FI-IR, te weinig uren, wat nu?

FlyingWings

New member
Collegae,

Ik ben sinds begin dit jaar in het bezit van een FI(A). Nu, een aantal maandjes verder, heb ik bijna 200 uur bij elkaar gesprokkeld en zou ik graag mijn FI-IR willen behalen. In de JAR-FCL staat het een en ander omschreven.

Om in aanmerking te komen voor je FI-IR dien je tenminste 200 uur vliegtijd te hebben in overeenstemming met instrumentvliegvoorschriften, waarvan maximaal 50 uur instrumentvliegtijd mag zijn in een vluchtnabootser of FNPT II.

Nu heb ik intotaal zo'n 120 uur instrumenttijd in mijn logboek staan en heb ik de 50 uur FNPTII al gemaakt. Mijn vraag is dan ook:
Hoe kan ik aan de resterende 80 uur actual instrumenttijd komen? Is er een mogelijkheid op een of het andere manier om dit te combineren met lesgeven?

Wellicht zijn hier instructeurs die in hetzelfde schuitje zitten of hebben gezeten. Mijn lege PM-inbox staat klaar voor jullie reacties.

Met vriendelijke groet,

FlyingWings.
 
Ben geen FI-IR, maar is het niet zo dat je een opleiding moet volgen voor FI-IR? Of wordt dit zo bijgeschreven als je voldoende uren hebt? Idee was namelijk dat je de uren die je tijdens je opleiding IR vliegt er alvast bij kan tellen, scheelt toch weer wat. En is die 120 uur inclusief sim-uurtjes of zonder?
 
Ben geen FI-IR, maar is het niet zo dat je een opleiding moet volgen voor FI-IR? Of wordt dit zo bijgeschreven als je voldoende uren hebt? Idee was namelijk dat je de uren die je tijdens je opleiding IR vliegt er alvast bij kan tellen, scheelt toch weer wat. En is die 120 uur inclusief sim-uurtjes of zonder?

Klopt Smarty2000. Je moet daar een opleiding voor volgen kort. Je moet ook een apart examen afleggen, maar voordat je daaraan mag beginnen moet je voldoen aan een aantal eisen. Dat is een beetje het lastige eraan. Hoop dat er mensen zijn die hier ervaring mee hebben...

En die 120 uur is inclusief sim, met andere woorden, kom 80 uur actual IFR tekort.
 
Ik dacht altijd dat je 800uur IFR tijd nodig had voor IR instructie of was dat dan weer als je geen PPL instructeur was?

Maar er zal wel een manier zijn, denk niet dat alle instructeurs deze uren gevlogen hebben op eigen kosten. Heeft de vliegschool waar je nu werkzaam ben geen adviezen hierover dan?
 
Leerlingen krijgen tijdens de VFR fase toch 5 basic IF training. Als je dus 16 leerlingen hebt gehad voor PPL dan heb je toch 80 uur IF gevlogen als PIC?:rt:
 
camel zei:
Ik dacht altijd dat je 800uur IFR tijd nodig had voor IR instructie of was dat dan weer als je geen PPL instructeur was?

Maar er zal wel een manier zijn, denk niet dat alle instructeurs deze uren gevlogen hebben op eigen kosten. Heeft de vliegschool waar je nu werkzaam ben geen adviezen hierover dan?

Nou de school heeft dit nooit eerder meegemaakt, dus ik ben er zelf een beetje achteraan aan het gaan zullen we maar zeggen... Voor wat betreft de uren eis waar je het over hebt: Dat is volgens mij als je geen FI bent, maar wel op een gegeven moment IR les wilt geven. Dat noem je dan een IRI.

Leerlingen krijgen tijdens de VFR fase toch 5 basic IF training. Als je dus 16 leerlingen hebt gehad voor PPL dan heb je toch 80 uur IF gevlogen als PIC?:rt:

Hier hebben we over nagedacht. Maar dit kan natuurlijk niet. Je vliegt VFR op een VFR plan, en je gaat ze IFR loggen, niet mogelijk dus.
 
