ferry flight europa

Ferry flight

Ferry flight

Je mag je er met alleen een PPL niet voor laten betalen, maar voor de lol (of voor je uren), geen probleem natuurlijk.

o_map.jpg


Zie mijn trip report over een ferry van een TB20 naar Athene, met alleen een PPL hoor :)
 
Ik zou toch grote bezwaren hebben om een vliegtuig te laten ferryen door een onervaren piloot. Het verschil met dppintr is ervaring. Die ervaring, opgedaan in vele grensoverschrijdende crosscountry vluchten met meerdere etappes, telt zwaarder dan het beroepspapiertje van iemand dit dit nog nooit gedaan heeft.
 
Hendrik, niet om te katten :D maar je bent natuurlijk niet de eerste die met dit idee is gekomen.
Heb je de tijd genomen om je een beetje te verdiepen in de details of is het meer van nou dat lukt me wel met een PPL en 100 uur?
Ik ben niet meer ( super) bekend met de Europese regelgeving maar in de VS onder FAA regels is er een interpretatie door de Commissie van Hoge Heren ( FAA Council) dat 'gratis, vlieguren vallen onder 'compensation'.
Het lijkt me sterk dat dit in Europa anders is.
Laat staan als je er geld of ander diensten voor vraagt.
Bovendien ben je aan het adverteren.....

Heb je gedacht aan verzekering?
Een ongeval hoeft natuurlijk niet eens jouw schuld te zijn, dat kan zo simpel zijn als een scherpe schroef op de baan en met een klapband ga je de greppel in.
Wie betaalt daarvoor?
Wat als de eigenaar niet tevreden is over je diensten of je tijdschema?
Wat als een eigenaar je een roestbak meegeeft zonder verplichte inspecties ?
Hoe wil je een kist vliegen waarvan je de vliegeigenshappen niet kent?
Ga je de POH lezen en je zelf een checkout geven?

:eek!:

Bovendien zijn er beroeps piloten die veel geld hebben geïnvesteerd om dit (legaal) te mogen doen en daar kom je even onderdoor fietsen......mmmmmmm
 
Je mag je er met alleen een PPL niet voor laten betalen, maar voor de lol (of voor je uren), geen probleem natuurlijk.

o_map.jpg


Zie mijn trip report over een ferry van een TB20 naar Athene, met alleen een PPL hoor :)

Ben ik het niet zomaar mee eens.
Met een PPL mag je er geen baat bij hebben.
Twee gelijkende voorbeelden met belangrijke verschillen:

Piloot 1 vliegt uitsluitend voor zijn plezier zonder plannen voor een carrière in de beroeps luchtvaart.
Als vrienden dienst doet Piloot 1 een Ferry vlucht naar Athene met de eigenaar van het vliegtuig. Hij krijgt hier niet voor betaalt. De eigenaar neemt hotel en maaltijden voor zijn rekening.

Piloot 2 heeft net als piloot 1 een PPL maar wel plannen voor een carrière in de luchtvaart.
Piloot 2 doet een Ferry vlucht naar Athene met de eigenaar van het vliegtuig.
Hij krijgt hiervoor niet betaalt. De eigenaar neemt hotel en maaltijden voor zijn rekening.

Lijkt hetzelfde?
Toch is Piloot 2 in overtreding. Hij heeft namelijk baat bij de ( gratis) ervarings uren die gebruikt gaan worden voor de volgende brevet aanvraag.
De hotel kamers en maaltijden zijn nu ook een vorm van compensatie.
Als piloot 2 nu alleen de kist vliegt en er ook nog voor betaalt krijgt is het helemaal illegaal.

Je kan zo hard ontkennen als je wil...een telefoontje naar de eigenaar van het vliegtuig en je gaat onder de bus.
Het is ook de context die bepaalt of iets legaal of illegaal is.
 
Volgens mij gaat het al nat op het moment dat jij als piloot niet bepaalt waar je heengaat. Ferry heeft een vastgestelde destination. Dan is het een opdracht van derden.
 
Er mag zoveel niet...

Vraag 100 PPL'ers om een clubvliegtuig voor verkoop naar een mooie buitenlandse bestemming te vliegen... je zou verschieten hoeveel er dat met plezier gratis (vlieguren als vergoeding) doen.

Idem voor een clubvliegtuig even weg vliegen voor herstelling. Die bestemming bepaal je zelf ook niet. Dat wordt ook dagelijks gedaan.
 
Er mag zoveel niet...

Vraag 100 PPL'ers om een clubvliegtuig voor verkoop naar een mooie buitenlandse bestemming te vliegen... je zou verschieten hoeveel er dat met plezier gratis (vlieguren als vergoeding) doen.

Idem voor een clubvliegtuig even weg vliegen voor herstelling. Die bestemming bepaal je zelf ook niet. Dat wordt ook dagelijks gedaan.

Dat betekent niet dat het correct is.
Ik zal me hier niet populair mee maken maar als ik voor de RLD ( of hoe het tegenwoordig ook mag heten) zou werken zou ik hier keihard achteraan gaan.

“commerciële vluchtuitvoering: “: elke vluchtuitvoering met een luchtvaartuig,
tegen vergoeding of andere beloning, die voor het publiek beschikbaar is of,
wanneer deze niet voor het publiek beschikbaar is, die wordt verricht krachtens
overeenkomst tussen een exploitant en een klant, waarbij de klant geen controle
over de exploitant uitoefent;

Ik vind het gewoon ordinaire broodroof van nieuwe CPL houders die zelf zwaar geïnvesteerd hebben in hun opleiding en in hun bevoegdheid om dit 'legaal' te doen.

Dat dit soort onzin getolereerd wordt in ons 'oude jongens krentenbrood' recreatieve vlieg milieu is "acceptance of deviance" zoals dat zo mooi heet.
Afwijkend gedrag wordt geaccepteerd omdat het "normaal" is.
 
Terug
Bovenaan