Fase I EPST

Squawk 1200

New member
Beste Leden,

Voor diegenen die al FASE I bij EPST hebben doorstaan gefeliciteerd alvast. Ik heb hem volgende week dinsdag, 5 oktober, maar vraag me af of die moeilijk is.
Waar moet je vooral op letten en hoe kan je je goed voorbereiden???? Als er mensen zijn die tips voor me hebben, brand los.

Thanks,

Squawk 1200
 
Whoop whoop zei:
Search airwork op threads genaamd fase 1 en epst en je krijgt genoeg info terug

succes iig

Hey Whoop whoop,

Ben je zelf bezig met de opleiding bij EPST of ben je bijna klaar? Gezien je profile van wel....Bij welke maatschappij kom je eventueel voor in aanmerking? Kan je na een paar jaar doorstromen, van let's say, Easyjet naar bijv. de grotere luchtvaart (KLM, BA, Lufthansa e.d.), afhankelijk van je uren?

groetjes
 
Nou zit hier goed, aan het gaan naar een grotere maatschappij kleven nogal veel nadelen.
Je moet voor jezelf nagaan wat je wilt....
Maar die kans is er altijd als maar genoeg Multi Pilot Jet uren hebt dan bestaat de mogelijkheid om naar zoals je zegt BA/Lufthansa te gaan.KLM lastig aangezien ze niet veel Direct Entry aannemen (alleen in erge nood)
Zit zelf nu bij EZY en bevalt goed.Genoeg Hollanders hier in Engeland. Maar via EPST zijn we allemaal naar CTC gegaan om daar een advanced course te doen met toegang tot hun ATP Scheme. Volgens mij bestaat deze mogelijkheid niet meer via EPST. Maar zal je hun moeten vragen.
 
Whoop whoop zei:
Nou zit hier goed, aan het gaan naar een grotere maatschappij kleven nogal veel nadelen.
Je moet voor jezelf nagaan wat je wilt....
Maar die kans is er altijd als maar genoeg Multi Pilot Jet uren hebt dan bestaat de mogelijkheid om naar zoals je zegt BA/Lufthansa te gaan.KLM lastig aangezien ze niet veel Direct Entry aannemen (alleen in erge nood)
Zit zelf nu bij EZY en bevalt goed.Genoeg Hollanders hier in Engeland. Maar via EPST zijn we allemaal naar CTC gegaan om daar een advanced course te doen met toegang tot hun ATP Scheme. Volgens mij bestaat deze mogelijkheid niet meer via EPST. Maar zal je hun moeten vragen.

Beste Whoop whoop,

Naar CTC McAlpine??? En Oxford FA dan??
Trouwens moest je bij EZY zelf je Type Rating betalen? Of kreeg je het achteraf terug als je het had gehaald (als een soort van zekerheid/bluf voor de maatschappij)?
Hoe lang vieg je al bij EZY, is het leuk zo'n B737?? Ja, lekker veel starts en landingen en ja, ook nog naar Schiphol....maar goed
Het is dus een paar jaar vliegen onder contract bij EZY en dan kun je verder kijken, afhankelijk van je uren, als ik het goed begrijp? Net als bij de meeste maatschappijen het geval is.

groetjes SQ 1200 :radar:
 
Kan je na een paar jaar doorstromen, van let's say, Easyjet naar bijv. de grotere luchtvaart (KLM, BA, Lufthansa e.d.), afhankelijk van je uren?

En EZY is niet groot dan? Toch een club met zo'n 90 kisten binnenkort... Maar je bedoeld vast long haul en widebodies.

Het is dus een paar jaar vliegen onder contract bij EZY
Gewoon een vaste baan na de 6 maanden stage, geen contracting (voor zover ik weet).
 
TopSwiss 737 zei:
En EZY is niet groot dan? Toch een club met zo'n 90 kisten binnenkort... Maar je bedoeld vast long haul en widebodies.

Daar heb je wel gelijk in, EZY heeft (misschien) meer kisten dan KLM...maar ik had begrepen, bij EPST, dat je een paar jaar onder contract vliegt bij een low cost carrier (Easyjet, Ryanair etc.) en vervolgens kunt doorstromen (indien mogelijk en afhankelijk van de markt) naar maatschappijen als KLM, Lufthansa en BA.


Gewoon een vaste baan na de 6 maanden stage, geen contracting (voor zover ik weet).

Dan heb je tenminste zekerheid, met een contract vlieg je er toch als eerste uit als het slecht gaat met het bedrijf
 
EZY is een prima maatschappij, zelfs als carriere maatschappij denk ik dat het goed gaat komen.
Maar het ligt eraan wat je zelf wil: Longhaul/WideBody als TopSwiss zegt, dan moet je ergens anders kijken.
En meestal zijn dat maatschappijen met senioriteiten lijsten....
Niet naar Oxford geweest zelf.
Type was inbegrepen in de total cost en de 737 is erg lachen.
1960 techniek dus er gaat nog wel eens wat mis!
 
Whoop whoop zei:
EZY is een prima maatschappij, zelfs als carriere maatschappij denk ik dat het goed gaat komen.
Maar het ligt eraan wat je zelf wil: Longhaul/WideBody als TopSwiss zegt, dan moet je ergens anders kijken.
En meestal zijn dat maatschappijen met senioriteiten lijsten....
Niet naar Oxford geweest zelf.
Type was inbegrepen in de total cost en de 737 is erg lachen.
1960 techniek dus er gaat nog wel eens wat mis!

Het gaat er mij meer om, bij welke school je het snelste aan de bak zult komen na de opleiding en wat de doorstroom mogelijkheden bij de diverse maatschappijen zijn. EZY lijkt mij een mooie maatschappij hoor, zeker op de B737. Maar goed, eerst de opleiding nog.
Hoe lang duurt het gemiddeld om aan een baan te komen, na de opeiding? En waar worden tot nu toe de meeste mensen geplaatst?
 
Kan alleen voor mezelf spreken, maar een week na de MCC course zat ik in de 737 grondschool...
Dit is alweer een aantal jaar terug. Hoe het nu is weet ik niet.
 
Zoals gezegd een nieuwe regeling nu voor studenten.
Dus geen idee daarover. Het is altijd vrij goed gegaan (ATP Scheme Cadets bij CTC).
Maakt weinig uit wat doorstroom-mogelijkheden zijn bij maatschappij (zeker voor 1e jet job niet). Bij CTC heb je er toch niets over te zeggen waar je naartoe gaat, je smeekt ze toch op de blote knietjes :)
 
Beste Leden,

Zijn er mensen op dit BB die FASE II (interview, groepsopracht, rekenopdracht) al hebben gedaan? Zo ja, laat wat van je horen, want ben benieuwd hoe de dag eruit ziet. Eventuele tips zijn altijd welkom ;)

Greetz SQ1200

p.s. wie moet as woensdag (3 nov) voor fase II naar EPST, laat wat van je horen, leuk om alvast kennis te maken
 
Beste Leden,

Voor ik mijn goede nieuws vertel, wil ik jullie allemaal bedanken voor de goede tips. Ze hebben echt wel geholpen!! Ook al ben je op jezelf aangewezen, is het fijn dat er mensen zijn die je willen helpen.
Nu het goede nieuws dan: Ik heb de selectie bij EPST gehaald!!
En mijn Medische Keuring is zo goed als zeker in orde.
Nu nog wachten op de startdatum...

Greetz SQ1200 :rt:
 
Terug
Bovenaan