Volgensmij mag je als leerling simulated IFR wel als IFR loggen, onder de hoed dus. Maar ik weet niet of dat voor instructeurs geld, wanneer die 'hoed' instructie geven, die moeten natuurlijk naar buiten kijken!
 
Je zit in een vervelend pakket. Je zal die uren gewoon moeten gaan vliegen. Klinkt heel lullig maar zo is het niet bedoelt.
Ik ken een school die het tekort van IR instructeurs ziet aankomen en die investeert nu in een instructeur door hem al die uren te laten vliegen.

Misschien kan je iets met een school regelen, dat je een soort bonding krijgt o.i.d. Zijn er geen clubs meer die charteren met een 1 of andere tweemotorige piston. Probeer daar anders binnen te komen, of koop de uren in states. Zit weinig anders op.

Veel succes.

Rob.
 
1. Koop een aandeel in een DA40 (eeh, ik heb er eentje als je wilt).
2. Boor voor 80 euro/uur IFR. Als Diamond Thielert overneemt, of zelf de motor gecertificeerd heeft zal de prijs weer zakken (was eerst 55)
3. Verkoop je aandeel.

Nadeel: je moet wel je aandeel zien te verkopen. Zie opm. onder 2: in dat geval zal dat makkelijk lukken. Maximaal 1 jaar, en die heb je toch wel nodig denk ik om 80 uur te vliegen.

Als je vrienden/familie meeneemt kun je ze ook nog in de KOSTEN laten delen.

Maar goed, ik preek voor eigen parochie.

Ken ook iemand die dezelfde route deed als jij, heeft ook gewoon zelf zijn IFR uren gevlogen.

PS: zijn er C150/2 IFR certified? Zo ja, da's dan een betere/goedkopere optie.

PS: zie net dat je in een aantal maandjes 200 uur hebt, goed bezig!
 
1. Koop een aandeel in een DA40 (eeh, ik heb er eentje als je wilt).
2. Boor voor 80 euro/uur IFR. Als Diamond Thielert overneemt, of zelf de motor gecertificeerd heeft zal de prijs weer zakken (was eerst 55)
3. Verkoop je aandeel.

Nadeel: je moet wel je aandeel zien te verkopen. Zie opm. onder 2: in dat geval zal dat makkelijk lukken. Maximaal 1 jaar, en die heb je toch wel nodig denk ik om 80 uur te vliegen.

Als je vrienden/familie meeneemt kun je ze ook nog in de KOSTEN laten delen.

Maar goed, ik preek voor eigen parochie.

Ken ook iemand die dezelfde route deed als jij, heeft ook gewoon zelf zijn IFR uren gevlogen.

PS: zijn er C150/2 IFR certified? Zo ja, da's dan een betere/goedkopere optie.

PS: zie net dat je in een aantal maandjes 200 uur hebt, goed bezig!

Daar zijn binnen nederland de meningen ietwat over verdeelt. Iedereen vindt kosten delen geen "betalen voor vluchten" maar de RLD heeft daar een iets andere blik op. Zolang jij namenlijk geld krijgt voor de vlucht (al is het kosten delen) heb jij er voordeel van. Zou je maatje niet meevliegen, dan moest jij meer betalen, dus daar ligt jouw voordeel.

Zeker aangezien jij hier een "dubbel" voordeel van hebt (je vliegt uren IFR ten behoeve van een hoger brevet) kom je erg snel in een grijs gebied. Laten we eerlijk zijn... IFR rondvluchten??? Dat gaan niet veel KLPD's accepteren...

Maar goed, muggezifterij, ik geef het toe..

(maar toch ff de link plaatsen: www.cmcaviation.nl)

Carry on.
 
Terug
Bovenaan