Financiering typerating

Mark2006

New member
Beste mensen,

Ik heb nog een vraag en hoop dat deze in de goede thread staat. Ik heb hem maar niet bij het onderwerp 'financiering opleidingskosten' gezet, omdat het nog niet om een 'deal' gaat.

Ik ga de opleiding bij EPST doen en de opleiding wordt gefinancierd door 'de bank' ;). Het enige waar ik me nu wel eens zorgen om maak, is hoe je een eventuele typerating moet financieren, omdat mijn ouders hier niet voor borg zullen staan in de toekomst (ook niet voor de huidige lening trouwens).

Ik vroeg me af hoe dat bij anderen gegaan is, dus hoe hebben jullie je typerating, als je die zelf moest betalen, gefinancierd? Leent de bank dat zomaar als je uitzicht hebt op een baan of kun je hier echt problemen mee krijgen. Of kun je het soms via de betreffende maatschappij lenen?

Alvast bedankt! Groeten,

Mark
 
Beste Mark,

Er zijn wat dat betreft vele constructies mogelijk, die uiteraard verschillend zijn per maatschappij.

2 veel voorkomende voorbeelden:

Het geld van een maatschappij lenen is meestal not done. Wel is het mogelijk bij sommige maatschappijen een zogenaamde "bond" te tekenen. Hier betaal je in feite zelf je type rating, maar wordt het bedrag op je salaris ingehouden gedurende een periode van bijvoorbeeld 3 jaar. Na deze 3 jaar kun je dus zonder kosten bij deze maatschappij verdwijnen als je dat zou willen, wil je eerder weg, betaal je het deel terug dat je nog niet hebt betaald.

Als je m toch vooraf zelf moet betalen, en je hebt een arbeidscontract (van de maatschappij) en dus een vast inkomen in het vooruitzicht, is het waarschijnlijk makkelijker dit van een bank te lenen, dan wanneer je eerst je type rating moet betalen en bijvoorbeeld na je lijn training pas een contract aangeboden krijgt. Aangezien je op het moment van aanvang met je type nog geen garantie hebt op een baan, en dus inkomen, mogelijkheid tot aflossing.

Ik weet verder niet hoe oud je bent? heb je al een andere baan? heb je een huis? (kan als onderpand fungeren)

Op bovengenoemde voorbeelden zijn vele varianten mogelijk zoals je begrijpt.

laten we hopen dat tegen de tijd jij klaar bent met je opleiding (2 jaar verder) de luchtvaart er inmiddels dusdanig goed bijzit, dat je je type nergens meer hoeft te betalen:haha: :haha: :haha:

Succes!
 
Terug
Bovenaan