentie adres is dan heb je dus weinig kans.

Ik nam nu D als voorbeeld, maar het kan verschillen per land - afhankelijk van de verdragen tussen de overheden. Misschien is het in D nu ook al anders.
Je kan het beste gericht jongens vragen die in die situatie zitten; bijvoorbeeld het CLH gedeelte van het forum voor de jongens in D enz.
 
Bedankt voor de veelvuldige tips en advies!

Bedankt voor de veelvuldige tips en advies!

EBAW-timus,

Sinds 2006 is het hele proces voor de Belgen veranderd. Je zal je eerst moeten gaan inschrijven in de gemeente Tynaarlo.
Hiervoor moet je
- op voorhand in gemeente van geboorte een internationaal geboorteakte aanvragen, anders mag je terugkomen
- neem gegevens van je ouders mee (volledige naam, geboortedatum en plaats)
- HET HUURCONTRACT van de kamer (krijg je als je op de KLS zelf zit)
- Verklaring van de KLS dat je daar studeert
- identiteitsbewijs enz...

Na je inschrijving (2 tal weken, blijkbaar duurt het zo lang om je in het systeem te zetten) moet je contact opnemen met de immigratiedienst in Zwolle om een afspraak te maken. Hier moet je dan nog bepaalde zaken tekenen en krijg je een stempel in je paspoort.

Wat betreft de KLS, neem contact op met Mevr. Van Veen en leg de situatie uit. Doordat je moet wachten op je huurcontract is het onmogelijk op tijd te betalen. Gezien het hele geswitch in de procedure heeft het bij mij 3 maand geduurd. Ik heb gewoon toelating gekregen van het school dat de eerste betaling later gebeurde. Voor het fiscale voordeel werkt dit met terugwerkende kracht, dus ook geen probleem.

Zit je hier deze week bij de natuurkunde klas?

Idd ik ben 'pending' met de inschrijving in Tynaarlo, ondanks een klein communicatiemisverstand tss mij en de KLS. Had namelijk 3x uitdrukkelijk gevraagd of het mogelijk was een huurcontract af te halen op de KLS.

het luidde: 'ja geen probleem, kom die maar halen jo... (of zoiets)'

Ik rijdt die dag gvd 300 km om het in orde te brengen in Tynaarlo en ineens bij ABN AMRO de offerte aan te vragen en te ondertekenen.

Ja , NOT

Ik kom aan op de KLS, ja sry wij kunnen die niet meegeven
'Ik dacht dat je in de buurt was om die even na te kijken'
IK: 'mits die 300 km die eraan vooraf ging ben ik nu idd in de buurt :duh:'

Dus het is inderdaad helemaal niet mogelijk om fiscaal voordeel te krijgen en op tijd te kunnen betalen, ben ik toch even blij dat SAB330 dat even verifiëerde voor mij, THX!

P.S.: zit niet in natuurkunde klas, cya March 2nd

greetz!
 
Terug
Bovenaan