Klopt dat? Is zo'n BFR voor de initiele afgifte van foreign license validation het zelfde als van een amerikaan met PPL die z'n brevet wil verlengen?
Heb contact met Aerodinamics op Reid-Hillview (san jose) om daar een BFR te doen. Toevallig iemand ervaring met die club?
Yep, ik heb daar jaren gevlogen na verhuisd te zijn vanuit Nederland. Dick Chang is een goede instructeur om mee te vliegen. N54102 is een leuke kist.
Ik heb destijds (in 2010) ook m'n PPL laten omzetten bij het FSDO in San Jose, en ben vervolgens bij Aerodynamic gaan vliegen. Ik zou je aanraden om daar eerst een paar lesjes te nemen, want het vliegen is ietsie anders dan je gewend bent in Nederland.
De FAR/AIM is een goed begin om een idee te krijgen over de verschillen. In mijn ervaring zijn de grootste verschillen:
- ATC is veel vriendelijker, maar je Engels moet wel goed zijn;
- Zelden landing fees;
- Van KRHV kan je gewoon klimmen zo hoog je kan (als je zuidelijk vliegt);
- De nadruk ligt meer op de praktijk dan op onnozele regeltjes;
Wat voor mij het beste werkte was oefenen op de "Bay Tour". Je vertrekt vanaf RHV en maakt gelijk een linkerbocht richting SJC. Je overvliegt SJC meestal op 2500 waarna je een Bravo clearance krijgt, 3500, south and west of the bayshore freeway. Je moet dan simpelweg aan de westkant van de 101 blijven. Dit is omdat SFO arrivals over de Bay vliegen. Als je op 3500 kan vliegen (soms heb je bewolking) dan wordt je een paar keer overgeheveld naar een andere Norcal controller, en wanneer je in de buurt van SF bent krijg je clearance om te dalen. Dit is meestal wanneer je SFO voorbij bent. Vervolgens kan je op 1000ft over de Golden Gate, en verder richting Oakland. Daar pak je Oakland's Charlie op, of je vliegt er omheen, en vervolgens terug naar RHV.
Leuke vlucht, en erg goed om te wennen aan de controllers en het snelle gebabbel. Fraseologie is een beetje informeler, maar wel duidelijk.