Feedback gevraagd op enkele JAA PPL vragen...

  • Onderwerp starter Onderwerp starter wvg
  • Startdatum Startdatum

wvg

New member
Hi,

Ik heb een aantal JAA PPL vragen waar ik niet 100% zeker het antwoord op weet en zou aan de lezer(s) graag feedback cq. een sanity check willen vragen mbt mijn antwoorden :)

Korte situatieschets: ik ben in Mei 2007 naar Canada gegaan om mijn JAA PPL (A) te halen. Gevlogen en PPL brevet gehaald bij Moncton Flight College (MFC) in Moncton, NB, Canada in 2007. PPL brevet is een JAA PPL (A) brevet, uitgegeven door de UK Civil Aviation Authority. MFC was o.a. een satelliet vliegschool van de UK vliegschool Cabair. In 2010 heb ik toen ook mijn Canadese PPL brevet gehaald. Ik heb toen ook verplicht een nieuwe medische keuring ondergaan (CAA klasse 3 in Canada, vergelijkbaar met JAA klasse 2). Totaal aantal uren is nu 95. Laatste keer gevlogen is op 22 AUG 2010 in Canada.

Ik ben nu sinds begin dit jaar weer terug in Nederland en wil het vliegen weer oppakken.

Vragen:
1/ JAA PPL (A) is 5 jaar geldig en de mijne tot 14 Januari 2013, dus dat is geen probleem. Dat ik daarnaast ook een Canadian CAA PPL (A) heb, doet daar niets aan af. Klopt?

2/ JAA SEP is 2 jaar geldig, zoals een ieder weet. Mijn JAA brevet is op 15 Januari 2008 uitgegeven, dus toen is de 'SEP teller' begonnen. Mijn Canadase PPL brevet is uitgegeven op 8 Maart 2010 met ook SEP aantekening. Mag ik nu stellen dat ik nog steeds een geldig SEP heb tot 8 Maart 2012 of gaat deze vlieger :)) niet op omdat deze SEP aantekening verbonden is met het Canadese brevet, welke weliswaar ICAO is, maar niet JAA? Ik vermoed eerlijk gezegd het laatste.

3/ Zelfde soort vraag voor de Canadese medical Class 3 --> is uitgegeven op 2 December 2009 en is voor 2 jaar geldig. Geldt dit als geldig medical voor JAA class 2 of niet? Ik vermoed wederom het laatste :) Ik ben destijds (1 Feb 2007) voordat ik naar Canada ging wel bij KLM gekeurd voor JAA class 2, maar goed, die is op 6 April 2010 verlopen.

Om in NL te mogen vliegen, trek ik de volgende conclusies, als mijn antwoorden correct zijn:
1/ Herkeuring JAA medical class 2 is nodig.

2/ Een aantal lesuren met een vlieginstructeur is aan te raden aangezien ik nog niet in het NL luchtruim gevlogen heb. Ben wel bekend met het vliegen in international ATC controlled airspace & ATC controlled airports (bijv Moncton in New Brunswick, Halifax in Nova Scotia).

3/ Prof check is vereist omdat mijn JAR JAA SEP in 2010 verlopen is en gezien dat ik bijna 1 jaar niet gevlogen heb, sowieso een goed idee is om te doen :)

Bij voorbaat dank voor een ieder die de moeite heeft genomen om mijn verhaal te lezen en/of feedback te geven! Als er nog zaken zijn waar ik het *niet* over gehad heb, maar die in mijn geval wel van belang zijn, dat houd ik mij uiteraard aanbevolen.

Mvgr,
Wilco
 
1/ Herkeuring JAA medical class 2 is nodig.

2/ Een aantal lesuren met een vlieginstructeur is aan te raden aangezien ik nog niet in het NL luchtruim gevlogen heb. Ben wel bekend met het vliegen in international ATC controlled airspace & ATC controlled airports (bijv Moncton in New Brunswick, Halifax in Nova Scotia).

3/ Prof check is vereist omdat mijn JAR JAA SEP in 2010 verlopen is en gezien dat ik bijna 1 jaar niet gevlogen heb, sowieso een goed idee is om te doen :)

1 en 2 zijn correct, 3 niet. Je rating is verlopen, dus een prof check is niet voldoende, je moet een skills test doen.
 
Hi LHU.

In de 1e plaats dank voor de snelle response!

Dan toch nu nog even de vraag wat het verschil tussen een prof check en een skills test is. Ik zie soms beide termen gebruikt worden voor hetzelfde. Kan ik zeggen dat een prof check vergelijkbaar is met een officieel PPL vliegexamen, terwijl een skills test vergelijkbaar is met 1 uur vliegen met een instructeur, wat je dient te doen om je SEP weer te hernieuwen? Of misschien is een skills test een uitgeklede versie van de prof check al dan niet volledig zelf in te vullen door de instructeur/examinator?

Groet,
Wilco
 
Nee, omgekeerd. Een skills test is een examen een profcheck is wat minder uitgebreid. Als je rating nog niet is verlopen (maar je niet voldoet aan de eisen voor verlenging) kun je volstaan met een profcheck. Als rating wel is verlopen moet je een skills test vliegen. Beide moeten met examinator.
Ik denk dat het verschil voor SEP niet groot is. Voor b.v. IR is het verschil groter.
Als het goed is kun je ergens op de IVW website de formulieren voor beide downloaden. Op dit formulier staat wat de manditory en optional items zijn voor de betreffende test.
 
OK - duidelijk! Dank voor de uitleg. Zal binnenkort eens langs vliegclub Rotterdam (VCR) of aero vliegclub in Rotterdam gaan om e.e.a. te bespreken en te regelen.
 
rating verlopen?

rating verlopen?

als ik het juist lees is zijn brevet nog niet verlopen? dus ook geen skilltest maar een profcheck?
 
Terug
Bovenaan